کد خبر : 549513 تاریخ : ۱۴۰۲/۸/۱۴ - 02:00
علی بیگدلی و سید جلال ساداتیان در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین بررسی کردند: وزن محور مقاومت مقابل اسرائیل/ سخنان نصرالله حساب‌شده و محافظه‌کارانه بود/ حزب‌الله به یک قدرت در حاکمیت لبنان تبدیل‌شده است ستاره صبح-پیام فیض: روز جمعه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان پس از 28 روز سکوت در جنگ غزه به اسرائیل و آمریکا هشدار داد که حزب‌الله نه‌تنها از 8 اکتبر(15 مهر) در حال جنگ است بلکه برای هر اقدامی آماده و گزینه‌هایش روی میز است. تاریخ جنگ‌های اسرائیل با حزب‌الله و حماس نشان می‌دهد که درگیری بین حزب الله و رژیم اسرائیل پیروز مطلق نداشته بلکه عملاً دو طرف در انتهای هر درگیری به‌نوعی اعلام آتش‌بس کرده‌اند. در ارتباط با تاریخ جنگ‌های حزب الله و حماس با اسرائیل و همچنین خسارت‌ها و دستاوردهای آن ستاره صبح با علی بیگدلی استاد تاریخ دانشگاه شهید بهشتی و سید جلال ساداتیان دیپلمات پیشین موضوع را بررسی کرده که در ادامه می‌خوانید:

 آقای بیگدلی به نظر شما جنگ‌های حزب‌الله و اسرائیل تاکنون چه خسارات و دستاوردهایی داشته است؟
اوایل دهه 1980 حزب‌الله تشکیل شد. مؤسس حزب‌الله «صبحی طفیلی» بود. او به دلیل اختلاف بر سر میزان ارتباطش با ایران برکنار شد و سید عباس موسوی جای آن را گرفت. موسوی نیز در سال 1992 توسط اسرائیل ترور شد و پس از او سید حسن نصرالله آمد. اولین برخورد حزب‌الله با اسرائیل حمله اسرائیل به لبنان بود این حمله در اواخر سال‌های 1975 آغاز شد. دومین جنگ سال 1985 بود. سومین جنگ مهم‌ترین جنگ بود که در سال 2006 به وقوع پیوست. این جنگ 33 روزه نام گرفت و آخرین برخورد هم‌سال 2008 بود.
جنگ سال 2006 با آتش‌بس مواجه شد هیچ‌کدام از دو طرف به اهداف خود نرسیدند اگرچه طرفداران حزب‌الله در ایران و برخی دیگر کشورهای جشن و سرور برپا کردند اما به آن شکل نبود که حزب‌الله به همه اهدافش رسیده باشد. این جنگ باعث افزایش محبوبیت حزب‌الله در دنیای عرب شد.
یکی از مشکلات حزب‌الله دو وجهی بودنان است. حزب‌الله از یک سو عرب بودنش مهم است. زیرا در دنیای اعراب عربیت بر اسلامیت ارجحیت دارد. از سوی دیگر شیعه بودن رویکرد حزب‌الله است. به همین دلیل اتحادیه اروپا و هم شورای همکاری خلیج‌فارس حزب‌الله را در لیست تروریستی جای دادند بنابراین آن محبوبیت لازم را در دنیای عرب ندارد.
حزب‌الله چند هدف در منطقه داشته است که یکی از آن برقراری حکومت اسلامی تحت تأثیر انقلاب ایران بوده، مبارزات ضد امپریالیستی و ضد صهیونیستی در داخل لبنان جنگ مکرر با حزب کتائب بوده که موفق شده نفوذ قابل‌توجهی در لبنان به دست آورد.
حزب‌الله از سال 2009 برای اولین بار وارد پارلمان می‌شود و ائتلاف 8 مارس را در مقابل ائتلاف 14 مارس به وجود می‌آورد. ائتلاف 14 مارس تحت رهبری غرب و فرانسه است.
بنابراین همان‌طور که عرض کردم حزب‌الله اکنون محبوبیت چندانی در دنیای عرب ندارد که یکی از دلایل اصلی آن حمایت همه‌جانبه ایران از این حزب است. اما به‌هرحال یک جمعیت قدرتمند‌است که بزرگ‌ترین جمعیت شبه‌نظامی دنیا محسوب می‌شود. این جمعیت حدود 50 هزار نفر چریک نظامی دارد و ازلحاظ تسلیحاتی به حد غنا رسیده است. حتی آمریکایی‌ها وقتی می‌خواستند به عراق حمله کنند از ایران خواستند که حزب‌الله را متقاعد کند از حمله آمریکا حمایت کنند.
وجود حزب‌الله باعث انشقاق در دنیای عرب شده اگرچه دنیای عرب هم دچار چند پارگی شده و نتوانستند اتحادیه عرب یا شورای همکاری کشورهای اسلامی را انجام دهند. به‌طور دقیق یک بی‌عملی و انفعال از دنیای عرب قابل‌مشاهده است.

