کد خبر : 529195 تاریخ : ۱۴۰۲/۷/۲۶ - 00:07
گزارش ستاره صبح آنلاین ؛ واکنش های داخلی و خارجی به حمله اسرائیل به بیمارستان المعدانی در فلسطین/ تلاش برای تسخیر سفارت اسرائیل در اردن بمباران بیمارستان المعدانی در نوار غزه که به کشته و مجروح شدن صدها نفر منجر شده است، واکنش های وسیعی را در سطح جهان برانگیخته است.

بمباران بیمارستان المعدانی در نوار غزه که در روزهای اخیر تبدیل به پناهگاه افراد آواره در این منطقه بود، موج بزرگی از واکنش ها را در دنیا به همراه داشت.

🔸ناصر کنعانی زادگان سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به بمباران بیمارستان المعدانی در نوار غزه که به کشته شدن دسته کم 500 نفر منجر شده است، این اقدام را با قوی ترین عبارات محکوم کرد.

کنعانی زادگان این اقدام را نسل کشی جنایت جنگی وحشیانه نامید و تاکید کرد: « رژیم اسرائیل در تداوم جنایات ننگین خود در حق ملت فلسطین، با ارتکاب این جنایت ددمنشانه و هولناک، یک بار دیگر خوی درندگی و سبعیت خود را به همه جهانیان نشان داد و ثابت کرد که کوچک‌ترین پایبندی به اصول و قواعد حقوق بین‌الملل در زمان جنگ ندارد».

سخنگوی وزارت خارجه ایران عمیق‌ترین مراتب همدردی دولت و ملت ایران با ملت و مقاومت فلسطین بویژه خانواده‌های شهدای این جنایت ددمنشانه را ابراز داشت و افزود: «بی شک خون شهدای مظلوم این حادثه، عزم ملت مقاوم و مجاهد فلسطین را در ایستادگی برای آزادی سرزمین‌شان از لوث وجود اشغالگران جزم‌تر خواهد کرد».

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران تاکید کرد انتظار می رود که جامعه جهانی بویژه سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان به مسؤولیت بین‌المللی خود در بررسی سریع ابعاد این جنایت جنگی و پیگرد قانونی جنایتکاران صهیونیست عمل نمایند.

🔸ارتش اسرائیل در واکنش به بمباران بیمارستان المعدانی: ما به بیمارستان هشدار دادیم که تخلیه شود، اما آنها نپذیرفتند

از سوی دیگر، افیخای آدی سرهنگ دوم نیروهای دفاعی اسرائیل که به عنوان رئیس بخش رسانه های عربی دفتر مطبوعاتی ارتش اسرائیل محسوب می شود در سخنانی گفت که بمباران این بیمارستان برای جلوگیری از استفاده حماس از آن به عنوان یک پناهگاه امن صورت گرفته است.

 

🔸محمود عباس پس از حمله به بیمارستان المعمدانی اعلام نمود در نشست چهارجانبه در اردن شرکت نخواهد کرد.

یک منبع در دفتر رئیس جمهور فلسطین روز سه شنبه به اسپوتنیک گفت: محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین پس از حمله امشب به بیمارستانی در نوار غزه، در نشست چهارجانبه در اردن شرکت نخواهد کرد.

 

اندکی بعد خبرنگار اسپوتنیک گزارش داد که محمود عباس در واکنش به بمباران بیمارستان المعدانی به رام الله برگشت.

🔸سازمان بهداشت جهانی حمله اسرائیل به بیمارستان غزه را محکوم کرد.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: این سازمان حمله به بیمارستانی در نوار غزه را به شدت محکوم می کند و خواستار حفاظت فوری از غیرنظامیان و امکانات پزشکی و بیمارستان ها است.

 

🔸دمیتری پالیانسکی معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که روسیه و امارات متحده عربی خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل در صبح 18 اکتبر (فردا صبح) درخصوص حمله به بیمارستانی در غزه شدند.

🔸ارتش اسرائیل حماس را مسئول برخورد موشک با بیمارستان المعدانی در نوار غزه دانست.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که تحقیقات اولیه در خصوص انفجار بیمارستان المعدانی در نوار غزه نشان می دهد که این حادثه در نتیجه پرتاب ناموفق موشک نیروهای حماس بوده است.

 

🔸محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطینی در رابطه با حادثه بمباران بیمارستان المعدانی در نوار غزه سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

🔸جاستین ترودو نخست وزیر کانادا حمله به بیمارستان المعدانی در نوار غزه را وحشتناک و غیر قابل پذیرش خواند.

وی اظهار کرد: "اخبار دریافتی از غزه وحشتناک و غیر قابل پذیرش می باشند. حقوق بشردوستانه بین المللی و حقوق بین الملل چه در این مورد چه در موارد دیگر می بایست اجرا شوند".

 

🔸رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه خواهان توقف جنایات بی سابقه در نوار غزه شد.

اردوغان تاکید کرد: "حمله به بیمارستان، جایی که زنان و کودکان و مردم بیگناه قرار دارند، آخرین نمونه از حملات اسرائیل است که فاقد ابتدایی ترین ارزش های انسانی می باشند. من از تمامی بشریت می خواهم تا تدابیری اتخاذ کنند که این جنایت بی سابقه در نوار غزه متوقف شود".

 

🔸صابرینا سینگ معاون سخنگوی پنتاگون در واکنش به بمباران بیمارستان المعدانی در نوار غزه اعلام کرد که ما از اسرائیل خواسته ایم که در زمان انجام عملیات نظامی علیه جهاد اسلامی به قوانین جنگی پایبند باشد.

🔸وزارت خارجه فلسطین حمله به بیمارستان المعدانی را جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت خواند. این نهاد این حمله را لکه ننگی بر وجدان بشریت توصیف کرد.

🔸اسرائیل از شهروندانش خواست که بخاطر نگرانی از واکنش ها در ترکیه به دلیل انفجار بیمارستان المعدانی، هر چه سریعتر این کشور را ترک نمایند.

🔸وزارت خارجه ترکیه حمله به بیمارستان المعدانی را جنایت وحشیانه خواند.

در اطلاعیه این وزارتخانه آمده است: "ما به جدی ترین شکل این وحشیانه را محکوم می کنیم و از این واقعیت که که چند صد تن فلسطینی در نتیجه این حمله جان خود را از دست داده اند و یا مجروح شده اند منزجر می باشیم".

 

 

 

اسپوتنیک