کد خبر : 591350 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ - 12:21
آغاز نخستین نشست بریکس با عضویت ایران نخستین نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به «بریکس» در سال ۲۰۲۴ میلادی، روز سه‌شنبه دهم بهمن ۱۴۰۲ با حضور معاونان وزیر امورخارجه و دیگر مقامات ۹ کشور عضو این گروه در مسکو آغاز به کار کرد.

این نشست، نخستین نشست گروه بریکس پس از ورود پنج عضو جدید از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲) است و برای نخستین بار، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی در کنار اعضای قدیمی (روسیه، چین، برزیل،‌ هند و آفریقای جنوبی) به مدت سه روز درباره برنامه های بریکس در سال ۲۰۲۴ میلادی تبادل نظر خواهند کرد.
عکس یادگاری معاونان وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ۹ کشور، آغازگر این نشست بود که همزمان با آغاز ریاست دوره‌ای روسیه بر گروه بریکس، در مسکو پایتخت این کشور گردهم آمده‌اند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه سخنران آغازین این نشست بود و پس از آن، قرار است نمایندگان هشت کشور دیگر عضو گروه بریکس از جمله «مهدی صفری» معاون هماهنگی دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران به طرح دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود درباره مسیر حرکت این گروه قرار گیرند.

در این نشست، نماینده عربستان سعودی به عنوان کشور پذیرفته شده در گروه بریکس، حضور نداشت.

در ادامه نشست‌ روز سه‌شنبه و در غیاب خبرنگاران، برخی وزیران و اعضای اقتصادی دولت روسیه در جمع نمایندگان کشورهای عضو بریکس به ارائه پیشنهادهای خود برای روند حرکت این گروه در سال جاری میلادی خواهند پرداخت.