کد خبر : 590661 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۰/۹ - 02:37
سردار حسین علایی در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین: سیاست ایران در برابر اسرائیل باید پیشگیرانه باشد/ تصور اسرائیل این است که ترور افرادی مانند «سیدرضی موسوی» می‌تواند به تداوم اشغال فلسطین کمک کند گروه سیاسی: ترور سردار سید رضی موسوی واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته است. مقامات اعلام کرده‌اند انتقام این عمل را از اسرائیل خواهند گرفت. همچنین دولت سوریه در نامه‌ای به سازمان ملل و شورای امنیت نقض آشکار حاکمیت سوریه توسط اسرائیل را محکوم کرد. از سوی دیگر تحلیلگران معتقدند این اقدام برای آن انجام شد که پای ایران به جنگ حماس و اسرائیل کشیده شود و درگیری در منطقه گسترش یابد. در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفت‌وگویی با سردار حسین علایی فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه و استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید:

  شما شخصیت سید رضی را چگونه ارزیابی می‌کنید،؟ تأثیرگذاری او در جبهه مقاومت چه بود؟
سردار سید رضی موسوی یکی از فرماندهان باتجربه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در دوره جنگ تحمیلی نیز در جبهه‌های دفاع از ایران عزیز به مقابله با ارتش متجاوز صدام می‌پرداخت.
او تجربیات خود را برای مقابله با داعش و نیز کمک به جبهه مقاومت بکار می‌گرفت. سید رضی موسوی در سوریه مستقر شده بود تا نیازهای جبهه مقاومت را شناسایی،بررسی و هماهنگی‌های لازم را برای تأمین آنها انجام دهد. او یکی از کارکنان رسمی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود که فعالیت‌های خود را با هماهنگی با دولت سوریه انجام می‌داد.
او فردی شناخته شده برای گروه‌های مبارز فلسطینی و لبنانی و شخصی مؤثر در جبهه مقاومت بود.

 معنای شهادت سید رضی در مقطع کنونی چیست؟ دشمن به دنبال چه هدفی از این ترور است؟
ناکامی اسرائیل در تشخیص قصد حماس برای عملیات ۱۵ مهر و نیز ناتوانی اسرائیل برای مقابله با تهاجم غافلگیرانه حماس در داخل اراضی اشغالی فلسطین، موجب شد تا اسرائیل به دنبال کشتار و قتل‌عام مردم فلسطین و نیز ترور حامیان جبهه مقاومت است.
تصور اسرائیل این است که ترور افرادی مانند سیدرضی موسوی می‌تواند به تداوم اشغال فلسطین کمک کند. اسرائیل به دنبال نابود کردن آرمان فلسطین و نا امید کردن فلسطینی‌ها از تشکیل دولت مستقل فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی خودشان است. اسرائیل فکر می‌کند که پشتیبان اصلی مردم فلسطین ایرانیان و افراد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند. بنابراین به دنبال حذف فیزیکی این‌گونه افراد برمی‌آید تا پشتیبانی از فلسطینیان مظلوم تضعیف شود.
اسرائیل به دنبال آن است تا فضای کشورهایی مانند سوریه و لبنان را برای مخالفین این رژیم ناامن سازد.بر همین اساس است که دست به ترور افراد مؤثر و نیز بمباران پایگاه‌های گروه‌های مبارز مثل حزب‌الله در لبنان و سوریه و بلندی‌های جولان میزدند.

  رویکرد ایران در قبال این ترور چه باید باشد؟ اینکه برخی به دنبال انتقام‌گیری هستند به نظر شما چگونه باید انتقام گرفت؟
ترور سید رضی موسوی درواقع نقض حاکمیت ملی دولت سوریه است. زیرا اسرائیل با نادیده گرفتن حق حاکمیت دولت سوریه، دست به ترور یک فردی که میهمان دولت سوریه بوده، زده است.
تأمین امنیت مأمورین جمهوری اسلامی ایران در سوریه بر عهده دولت آن کشور است و سوریه باید واکنش حقوقی و سیاسی لازم را در این زمینه انجام دهد.
اما ایران هم نمی‌تواند نسبت به این‌گونه ترورها و قتل‌ها، بی‌تفاوت باشد. جمهوری اسلامی ایران بایستی استراتژی بازدارندگی را در برابر شرارت‌های اسرائیل در پیش بگیرد. البته مهم‌تر از انتقام، اتخاذ تدابیری است که اسرائیل نتواند به سادگی شخصیت‌هایی مثل سید رضی موسوی را شناسایی کند و دست به ترور آنها بزند.
سپاه باید فرض خود را بر این قرار دهد که همه پاسداران و ایرانیانی که به سوریه و لبنان می‌روند، جزء اهداف ترور رژیم اشغالگر هستند. زیرا تجربه تاریخی نشان داده که اسرائیل دارای یک سازمان جاسوسی و دستگاه آدم کشی از طریق ترورهای هوشمند است. این دستگاه‌ها به‌صورت شبانه‌روزی به دنبال یافتن طعمه‌های خود در سراسر جهان به ویژه در کشورهایی مانند سوریه و لبنان است تا بتواند آنها را ترور و از سر راه خود بردارد.
بنابراین لازم است حفاظت اطلاعات، بیشتر رعایت شده و با اتخاذ تدابیری مناسب، اسرائیل را از امکان تداوم ترورها و آدم کشی‌ها باز داشت.
البته عاملان برنامه‌ریزی و اجرایی ترورها نیز باید شناسایی‌شده و به سزای اعمال خود برسند.

  آیا گسترش جنگ را پیش‌بینی می‌کنید؟
اسرائیل از روز اول جنگ غزه به دنبال آن بوده است تا پای ایران را به آن معرکه آورده و با جمهوری اسلامی ایران درگیر شود تا بتواند پشتیبانی از جبهه مقاومت را تضعیف کند. اما ایران که متوجه چنین دامی درصحنه بین‌المللی بود، از خود خویشتن‌داری نشان داد و عملیات طوفان الاقصی را یک طرح و برنامه صد در صد فلسطینی اعلام کرد تا به اسرائیل و آمریکا بهانه برنامه‌ریزی علیه خویش را ندهد. اما اسرائیل که در توطئه خود برای درگیر کردن ایران ناکام ماند، شاید حالا با ترور یک ایرانی بخواهد تا دامنه جنگ غزه را گسترش دهد و بر ناکامی‌های خود در غلبه بر حماس و کوچ دادن مردم نوار غزه به خارج از فلسطین، پوششی قرار دهد و فضای جدیدی را به وجود آورد. ولی درهرصورت به نظر می‌رسد که اسرائیل باید شکست تاریخی خود را در نابودسازی مردم فلسطین بپذیرد و اجازه دهد که مردم فلسطین نیز مانند سایر انسان‌ها به زندگی خود در سرزمین آباء و اجدادیشان ادامه دهند و دست از نسل‌کشی و آوارگی آنها بردارد.