کد خبر : 529143 تاریخ : ۱۴۰۲/۷/۲۴ - 02:44
عبدالرضا فرجی راد در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین: ایران وارد جنگ مستقیم با اسرائیل نخواهد شد/اسرائیل به دنبال دستاورد است تا حملات خود را متوقف کند;این دستاورد اکنون بدست نیامده است عبدالرضا فرجی راد گفت: ایران به دنبال توقف جنگ است و نه به دنبال گسترش آن.اگر ایران موضع تهدیدی می گیرد برای بازدارندگی است نه اینکه بخواهد به جنگ ورود کند.

ستاره صبح آنلاین- پیام فیض:حسین امیر عبداللهیان در جریان سفر های منطقه‌ای خود در دیدار با اسماعیل هنیه عضو ارشد جنبش حماس برنامه ریزی برای تشکیل "یک محور بزرگتر مقاومت" را بررسی کرد.همچنین رئیس جمهور در گفت و گوی تلفنی با امانوئل مکرون نسبت به حملات اسرائیل و اقدام متقابل با آن هشدار داد.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفت و گویی با عبدالرضا فرجی راد دیپلمات پیشین انجام داده که در ادامه می خوانید:

  ارزیابی شما از مواضع رئیس جمهور و وزیر خارجه درباره دخالت در جنگ حماس با اسرائیل چیست؟آیا امکان دارد که ایران به طور مستقیم وارد این درگیری بشود یا خیر؟
وزیر امور خارجه در دیدار با اسماعیل هنیه از گسترش جبهه مقاومت صحبت کردند.وقتی ایران صحبت از گسترش دامنه جنگ می کند، در حالی که اسرائیل قصد دارد زمینی وارد غزه شود، منظور این است که نیروهایی که در جبهه مقاومت نزدیک مرز اسرائیل هستند و یا حتی مرز مشترک دارند وارد درگیری مستقیم با اسرائیل خواهند شد.
در درجه اول حزب الله و در درجه دوم حوثی های یمن است زیرا به لحاظ جغرافیایی فاصله کمی تا مرزهای اسرائیل دارند.امکان دارد حتی در سوریه اقداماتی انجام شود اما بسته به مقیاس ورود اسرائیل،واکنش گروه های محور مقاومت متفاوت خواهد بود.
ایران وارد درگیری با اسرائیل نخواهد شد.زیرا مرز مشترکی با اسرائیل ندارد.برای درگیری موشکی گروه های محور مقاومت توان لازم را دارند.حزب الله بیش از 200 هزار موشک دارد و می تواند شهرهای اسرائیل را هدف قرار دهد.
بنابراین منظور رئیس جمهور و وزیر خارجه این نیست که ایران مستقیم وارد درگیری شود.چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
اما اینکه آیا ایران می تواند وارد درگیری مستقیم شود یا خیر باید گفت در درجه اول اگر اسرائیل تعرضی به مرزهای ایران داشته باشد تهران با موشک پاسخ خواهد داد.اسرائیل و ایران در صورت درگیری، هوایی با یکدیگر مبارزه خواهند کرد زیرا هیچکدام نمی توانند زمینی نیرو ارسال کنند.
اما از نظر نظام بین الملل هم صلاح بر این نیست و ایران هم این کار را نخواهد کرد.زیرا اگر جنگ از مدیترانه بخواهد به خلیج فارس کشیده شود بحران بزرگ می شود.
با توجه به درگیری ها در قفقاز و اوکراین اگر در خلیج فارس اتفاقی بیفتد جنگ شبه جهانی خواهد شد.
ایران به دنبال توقف جنگ است و نه به دنبال گسترش آن.اگر ایران موضع تهدیدی می گیرد برای بازدارندگی است نه اینکه بخواهد به جنگ ورود کند. گفتنی است که ایران به نوعی می خواهد به غرب به ویژه آمریکا فشار بیاورد.تا الان هم تهدیدهای ایران بی تاثیر نبوده است.حدود چهار روز است که اسرائیل اعلام میکند می خواهد زمینی وارد غزه شود اما اتفاقی نمی افتد.
تل آویو هم در حال محاسبه است و می داند اگر با حزب الله درگیر شود مانند جنگ 33 روزه نخواهد شد.حزب الله امروز مانند جنگ 33 روزه نیست.هرچند شاید اسرائیل جنوب لبنان را تخریب کند اما حزب الله ضربات سنگینی به سرزمین های اشغالی خواهد زد.

