کد خبر : 590324 تاریخ : ۱۴۰۲/۹/۲۱ - 17:58
سردار حسین علایی در گفت‌وگو با الجزیزه نت: آمریکا در حمایت از جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان، سنگ تمام گذاشته است/از پیامدهای منطقه ای جنگ غزه، به محاق رفتن طرح صلح ابراهیم بود حسین علایی، استراتژیست و فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران در مورد آخرین تحولات منطقه و جنگ غزه گفت‌وگویی با الجزیزه نت انجام داده که مشروح آن در ادامه می آید.

 با ورود عملیات طوفان الأقصی به ماه سوم، ارزیابی حضرتعالی از روند جنگ چگونه است؟ به نظر شما کدام یک از دو طرف موفق به دستیابی به دستاوردهای خود شده اند؟
به نظر می رسد که ارتش اسرائیل همچنان برای کشتار و نسل کشی و آواره کردن مردم نوار غزه به بمباران های گسترده خود ادامه می دهد. اسرائیل تا کنون توانسته نزدیک به ۲۰ هزار نفر از مردم مظلوم غزه را قتل عام کند و نزدیک به ۵۰ هزار نفر از آنها را زخمی نماید. مهم ترین دستاورد اسرائیل آنست که در افکار عمومی اکثر مردم جهان به عنوان یک رژیم سفاک و بی رحم که قتل هزاران کودک و رن است و نیز به عنوان جنایتکار جنگی مطرح شده است. 
اما اسرائیل تا کنون نتوانسته با عملیات نظامی اسرا را رها کند و با زور تانک ها و توپخانه ها و هواپیماهای نظامی و با تخریب خانه های فلسطینیان به مسئله اسرا خاتمه دهد. 
از طرفی مشخص است که ارتش اسرائیل انتقام عملیات موفق طوفان الاقصی را می خواهد از طریق نسل کشی فلسطینیان از مردم غزه بگیرد. چنین اقدامی هیچگاه علامت پیروزی رژیم اشغالگر قدس نخواهد بود. 
اما مهم ترین دستاورد عملیات طوفان الاقصی آن بود که نشان داد اسرائیل بسیار آسیب پذیر و شکننده است. دستگاه های اطلاعاتی و جاسوسی و قدرت عظیم نظامی اسرائیل نتوانستند از عملیات حماس و جهاد اسلامی مطلع شوند و پس از شروع عملیات هم نتوانستند جلوی پیشروی سریع نیروهای رزمنده فلسطینی را که دارای سلاح های سنگین هم نبودند، بگیرند. این شکست بزرگی برای نمایش اقتدار ارتش اسرائیل بود که با هیچ اقدامی حتی با کشتارهای وسیع غیرنظامیان فلسطین و انهدام خانه های مردم غزه جبران نخواهد شد. عملیات طوفان الاقصی داغ شکست خفت بار را بر پیشانی رژیم اسرائیل حک کرد که هیچگاه از بین نخواهد رفت.

اهداف رژیم اشغالگر از در پیش گرفتن سیاست زمین سوخته در غزه چیست و آیا به نظر حضرتعالی در نهایت می تواند به آن اهداف دست یابد؟
هدف اصلی اسرائیل از نابودی نوار غزه، از بین بردن مردم فلسطینی است زیرا اسرائیل همه آنها را مخالف اشغالگری تلقی می کند و می خواهد آنها را آواره کرده و به کوچ اجباری وادارد. مردم غزه تا کنون نشان داده اند که نمی خواهند تسلیم خواست اسرائیل برای رها کردن خانه و کاشانه و سرزمینشان بشوند و حتی زیر بمباران دشمن همچنان به مقاومت خود ادامه می دهند.


