کد خبر : 601637 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ - 14:36
ستاره صبح آنلاین گزارش می دهد: خیز اعراب در رشد سرمایه گذاری های خارجی و تجارت جهانی/رکورد امارات در حجم تجارت خارجی غیرنفتی در سال 2023 قطر در میان کشورهای عربی از لحاظ تولید پتروشیمی با 16.1 میلیون تن در سال در جایگاه دوم قرار دارد.

گروه بین الملل: محمد بن راشد، نائب رئیس امارات متحده عربی حجم تجارت خارجی غیر نفتی امارات در سال 2023 را 3.5 تریلیون درهم اعلام کرد.این تنها خبر از یک کشور عربی نبود بلکه محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ هم با کریستیان بروخ، مدیرعامل شرکت انرژی زیمنس دیدار کرد.امیر قطر نیز، سنگ بنای پروژه مجتمع پتروشیمی «راس لفان» در شمال کشور به هزینه 6 میلیارد دلاری را قرار خواهد داد.جزئیات بیشتر را در ادامه می خوانید:


راس لفان در قطر


تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، روز دوشنبه، سنگ بنای پروژه مجتمع پتروشیمی «راس لفان» در شمال کشور به هزینه 6 میلیارد دلاری را قرار خواهد داد.

به گزارش العربی الجدید، انتظار می رود تولید در این مجمتع پتروشیمی از اواخر سال 2026 آغاز شود.
شرکت انرژی قطر پیشتر در ژانویه 2023، توافقنامه هایی برای سرمایه گذاری نهایی با شرکت پتروشیمی «شفرون فیلیپس» امضا کرد و دو طرف شرکت مشترکی تاسیس کردند که 70 درصد از آن متعلق به شرکت انرژی قطر و 30 درصد از آن متعلق به شرکت شفرون فیلیپس است.
سعد بن شریده الکعبی، وزیر انرژی قطر گفت که این پروژه بزرگترین سرمایه گذاری شرکت انرژی قطر در صنعت پتروشیمی و نخستین سرمایه گذاری مستقیم این شرکت از 12 سال گذشته است.
وی افزود که این سرمایه گذاری بزرگ در شهرک صنعتی راس لفان، نقطه عطفی در استراتژی شرکت انرژی قطر برای توسعه بخش پتروشیمی است.


«زیمنس» آلمان در عراق

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با کریستیان بروخ، مدیرعامل شرکت انرژی زیمنس دیدار کرد.

براساس بیانیه نخست وزیری عراق، دو طرف درباره پروژه های این شرکت در عراق و راه های تسریع در آن علاوه بر بازنگری قراردادها و پیشرفت حاصل در اجرای بندهای آن رایزنی کردند.

السودانی و بروخ به بررسی یادداشت تفاهم مشترک میان زیمنس و وزارت نفت درخصوص بهره برداری گاز مشعل و بهبود توانایی های عراق در این زمینه حیاتی پرداختند.

طرفین درباره فرصت های موجود برای بهبود بخش توزیع و انتقال انرژی در شبکه برق عراق گفت وگو کردند.

السودانی اشاره کرد که بهبود مورد نظر بخش برق در عراق، تنها از طریق بهبود همه بخش ها امکان پذیر است و نباید تلاش ها و طرح ها، مختص توسعه بخش تولید باشد.

الکعبی تاکید کرد که این پروژه جایگاه شرکت انرژی قطر به عنوان یک بازیگر اساسی در حوزه حفاری و اکتشاف، گاز طبیعی مایع و صنایع پتروشیمی را تقویت می کند.

قطر در میان کشورهای عربی از لحاظ تولید پتروشیمی با 16.1 میلیون تن در سال در جایگاه دوم قرار دارد.

کشورهای عربی با تولید 170.63 میلیون تن پتروشیمی پس از چین، امریکای شمالی و اروپا در رتبه چهارم قرار دارند.


رکورد امارات در حجم تجارت خارجی


محمد بن راشد، نائب رئیس امارات متحده عربی حجم تجارت خارجی غیر نفتی امارات در سال 2023 را 3.5 تریلیون درهم اعلام کرد.

به گزارش روسیا الیوم، این حجم از تجارت خارجی غیر نفتی برای نخستین بار در تاریخ اقتصادی امارات ثبت شده است.

محمد بن راشد در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این اعداد و ارقام در حالی ثبت شده که تجارت جهانی دچار افت شده است.

حاکم دبی با اشاره به اینکه هر روز دستاورد جدیدی در امارات ثبت می شود، حجم تجارت خارجی غیر نفتی امارات در سال 2023 را 3.5 تریلیون درهم اعلام کرد.

وی افزود که در ابتدای سال 2023 اشاره کرده است که این سال، یک سال اقتصادی بی‌سابقه خواهد بود.

نائب رئیس امارات اشاره کرد که تجارت خارجی امارات با 10 شریک تجاری مهم 26 درصد، با ترکیه بیش از 103 درصد، با هنگ کنگ – چین 47 درصد و با امریکا 20 درصد افزایش یافته است.