کد خبر : 591182 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۱/۵ - 10:19
مسیح فرزانه، کارشناس خودرو قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار هیجانی و کاذب است

وقتی بیماری با دردهای گوناگون درگیر است باید به پزشک مراجعه کند و تحت مداوا قرار بگیرد. کنترل درد بیمار با مسکن می تواند زندگی را برای او ممکن کند ولی درمان قطعی بیماری اش نخواهد بود. اتفاقی که از ابتدای امسال تا شهریور ماه در حوزه خودرو رخ داد و قیمت ها نزدیک به 30 درصد کاهش پیدا کرد به ماجرای بیماری می ماند که دردش با مسکن تسکین پیدا کرده ولی بیماری اش درمان نشده است.

رکود چند ماه گذشته بازار خودرو تا جایی طبیعی بود. اما از جایی به بعد این رکود محصول مداخله و دستکاری بود و به عبارتی می توان گفت رکود ایجاد کردند و یا رکود ایجاد شده را تشدید کردند. آن اتفاق افتاد تا دولت بتواند تورم را در بازار خودرو کنترل کند. در اقتصادهایی که مشکلاتی دارند، هر بار که شرایط از حالت نرم خود خارج می شود از این سیستم استفاده می شود. البته این سیستم غلط است.

با توجه به تورمی که در کشور وجود داشته و دارد و با توجه به خلق پول بدون پشتوانه ای که اتفاق افتاد، قیمت هایی که تا شهریور 1402 در بازار خودرومی دیدیم نشان می داد قیمت ها در کف قرار گرفته است. انتظاری غیر واقع در سطح جامعه وجود داشت و گمان می شد بعد از شهریور باز هم این قیمت ها شکسته خواهد شد ولی واقعیت این نبود.

دولت از یک سال قبل به صورت گسترده خبر درمانی را در بازار و صنعت خودرو شروع کرده بود. جو روانی تاثیر گذار بود و قیمت ها کنترل شد ولی در نهایت اقتصاد کلان یک علم است و مبناهایی دارد. بازار واقعی خودرو از جایی به بعد خود را با تورم حقیقی بازار هم راستا کرد. بازار، مصرف کننده و فعال حقیقی صبر کرد و به وعده هایی که در مصاحبه ها شنیده می شد گوش سپرد اما وقتی متوجه شد که اخبار آرزو فروشی و خبر درمانی است و آن چه می شنود به واقعیت تبدیل نمی شود طبق نبض تورم خود را هماهنگ کرد.

از مهر ماه بازار خودرو کم کم افزایش قیمت پیدا کرد. در طول 60 روز گذشته بازار خودرو 20 درصد افزایش قیمت داشت. در بازار های سرمایه ای اتفاقی می افتد که بعد فرهنگی دارد. بهترین زمین حضور در بازار، آن دوره ای است که بازار در کف است ولی مصرف کننده وقتی بازار در کف است رغبت نشان نمی دهد و تا بازار صعودی می شود مصرف کننده هجوم می آورد. این رفتار مصرف کننده با بار کردن جو روانی کاذب و مضاعف عملا روند افزایش قیمت را تشدید می کند.

در 60 روزی که افزایش قیمت تدریجی وجود دارد، رفتار بازار طی دو هفته آخر هیجانی شد. این روزها قیمت هایی در حوزه خودرو های داخلی و وارداتی اعلام می شود که کاذب هستند. بی ام و ایکس فور صفر کیلومتر با تمامی امکانات 12 میلیارد اعلام می شود ولی قیمت همین ماشین در عرض یک روز در بازار به 14 میلیارد رسید. مبنای این افزایش رفتار هیجانی بازار است. اعداد کف بازار به اعداد دیگری تبدیل می شوند و معاملات بر مبنای آن ها جاری می شود.

کل اتفاقی که در حوزه خودرو شاهد آن هستیم به ویژه در مورد خودرو های وارداتی، محصول وعده های دولت بود که محقق نشد و دور از واقعیت بود. واردات 200 هزار دستگاه خودرو تا خرداد 1402 وعده ای دور از واقعیت و نشدنی بود. طبق آمار گمرک تا امروز حدود 3900 دستگاه خودرو وارد شده است. این میزان واردات به صورت تجمیعی است یعنی مجموعه ای از خودروهای چینی و تعدادی خودرو از برند های ژاپنی و کره ای است.

تشنگی در بازار خودرو هم در مورد خودروهای داخلی و هم خودروهای وارداتی وقتی با حجم اندک تحویل خودرو به بازار روبه‌رو شد، فروکش کرد. رفتار امروز بازار خودرو نتیجه و واکنشی به خلف وعده دولت در حوزه خودرو است.