کد خبر : 590346 تاریخ : ۱۴۰۲/۹/۲۶ - 11:20
علی بیگدلی در گفت و گو با ستاره صبح آنلاین: حمله یمنی ها به کشتی ها در دریای سرخ برای غرب و اسرائیل خطرناک است/واشنگتن به دنبال گسترش حضور نیروهای چند ملیتی در دریای سرخ و خلیج عدن است بیگدلی گفت:روند فعلی در خاورمیانه به ضرر غرب و به نفع روسیه است و می‌تواند موجب پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ روسیه شود

ستاره صبح آنلاین پیام فیض: ایالات متحده بارها اعلام کرده که خواهان گسترش تنش در خاورمیانه نیست؛ اما برخلاف این سیاست به طرح آتش بس در غزه در شورای امنیت رای منفی داد. صاحبنظران این اقدام را در راستای خواسته های اسرائیل از آمریکا تحلیل می کنند و این موضوع را بی ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2024 نمی دانند. در ارتباط با این موضوع ستاره صبح آنلاین گفت و گویی با علی بیگدلی تحلیلگر روابط بین الملل انجام داده که در ادامه می خوانید:
*به نظر شما می توان جنگ غزه کی پایان می یابد؟آیا این جنگ ارتباطی با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد؟

 قبل از هر چیز باید توجه داشت که در مورد پایان جنگ در غزه باید کمی با احتیاط، زمانبندی‌ها را مورد اشاره قرار داد؛ چراکه مقامات اسرائیل و به خصوص بنیامین نتانیاهو اعلام کردند تا زمانی که به خواسته‌های خود در قبال غزه و حماس دست پیدا نکنند از جنگ صرف نظر نخواهند کرد. به همین جهت معتقدم که هنوز مشخص نیست که چه تاریخی این منازعه به پایان می‌رسد. برای نتانیاهو هیچ چیز مهم نیست جز اینکه بتواند به هر ترتیب که شده اوضاع را به نفع خود مهیا کند و این در حالیست که نباید بیش از حد بر مواضع ایالات متحده و سخنان مقامات این کشور در مورد پایان جنگ حساب باز کرد و آن را درست دانست.

توجه داشته باشید که انتخابات ایالات متحده همین حالا به نوعی در حال طی کردن مسیر خود است و در این راه جلب نظر لابی یهود برای جو بایدن و تیم او مهم خواهد بود. 
باید دانست که لابی یهود در انتخابات گذشته آمریکا به نوعی بایدن را برگزید و بر همین اساس یهودیان جمعیتی هستند که برای بایدن و دموکرات‌ها مهم به حساب می‌آیند. این در حالی است که جنگ با انصارالله و یمنی‌ها هم از منظر ایالات متحده سخت و دشوار است و فکر نمی‌کنم به این راحتی شاهد هدف قرار دادن دو طرف به صورت مستقیم باشیم. در این بین آمریکا به دنبال آن است که فشار فعلی از روی اسرائیل کم شود تا بتواند حمایت تل‌آویو در انتخابات را کسب کنند و به همین دلیل است که می‌بینیم واشنگتن به دنبال گسترش حضور نیروهای چند ملیتی در دریای سرخ و خلیج عدن است.

توجه داشته باشید که اساساً کشورهای عضو نیروهای مشترک دریایی که از آن با عنوان یگان نظامی چندملیتی یا یگان عملیات مشترک ۱۵۳ نام برده می‌شود هم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند؛ به گونه‌ای که غرب همچنان با مسائل دخیل در تامین بنزین و فروش نفت دست و پنجه نرم می‌کند و این در حالیست که در ایالات متحده هم قیمت بنزین افزایش پیدا کرده و در سایر کشورهای غربی هم چنین مشکلاتی قابل مشاهده است. به همین دلیل مجموعه غرب اعم از آمریکا و اروپا به علاوه اسرائیل رفتار یمنی‌ها را از این جهت برای خود و منافع کلان آنها خطرناک قلمداد می‌کنند.
معتقدم که شرایط در نظام بین‌الملل به هم ریخته و بی‌نظم شده است. ایالات متحده هم در این مسائل گرفتار شده که تمامی این روند به ضرر غرب و به نفع روسیه خواهد بود زیرا در نهایت می‌تواند موجب پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ شود. تلاش بایدن این است که سطح تنش را تا حد ممکن پایین نگه دارد و مانع از برخورد اسرائیل با یمن شود. آمریکا به خوبی می‌داند که اگر این تنش گسترش پیدا کند ممکن است منطقه با یک به هم ریختگی جدید روبه‌رو شود و غرب هم ممکن است تحت تاثیر آن قرار بگیرد. معتقدم این جنگ با تمام جنگ‌های منطقه تفاوت دارد و به نظر خطرناک‌تر از منازعات گذشته می رسد. در مورد غزه هم باید بگویم که وضعیت در کوتاه مدت نامشخص است ولی فعلاً بحث اصلی برای ایالات متحده کنترل سطح تنش در منطقه و غزه خواهد بود.