کد خبر : 560040 تاریخ : ۱۴۰۲/۹/۷ - 02:49
امروز در تاریخ

عملیات «مروارید» توسط نیروی دریایی ارتش 
در روز ۶ آذر ۱۳۵۹ش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری نیروی هوایی ارتش، به پایانه‏های البکر و الاُمیه که از بزرگترین مراکز صدور نفت خلیج فارس و شاهرگ حیات اقتصادی عراق به حساب می‏آمدند، حمله برد و دو سوم آنها را منهدم ساخت. دشمن بعثی برای جبران این شکست، در ۷ آذر ۵۹ با اعزام تعدادی نیرو، سعی در بازپس‏گیری پایانه‏ها کرد و نبرد سختی درگرفت. سرانجام پس از ساعت‏ها جنگ نابرابر و بی‏امان، در حالی که دلاورمردان نیروی دریایی، آخرین گلوله‏های خود را به سوی دشمن نشانه می‏رفتند، ناوچه پیکان پس از غرق کردن چندین فروند ناوچه دشمن مورد اصابت چند موشک قرار گرفت و با پرسنل شجاع خود در شمال خلیج فارس در دل آب‏های گرم و نیلگون آن جای گرفت.

درگذشت موسس روزنامه کیهان
مصطفی مصباح زاده (دكتر در حقوق از فرانسه)، موسس روزنامه كیهان، استاد پیشین دانشكده حقوق دانشگاه تهران، نماینده ادوار مختلف مجلس شورای ملی و سناتور 24 نوامبر 2006 در «سان دیاگو» كالیفرنیا در نود و هفت سالگی درگذشت. ولی تا چهار روز بعد جز در چند رسانه، فوت او گزارش نشده بود، یك رسانه هم كه در وب سایت خود، خبر فوت مصباح زاده را انتشار داده بود، عكس چهل سالگی اش را در كنار آن چاپ كرده بود!. تا 27 نوامبر خبر فوت او حتی در وب سایت «كیهان لندن» كه مصباح زاده، خود پس از انقلاب سال 1357 موسس آن بوده است دیده نشد. چاپ مطلب در یك هفته نامه، كمی طول می كشد، ولی انتشار آن در وب سایت، آنی است و هزینه ندارد.

رافائل کوریا رئیس جمهور اکوادور شد
رافائل کوریا (كریا) اقتصاددان میانسال و چپگرا ـ ناسیونالیست آمریکای لاتین 27 نوامبر 2006 پیروزی خود را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری كشور نفتخیز اكوادور اعلام داشت. وی در دور نخست كه نیمه اكتبر برگزار شده بود، از رقیب كاپیتالیست خود عقبتر بود. بیم از روی كار آمدن یك بیزنسمن (كاپیتالیست)، این بار (یكشنبه 26 نوامبر) آن دسته از رای دهندگان اكوادوری را كه در دور نخست، غفلت كرده و در رای گیری مشاركت نكرده بودند به پای صندوقها كشانده بود كه باعث پیروزی «كوریا» شد.

خاطرات هاشمی رفسنجانی
7آذر سال 1377: پیش از ظهر، مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، جلسه شورا داشت و دو بند دیگر از سیاست‌هاى كلى امنیت اقتصادى را تصویب كرد. بعد از جلسه، آقاى [محمد] امامى كاشانى، [عضو فقهای شورای نگهبان] آمد و در مورد نیازهاى مالى جامعه روحانیت مبارز، براى انتخابات شوراها صحبت كرد.عصرآقاى [حسن] شفتى، مدیرعامل سابق هما[= شرکت‌هواپیمایی‌جمهوری‌اسلامی] آمد. مسئولیت سفارت‌مان در اسپانیا را گرفته است. مشورت كرد و گفت، در مورد انتقال تجربه اسپانیا در تولید زیتون و رواج توریسم و تكنولوژى هوافضا، تلاش خواهدكرد.آقاى ناصر جاسبى، سفیر جدیدمان در دانمارك، براى كسب نظر و خداحافظى آمد. از وزارت امورخارجه گله دارد؛ اواخر دوره گذشته به عنوان سفیر در ایرلند منصوب شده بود، ولى دولت جدید، او را معطل كرد و از مدیركلى تشریفات هم بركنار شده بود. اخیراً سفیر شده و ضمناً از وضع اقتصادى‌كشور هم نگران است.گفت، اگر دخالت نكنید، معلوم نیست امور، سازمان بگیرد. گفتم، اگر دانماركى‌ها، در منطقه ویژه كشتى‌سازى بندرعباس، تعمیر كشتى دایركنند، براى دو كشور مفید است.تلفنى از حال طاهره [همشیره] جویا شدم. معلوم شد، امروز چشمش را عمل كرده‌اند و لنز گذاشته‌اند و حالش خوب است؛ كمتر از یك ساعت طول كشیده. تا ساعت هشت و نیم شب، كارها را انجام دادم و به خانه آمدم.