کد خبر : 539508 تاریخ : ۱۴۰۲/۸/۱۳ - 04:08
فریدون مجلسی در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین: مصالح و رفاه مردم را باید در جنگ غزه در نظر گرفت/روی آوردن به یک جنگ بزرگ خطرآفرین‌ است ستاره صبح آنلاین/ اعظم طاهری: جنگ غزه ابعاد پیچیده تری پیدا کرده است.با ورود رسمی نیروهای حوثی یمن امکان اینکه جنگ وارد خلیج فارس شود وجود دارد.روز جمعه سید حسن نصرالله بعد از چند هفته سکوت سخنرانی خواهد کرد. تحلیلگران معتقدند ورود محور مقاومت به درگیری با اسرائیل به نوعی پای ایران را به جنگ کشاندن است. پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق مورد هدف قرار گرفته شده است.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح آنلاین گفت و گویی با فریدون مجلسی دیپلمات پیشین انجام داده که در ادامه می خوانید:

  ارزیابی شما از درگیری نیروهای حامی ایران با آمریکا چیست؟
ایالات متحده به نفعش بود که در مقابل ایران سازگاری نشان دهد و انتظار داشته باشند که جمهوری اسلامی وارد یک فضای همکاری برای پایان جنگ شود؛ اما گویا این کشور امید را از دست داده‌ است. 
از طرفی در کشور تک صدایی درباره جنگ غزه وجود ندارد بلکه صداهای گوناگونی شنیده می‌شود که گاهی اوقات تهدیدآمیز است. برخی در داخل می گویند که موشک های ذخیره شده برای نابودی اسرائیل است اما از طرف دیگر برخی دیگر معتقدند نمیتوان به سرزمین‌های اشغالی و تحت محاصره موشک ارسال کرد.
اکثر کشورهای دنیا درصدد راه‌حلی برای پایان دادن جنگ و التیام زخم‌ها و جبران خرابی‌ها هستند، اما متاسفانه برخی در داخل با پیشنهادات غیر معمول ممکن است باعث آتش افروزی شوند. 
این موضوع نه به سود ایران و نه به سود مردم فلسطین است. این تهدیدها باعث ادامه جنگ در دو طرف می شود البته درباره ایران شرایط می تواند بدتر هم بشود زیرا کشور سال هاست که تحت تحریم است. اگر درگیری تازه رخ دهد وضعیت اقتصادی از آنچه هست بدتر خواهد شد.

 

  با توجه به سخنرانی سید حسن نصرالله در روز جمعه آیا حزب الله وارد درگیری تمام عیار با اسرائیل خواهد شد یا خیر؟
روی آوردن به یک جنگ بزرگ خطرآفرین‌ است. حزب‌الله وارد جنگ نخواهد شد. حسن نصرالله پیشتر هم گفته بود که بار قبل اشتباه کردیم؛ البته نصرالله گفت بخشی از، بازسازی لبنان از ایران تامین شد؛ اما در حال حاضر ایران آن شرایط را ندارد. اگر حزب‌الله وارد جنگ شود، بخشی از مناطق لبنان دچار خرابی زیر ساخت ها می شود و بعد از چند روز ممکن است جنگ خاتمه پیدا کند.

 

  هدف آمریکا از آوردن ناوهای خود به منطقه چیست؟
تهدید ایران است. به معنای اینکه اگر به جنگ تهدید کنید ما هم دفاع و مقابله خواهیم کرد. بهتر این است که مصالح ملی، رفاه و آرامش مردم  البته در ماجرای جنگ بگیرند و سیاستی در نظر گرفته که به جنگ غزه هم پایان داده شود.

 

  آیا حمله گروه‌های حامی ایران به آمریکا به معنای هشدار ایران به آمریکا بوده است؟
جمهوری اسلامی نمی‌تواند به آمریکا هشدار دهد بلکه صحبت آن‌ها مبنی براینکه از این به بعد حمله گروه‌های حامی را حمله از سوی جمهوری اسلامی تلقی خواهیم کرد، آمریکا می گوید چنانچه نیروهای حامی جمهوری اسلامی به منافع امریکا حمله کنند، به منافع ایران حمله می‌کنیم.