کد خبر : 560117 تاریخ : ۱۴۰۲/۹/۱۱ - 02:28
فریدون مجلسی، در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین: حزب دموکرات به دنبال جایگزین برای بایدن است/ سن بالا و عدم تعادل بایدن دموکرات‌ها را نگران کرده است ستاره صبح آنلاین-پیام فیض: جنگ غزه و جنگ اوکراین در کنار تنش آمریکا با چین بر سر مسئله تایوان و با ایران بر سربرنامه هسته‌ای باعث شده تا انتخابات سال 2024 آمریکا مهم جلوه کند. علاوه بر اینکه حضور ترامپ در این انتخابات جدی است و وعده داده که می‌تواند جنگ و تنش‌ها را تمام کند اما به نظر می‌رسد او بیش از آنکه برنامه داشته باشد شعار می‌دهد. بایدن اما با محبوبیت کمی در جامعه آمریکا روبه‌روست و از سوی دیگر دموکرات‌ها به دلیل کهولت سن و کارنامه ضعیف وی بر سر نامزدی دوباره او اختلاف‌نظر دارند. در ارتباط با این موضوع ستاره صبح آنلاین گفت‌وگویی با فریدون مجلسی کارشناس مسائل آمریکا انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

 به نظر شما چرا در میان دموکرات‌ها بر سر نامزدی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری 2024 اختلاف‌نظر وجود دارد؟
 به نظرم اختلاف‌نظر میان دموکرات‌ها در مورد نامزدی بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا ریشه در واقع‌بینی سران این حزب دارد. آن‌ها نمی‌خواهند حزب دموکرات آن‌هم در این برهه تاریخی از بین برود در مقابل جمهوری‌خواهان متحمل شکست سنگین شوند. در سال ۲۰۲۰ دیدیم که بایدن توانست دونالد ترامپ را به‌عنوان رئیس‌جمهور مستقر، از کاخ سفید اخراج کند؛ اما پس‌ازآن تمام تمرکز او بر این بود که سعی کند درست حرف بزند، درست راه برود و درست تصمیم بگیرد اما به هر ترتیب ما شاهد رباتیک شدن رفتارهای بایدن و فرسودگی او هستیم که همین موضوع برای حزب دموکرات یک خطر جدی محسوب می‌شود.
اگر این رفتار رئیس‌جمهوری فعلی ایالات‌متحده بر رأی‌دهندگان و طرفداران حزب دموکرات تأثیر منفی نگذارد و آن‌ها را به سمت جمهوری‌خواهان سوق ندهد، حداقل موجب عدم شرکت آن‌ها در انتخابات و عدم رای دادن به حزب دموکرات می‌شود.
باید توجه داشت که اگر این روند ادامه داشته باشد می‌تواند موجب آن شود که بایدن مقابل دونالد ترامپ شکست بخورد و به نظرم بهترین راه برای او کناره‌گیری از انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا است تا حزب دموکرات بتواند گزینه بهتری را انتخاب کرده و او را وارد میدان کند. به‌عنوان‌مثال شخصی مانند «چاک شومر» علاقه دارد که به میدان انتخابات وارد شود اما حالا خود را در حاشیه نگه‌داشته و به دنبال حمایت از بایدن است. ازنظر شکلی و ماهوی باید توجه کرد که خیلی از منتقدان بایدن به توانمندی فیزیکی وی بادید منفی نگاه می‌کنند؛ اما نگاه‌ها در این خصوص به ترامپ مثبت است.
در این میان نگاه‌ها به کامالا هریس، معاون فعلی جو بایدن مثبت نیست زیرا معتقدند که او نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و کارنامه قوی و قابل دفاعی در این مدت از خود ارائه نداده است. اینکه آیا در این برهه زمانی اوبامای جدید در حزب دموکرات ظهور خواهد کرد، موضوعی است که بعید نیست. باید توجه داشت که اگر رهبر دموکرات‌ها در سنا وارد عرصه انتخابات نشود احتمال دارد شخص جوان‌تری نسبت به وی را وارد گود سیاست کنند.
 مسئله اینجاست که در آمریکا توانمندی فیزیکی و حرف زدن رئیس‌جمهوری برای مردم و افکار عمومی آمریکا خود را یک ابرقدرت می‌دانند بسیار مهم است، به همین دلیل دونالد ترامپ نسبت به بایدن شانس بیشتری دارد تا بتواند وضعیت را به نفع خود مهندسی کرده و نام خود را از صندوق آرا بیرون بکشد.
با اختلاف‌نظری که میان دموکرات‌ها در مورد ماندن یا رفتن بایدن رخ‌داده باید گفت: شاهد یک چالش درون‌حزبی جدی خواهیم بود که هم‌اکنون در حال عمیق‌تر شدن است. اینکه رئیس‌جمهور ایالات‌متحده به‌سختی می‌تواند حرف بزند، به‌سختی راه می‌رود و یا حتی ادراک و تشخیص او با مشکلاتی مواجه شده، می‌تواند حزب دموکرات را وادار به کناره‌گیری او از انتخابات کند و به نظرم این روند نتیجه مشخصی علیه بایدن خواهد داشت، مگر آنکه یک گزینه توانمندتر از وی توسط حزب دموکرات مطرح شود.