 قرار گیری دوستان و متحدان هر کدام از دو طرف (محور غربی در کنار اسرائیل و محور مقاومت در کنار غزه) در جنگ جاری را چگونه تحلیل می کنید؟
جنایات مستمر اسرائیل در قتل عام نوار غزه و در حملات به فلسطینیان کرانه باختری نشان داد که آمریکا و کشورهای اروپایی هیچ ارزشی برای حقوق بشر قائل نیستند. آنها حتی از تصویب قطعنامه آتش بس در شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کردند تا اسرائیل با خیال راحت دست به سلاخی فلسطینیان بزند. حتی آمریکا و انگلیس و آلمان تجهیزات نظامی و جنگ افزارها و بمب های هوشمند فراوانی را در اختیار اسرائیل قرار دادند تا حجم ویرانی ها و میزان تخریب بیمارستانها و خانه های مردم افزایش یابد و اسرائیل با کمبود مهمات مواجه نشود. آنها می گویند حجم تخریب ها در غزه بیش از تخریب تمام شهرهای آلمان در جریان جنگ دوم جهانی است و شدت انفجارها افزون بر قدرت انفجار هسته ای انجام شده علیه مردم ژاپن توسط آمریکاست. 
آمریکا و اروپا اجازه دادند تا محاصره مردم غزه ادامه یابد و مردم با گرسنگی و تشنگی و بی دارویی دست و پنجه نرم کنند. آنها خود را طرف جنگ با مردم فلسطین تلقی کرده اند و از همه جنایتهای جنگی اسرائیل حمایت کرده اند و به افکار عمومی کاملاً بی توجهی کرده و می کنند.
اما متأسفانه کشورهای عربی هم حمایت لازم را از فلسطینی ها نمی کنند. مصر همچنان بنا بر خواست اسرائیل مرز رفخ را بسته نگاه داشته و اجازه ارسال کمک های غذایی و دارویی را به فلسطینیان نمی دهد. امارات در زمان اوج کشتار فلسطینیان رئیس قاتل رژیم صهیونیستی را به اجلاس آب و هوا دعوت می کند. عربستان از اعلام لغو پیمان ابراهیم خودداری می کند و از ظرفیت خود برای فشار به اسرائیل و برقراری آتش بس استفاده نمی کند. 
تنها جمهوری اسلامی ایران است که تمام همت خود را در حمایت از مردم مظلوم فلسطین بکار گرفته و کمک های هلال احمر را روانه مصر می کند تا به دست نوار غزه برسد ولی مصر از تحویل آنها به فلسطینیان خودداری می کند. 
البته حزب الله لبنان و گروه های مقاومت عراقی و حوثی های یمن هم در حمایت از مردم غزه وارد عمل شده اند ولی دولت های این کشورها از ترس آمریکا برای آنها محدودیت ایجاد کرده اند.

 

 پیامدها و نتایج این جنگ بر هر دو طرف درگیر (اسرائیل و مقاومت فلسطین) و منطقه و تحولات بین الملل را چگونه پیش بینی می کنید؟
یکی از پیامدهای جنگ برای اسرائیل، افزایش احساس نا امنی برای یهودی های ساکن در اسرائیل خواهد بود. با انجام عملیات طوفان الاقصی، مهاجرت جدید یهودیان به فلسطین اشغالی متوقف شده است و میل به مهاجرت معکوس شهرک نشینان صهیونیست افزایش یافته است. 
از طرفی به احتمال زیاد پس از خاتمه جنگ، دولت نتانیاهو به دلیل بی عرضگی در شناسایی به موقع عملیات حماس و ناکامی در حفاظت از شهرک نشینان غاصب، سقوط خواهد کرد و احتمال بازگشت وی به قدرت به سمت صفر میل خواهد کرد. 
پیامدهای جنگ برای مردم فلسطین نیز افزایش درد و رنج خانواده های نوار غزه که ناشی از تلفات گسترده بر اثر بمبارانها و عملیات زمینی اسرائیل است، خواهد بود. طبیعی است که پس از جنگ، مردم محاصره شده فلسطین در نوار غزه با ویرانی ها و خرابی های فراوان زیرساخت ها و نیز خانه هایشان رو به رو خواهند بود که برای بازسازی آنها نیاز به کمک های فراوان خارجی خواهند بود. 
از طرفی جنگ غزه، دولت های طرفدار اسرائیل را مجبور کرده که برای جلوگیری از تداوم عملیات فلسطینی ها، مسئله لزوم پایبندی به دو دولت در کنار یکدیگر و تشکیل دولت فلسطینی را مطرح نمایند. این در حالی است که نتانیاهو به دنبال محو فلسطین و تنها وجود یک دولت با ماهیت یهودی در سرزمین های اشغالی بود. 
یکی دیگر از پیامدهای منطقه ای جنگ غزه، به محاق رفتن طرح صلح ابراهیم است که آمریکا در حمایت از اسرائیل، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را وادار به پذیرفتن آن کرد و آنها را بجای حمایت از فلسطینی ها به پشتیبان اسرائیل تبدیل کرد. 
در صحنه بین المللی هم بایدن رئیس جمهور آمریکا به عنوان حامی ضد بشرترین رژیم کودک کش در افکار عمومی دنیا مطرح شد و احتمال به قدرت رسیدن وی در دوره دوم ریاست جمهوری کاهش یافت. 
همچنین احتمال موفقیت پروژه احداث کریدور هند به اسرائیل و اروپا از طریق سرزمین های کشورهای عربی زیر سوال رفت.