 

   آیا حزب‌الله در تمام سال‌هایی که با اسرائیل جنگیده است توانسته بستر نابود این رژیم را فراهم کند؟
خیر: ازاین‌جهت تاکنون چنین کاری نکرده است و توانایی این کا را هم ندارد. همان‌طور که روز گذشته مشاهده شد سخنان نصرالله حساب‌شده و محافظه‌کارانه بود. به نظر می‌رسد مواضع او به سفر قاآنی به لبنان و مذاکرات پنهانی که داشته‌اند هماهنگ شده بود.
حسن نصرالله نکته‌ای را مطرح کرد که به عقیده من بهتر بود مطرح نمی‌شد. او گفت: آمریکایی‌ها به ما پیام دادند که اگر وارد جنگ شویم ایران را بمباران می‌کنند. به عقیده بنده بیان چنین نکته‌ای ضرورت نداشت.

 

آقای ساداتیان نظر شما درباره دستاوردها و خسارت‌های جنگ‌های حزب‌الله با اسرائیل چیست؟
عمده درگیری‌های اسرائیل در منطقه با اسرائیل بوده است. آنچه اسرائیل از بدو تشکلیش تاکنون همواره سرکوب و بزرگ شدن برای خود بود. حتی در جنگ‌ها شش‌روزه که سوریه اردن و مصر درگیر شدند مشاهده شد که اسرائیل در چند جبهه همه را زمین‌گیر کرد. حتی انور سادات دیگر بعد از عبدالناصر مجبور شد با اسرائیل سازش کند.
قبل از این هم ناصر موفقیتی در جنگ با اسرائیل نداشت. بعد از انقلاب اسلامی نیروهای مخالف اسرائیل در قالب گروه‌های چریکی و جمعیتی‌های شبه‌نظامی با اسرائیل درگیری پیدا کردند. پیش‌ازاین اسرائیل به اتکا قدرت اطلاعاتی و کمک‌های آمریکا و ترورهایی که انجام می‌داد و حریمی برای خود قائل نبود توانسته قدرتی در منطقه بدست آورد.
از زمانی که حزب‌الله با اسرائیل درگیر شد قدرت حزب‌الله کم‌کم در هر جنگی که ایجاد شد رو به افزایش رفت. البته خسارت‌هایی که وارد شد درگذشته بی‌اعتبار شدن اعراب، ترسی که در دل‌ها راه افتاد بود همچنین حضور اسرائیل در منطقه باعث ایجاد یک رعب برای کشورها ایجاد کرده بود که حزب‌الله توانست بر این رعب فائق بیاید.
بااینکه حزب‌الله یک دولت و حاکمیت نبود اما روز به روز تقویت شد. حتی از زمان روی کار آمدن حسن نصرالله تقریباً ترور علیه مقامات حزب‌الله قطع شد. امروز حزب‌الله به یک قدرت در حاکمیت لبنان تبدیل‌شده است.
یعنی هم از بعد سیاسی و هم از بعد نظامی دارای جایگاه و موقعیت است. از بعد بین‌الملل هم به‌غیراز کشورهایی که حزب‌الله را در لیست گروه‌های تروریستی گذاشته‌اند جایگاهی پیداکرده که در تحلیل‌های منطقه‌ای نقش او حائز اهمیت است. اسرائیل هم متوجه شده که در منطقه با یک سخره سخت به نام حزب‌الله مواجه است.
در حقیقت اسرائیل دیگر نمی‌تواند هر عملی را انجام دهد. به‌خصوص در مرزهای اسرائیل با لبنان تحولات به‌گونه‌ای است که نقش حزب‌الله پررنگ است. به‌گونه‌ای که شاید برخی مناطق توسط اسرائیل تأمین امنیت شود اما تل‌آویو نتوانسته آن را ضمیمه خاک خود کند. این در حالی است که اسرائیل برخلاف موافقت‌نامه‌های بین‌المللی هرجا که توانسته در غزه و سواحل غربی رود اردن شهرک‌سازی کرده است. یکی دیگر از دستاوردها شکسته شدن هیمنه اسرائیل است. در عملیات طوفان الاقاصی امکانات سطحی حماس توانست امکانات زیاد اسرائیل موفق شود. به رغم اینکه اسرائیل تمام مراکز غیرنظامی مانند کلیسا، مدرسه، بیمارستان و اردوگاه را بمباران کرده اما بازهم برای ورود زمینی به غزه بااحتیاط عمل می‌کند. این در حالی است که اسرائیل درگذشته هیچ محدودیتی برای خود قائل نبود.