کد خبر : 559619 تاریخ : ۱۴۰۲/۸/۲۰ - 01:22
مجید ابهری، رفتارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین تشریح کرد: دو قطبی سازی توسط رسانه ملی و پیامد خطرناک آن/ افراد دچار مقاومت و ناباوری مقابل شادی و نشاط و اخبار مرتبط با انها گردیده‌اند ستاره صبح آنلاین- علی فریدونی: فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد چند جوان در خیابان اندرزگوی تهران اقدام به قمه کشی و ایجاد رعب و وحشت بین شهروندان کردند. موضوع و علت این اقدام مشخص نشد اما پلیس اطلاعیه داد که این افراد در مخفیگاه خود دستگیر شدند. موضوع این است که چرا خشونت در جامعه رو به گسترش است؟ چرا شهروندان بر سر موضوع کوچک با یکدیگر درگیر می‌شوند؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها ستاره صبح آنلاین گفت و گویی با مجید ابهری رفتار شناس اجتماعی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

 به نظر شما چرا خشونت در جامعه رو به افزایش است؟ دلیل چیست؟
درست است متاسفانه خشونت در جامعه روند صعودی دارد. علت این است که مردم به سادگی ازخط خشم و خشونت عبور کرده و نتایج آزار دهنده به بار می‌آورند. افراد دچار مقاومت و ناباوری مقابل شادی و نشاط و اخبار مرتبط با انها گردیده‌اند.
ظاهراً گروهی از افراد شادی را برخود مکروه دانسته و حتی دچار دیر باوری وناباوری در قبال شادکامی و موفقیت در امور حرفه‌ای و شخصی گشته واز نگاه رفتار شناسی بخشی ازما در اینگونه مواقع وموارد مشابه در چنبره حسادت وبدبینی گرفتار شده‌ایم.
این موضوع باعث شده موفقیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ناشی ازروابط پشت پرده یا زد و بند قلمداد شوند که در واقعیت چنین نیست. قصدم نفی حاکمیت رابطه برضابطه و بعضاً مافیایی در بخشی ارکان جامعه نیست؛ اما مؤثر دانستن (پارتی) بر شئونات تفکر تنبلی و ناامیدی نسل فعال جامعه خواهد بود. ناگفته نماند انتصابات عجولانه بدون رعایت ضوابط ومعیار های لازم و ارجحیت رابطه بر ضابطه و بی اعتنایی به نتایج ناخوشایند قبیله سالاری جامعه را به خروج توانمندان از هرم سازمانی و مهاجرت نخبگان از کشور می‌گرداند.
روند سازمان نشان می‌دهد متاسفانه در انتصابات حضور ونصب افراد ملاک می‌باشد و ارزشهای انتصاب و جایگزینی بیشتر در محور پرکردن مسند دور میزند. هنوز در حالی مجلس در حال انجام وظایف قانونی خود است. عده‌ای بفکر تبلیغات انتخاباتی افتاده‌اند؛ یارکشی سیاسی نیز به اجتماعی افزوده است.
کمبود داروهای حیاتی موجب افزودن دغدغه به جامعه شده است. گرانی اقشارکم درآمد را ضعیف‌تر از هر موقع کرده است انگار فریادها در خلأ سر داده می‌شوند. کمبود نشاط اجتماعی جامعه را به سوی سوگ نهان سوق داده و از چهره‌ها رخت بر بسته.
قتل فجیع یکی از نوابغ به همراه همسرش التهاب عاطفی به جامعه وارد نموده ودر این میان آتش بیاران معرکه سعی در انحراف حقایق دارند. در میان این مشکلات جامعه فردی که کارشناس در صدا و سیما معرفی می‌شود خود و دوستانش را صاحب مملکت می‌داند که موج در جامعه ایجاد می‌کند. پرسش این است که رسانه‌های جمعی ودر صدر آنها رسانه ملی در این چهل وچهار سال با صرف بودجه‌های کلان از جیب مردم چه قدمی در جهت تربیت فرهنگ عمومی و انسجام جامعه برداشته‌اند؟ رهبری بارها بر وحدت ملی و حفظ منافع ملی از این روش تاکید کرده‌اند اما متاسفانه رسانه ملی اقدام به دو قطبی سازی جامعه می‌کند.
دو قطبی سازی جامعه با این ادبیات که عده‌ای خود را صاحبان مملکت می‌دانند و نام دین بر آن می‌گذارند عواقب خطرناکی به لحاظ اجتماعی سیاسی و امنیتی به دنبال دارد. سخنان یک خانم در رسانه ملی باعث شده او آب پاکی را روی دست جامعه بریزد آیا کسی پاسخگوست؟ آیا رسانه ملی عذرخواهی کرد و در جهت اصلاح این مواضع ناثواب برآمده است یا خیر؟ تاکنون چنین نشده است. بعد از برنامه افق فلسطین که عده‌ای از کارشناسان از طیف‌های مختلف در رسانه ملی دعوت شدند حضور چنین فردی و دادن آنتن زنده به او کار درست و خوبی نبود.