کد خبر : 559640 تاریخ : ۱۴۰۲/۸/۲۰ - 12:52
پیشنهاد آزمایشی صلح در غزه توسط نجیب میقاتی/ایران بخشی از صلح همه جانبه خواهد بود نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، طرحی برای صلح در غزه و اسرائیل دارد. اگر امیدی به واقعیت داشته باشد، او به حامیان غربی نیاز دارد.

فارن پالیسی نوشت: با افزایش تعداد شهدای غزه به بیش از 10000 نفر، نخست‌وزیر موقت لبنان در تلاش است تا متحدانی را برای طرح صلح سه مرحله‌ای خود به‌دست آورد . نخست، میقاتی پیشنهاد می‌کند که یک توقف پنج روزه در خصومت‌ها رخ می‌دهد، که طی آن حماس برخی از گروگان‌های اسرائیلی خود را آزاد می‌کند و اسرائیل گذرگاه‌های مرزی خود را به روی کمک‌های بشردوستانه بیشتر باز می‌کند. اگر صلح تا 120 ساعت ادامه داشته باشد، مذاکرات برای آزادی گروگان‌های باقی‌مانده در ازای اسرای اسرائیلی آغاز می‌شود. همانطور که این اتفاق می افتد، کار بر روی یک نشست بین المللی برای راه حل دائمی دو کشور آغاز خواهد شد.

پیشنهاد میقاتی، اگر بتواند از صحنه خارج شود، بدترین خشونتی را که اسرائیلی ها و فلسطینی ها در چند دهه اخیر دیده اند، به جدی ترین تلاش برای صلح از زمان فروپاشی توافقنامه اسلو هدایت می کند.

این طرحی است که به همان اندازه بلندپروازانه و بعید است که موفق شود. اما از آنجایی که تهاجم وحشیانه اسرائیل به نوار غزه ادامه دارد، با نشانه هایی مبنی بر اینکه می تواند تا ابد ادامه یابد، طرح میقاتی ممکن است بهترین طرحی باشد که ما داریم، و شانس موفقیت آن مستقیماً با افرادی که به این تلاش ها ملحق می شوند مرتبط است. و مطمئناً بهتر از مواضع متواضع، پراکنده و نامنسجم رهبران غربی تا به امروز است .

در حالی که میقاتی در اثر فاجعه سیاسی و اقتصادی در لبنان دچار مشکل شده است، او در یک پیوند منحصر به فرد بین قدرت های مختلف عربی قرار دارد. میقاتی روز چهارشنبه با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت دیدار و بر توانایی وی برای همکاری با تهران تاکید کرد. او روز شنبه با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر که ضامن ارسال کمک به نوار غزه شده است، دیدار کرد. چند روز قبل، میقاتی با امیر قطر که کشورش در دهه گذشته میزبان رهبران ارشد سیاسی حماس بوده است، دیدار کرد.

 لبنان به‌ویژه نگران اجتناب از درگیری‌های منطقه‌ای گسترده‌تر است، به‌ویژه که احتمالاً حزب‌الله، یک گروه مسلح با ۱۰۰۰۰۰ جنگجو که مستقل از دولت میقاتی عمل می‌کند، درگیر خواهد شد. اما آنها تنها نیستند. 

میقاتی در صحبت با اکونومیست ، از این ایده خوش بین بود که حداقل می تواند گره های سیاسی پیچیده عرب را باز کند. او گفت: «اگر ما [توافقی درباره] صلح بین‌المللی و فراگیر داشته باشیم، مطمئنم [حزب‌الله] و حماس سلاح‌های خود را زمین خواهند گذاشت». وی همچنین پیش بینی کرد که «ایران بخشی از صلح همه جانبه خواهند بود».