 

 لشکر کشی دریایی آمریکا به منطقه را چگونه می بینید و آیا تأثیری در تحولات عرصه نبرد هم داشته است؟
آمریکا در حمایت از جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان، سنگ تمام گذاشته است. از روز ابتدای جنگ، تلاش آمریکا بر آن بوده است تا با اعزام کشتی های جنگی و ناوهای هواپیمابر به دریای مدیترانه و خلیج فارس، به جبهه مقاومت اجازه کمک به فلسطینی ها را ندهد. در واقع آمریکا خواسته است تا به اسرائیل اطمینان دهد که بدون نگرانی از گسترش جنگ، با خیال راحت به بمباران نوار غزه و کشتار فلسطینی ها ادامه دهد. اما این لشکرکشی تا کنون نتوانسته جلوی حمایت های حزب الله لبنان و انصارالله یمن و گروه های عراقی را از فلسطینی ها بگیرد.

 

 ورود أنصار الله یمن به نبرد بویژه در عرصه دریای سرخ و تنگه باب المندب را چگونه می بینید؟
انصارالله یمن با توقیف یک کشتی اسرائیلی، مسیر دریای سرخ و تنگه باب المندب را برای تردد کشتی های تجاری اسرائیل نا امن کرد. این اقدام بزرگترین کمکی بود که انصارالله به فلسطینی ها کرد. 
از طرفی انصارالله با حمله موشکی به بعضی از پایگاه های نظامی اسرائیل توانست حمایت روحی و روانی خوبی را از فلسطینی ها داشته باشد، گرچه متأسفانه پدافند ضد موشکی عربستان نگذاشت همه موشک ها به اهداف خود در اسرائیل اصابت کنند و عملاً عربستان در حمایت از اسرائیل وارد عمل شد.

 

 پس از فعالیت انصار الله یمن در نبرد دریایی علیه منافع رژیم صهیونیستی، آمریکا بخشی از ناوگان دریایی خود را روانه تنگه هرمز و خلیج فارس کرده است، به نظر حضرتعالی هدف آمریکا چیست و آیا ممکن است به تنش در آبهای منطقه ای منجر شود؟
هیچیک از کشورهای منطقه، علاقمند به افزایش تنش در منطقه خاورمیانه نیستند. جمهوری اسلامی ایران همیشه سعی کرده است تا با خوبشتنداری و صبر و حوصله، جلوی شیطنت ها و بهانه های آمریکا و اسرائیل را بگیرد و از بروز درگیری های ناخواسته جلوگیری کند. 
البته باید توجه داشت که از سالها قبل بخشی از کشتی های جنگی آمریکا در پایگاه های کشورهایی مانند کویت، عربستان، بحرین، قطر و امارات در خلیج فارس مستقر بوده اند. آمریکا حضور ناوگان نظامی خود را در زمان جنگ صدام حسین علیه ایران در خلیج فارس افزایش داد و به نفع صدام حسین علیه ایران وارد جنگ شد.

 

با توجه به توان دریایی جمهوری اسلامی ایران، آیا در صورت گسترش جنگ غزه و بروز تنش –خدای ناکرده- بین ایران و آمریکا آینده سناریوی جنگ چگونه خواهد بود آیا ممکن است شاهد درگیری منطقه ای یا جهانی باشیم؟
جمهوری اسلامی ایران همواره مراقب بوده است تا در دام برنامه اسرائیل برای برپایی جنگ بین آمریکا و ایران نیفتد. نتانیاهو از روز اول شروع جنگ غزه، تلاش داشت تا پای ایران را به این جنگ باز کند و آمریکا را وادار به درگیری و جنگ با ایران کند که خوشبختانه با هوشیاری جمهوری اسلامی ایران در نیل به این هدف موفق نشد. 
البته آمریکا هم می داند که در برابر شیوه جنگ نامتقارن ایران، آسیب پذیر است و حاضر نیست که ریسک برپایی جنگ را آنهم در آستانه انتخابات این کشور بپذیرد.