کد خبر : 590840 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۰/۱۶ - 02:58
فتح الله امی- استاد دانشگاه و کنشگر سیاسی سخنی درباره حادثه کرمان چندی قبل که از طرف دانشگاه بوفالو امریکا دعوت به سخنرانی افتتاحیه سمینار هوافضا شدم، به من توصیه شد به این سفر نروم، بنابراین از مسئول سمینار به بهانه تحریم عذرخواهی کردم و به ارسال بیانیه کتبی بسنده کردم. البته دعوت کننده امریکایی اصرار داشت به دور از مسائل سیاسی دعوت را بپذیرم اما به توصیه مسئولان از رفتن به این سفر امتناع کردم.

آیا دراین شرایط که اسراییل تهدید می کند‌ در ایران حمام خون راه می اندازد، شورای تامین استان و همچنین شورای امنیت کشور چرا پیش بینی احتمال وقوع یک حمله تروریستی را نکردند؟ وقتی این دو نهاد قادر نیستند امنیت مردم را در مراسم چهارمین سالگرد حاج قاسم در کرمان تامین کنند چرا مردم را به تجمع در مزار آن شهید دعوت می کنند؟ آیا برگزاری چنین مراسمی که احتمال می رود در آن جان شهروندان به خطر بیفتند کار درستی است؟ نویسنده نمی گوید مراسم برگزار نکنید بلکه انتقادش این است که چرا امنیت را تامین نکردید.

در حادثه تروریستی شاهچراغ چند نفر انگشت شمار از مردم بی گناه به شهادت می رسنداما در حادثه کرمان ده ها نفر کشته و صدها نفر مجروح شدند.

حضور بیش از پنج میلیون پناهنده غیر قانونی افغانی در ایران که در کشورشان اینگونه حوادث تلخ تروریستی هر روز در کشورشان رخ می‌دهد، طبیعی است که ممکن است در بین این جمعیت کسانی باشند که در حوادث تروریستی نقش ایفا کنند. فرقه هایی مثل سلفی، القاعده و طالبان کشتن شیعیان را مثل رفتن به بهشت می دانند.

در چنین شرایطی باید علاج واقعه را قبل از وقوع کرد و امنیت شهروندان را تنها به نظامیان نسپرد بلکه از نظر افراد با تجربه و کارشناسان سیاسی و امنیتی نیز بهره برد تا ضریب امنیت بالا برود و از اقدامات تروریستی جلوگیری به عمل آید.