 

با توجه به فشارهای ایران،عمان،قطر و برخی کشورهای دیگر به اسرائیل به نظر شما چگونه می توان حملات جنون آمیز به غزه را کنترل یا متوقف کرد؟
همکنون که ما در حال صحبت هستیم اسرائیل شکست خورده است.درست است غزه بمب باران شد و بسیاری کشته و زخمی بر جای ماند اما از نظر سیاسی ،نظامی و اطلاعاتی اسرائیل خود را قدرت برتر منطقه میدانست.اما عملیات حماس تمام این محاسبات را بهم زد.
امروز در درون اسرائیل وحشت ایجاد شده و نظم ساختاری آن بهم خورده است.مردم اسرائیل امید ندارند و از طریق فرودگاه ها در حال خارج شدن هستند.
بنابراین اسرائیل ابتدا می خواهد دستاورد بدست آورد.اسرائیل برخلاف شعارهایش که می خواست حماس و غزه را نابود کند امروز عقب نشینی کرده و به دلیل فشار کشورهای خاورمیانه و حتی آمریکا تلاش می کنند که جنگ گسترش پیدا نکند.اسرائیل تلاش می کند دستاوردی بدست آورد تا بتواند در رسانه ها اعلام پیروزی کند.آمریکا در پشت صحنه تلاش نمی کند که اسرائیل متوقف شود زیرا برای مواضع و حزب دموکرات در آستانه انتخابات خوب نیست.آمریکا هم به دنبال دستاورد سازی برای اسرائیل است تا بتواند پاسخ افکار عمومی جهان را بدهد.این دستاورد هنوز به دست نیامده است.
اسرائیل تصور می کند با پاک کردن غزه بدست می آید اما این سه نکته دارد.اول حساسیت افکار عمومی و محکومیت اسرائیل بر خلاف روزهای اول.دوم فشار کشورهای اسلامی و سوم امکان گسترش جنگ و درگیری با حزب الله است
در حقیقت امکان دارد جنگ اصلی تبدیل به جنگ لبنان با اسرائیل شود و نه جنگ اسرائیل با حماس.اگر جنگ به این نقطه برسد دیگر با 15 یا 20 روز تمام نمیشود.
اینکه آمریکا ناو و هواپیمای خود را به منطقه می آورد بازی رسانه ای برای کمک به اسرائیل است.واشنگتن به دنبال اهداف داخلی خود است.
رایزنی بلینکن با برخی سران کشورهای منطقه مانند عربستان و قطر نشان میدهد که مواضع کشورهای عربی تند تر شده زیرا آمریکا اول منافع خود را در نظر می گیرد اما نمی خواهد در منطقه جنگ بشود،اسرائیل ببازد و روسیه از این جنگ بهره برداری کند.
بنابراین برخلاف ظاهر جنگ ،روابط بین الملل پیچیده شده است.هیچوقت یک عملیات نظامی این حد پیچیدگی نداشته است.
اگر جنگ گسترش یابد یا طول بکشد روسیه منافع زیادی کسب خواهد کرد.در این صورت اوکراین از کانون توجهات جهانی خارج خواهد شد و کمک ها به کی یف متوقف می شود.
جنگ اکنون در دریای مدیترانه است اما می تواند در یک چشم بهم زدن به خلیج فارس برسد و در این صورت مسلمانان بدون دغدغه شیعه یا سنی علیه اسرائیل وارد عمل می شوند.
تماس تلفنی مکرون به رئیسی نشان میدهد اوضاع تا حدودی از دست اروپایی ها خارج شده است.مکرون به نوعی از ایران می خواهد که تهران جنگ را کنترل کند.
بنابراین اکنون به مرحله ای رسیده ایم که همه کشورها می خواهند جنگ متوقف بشود اما ایران و عرب ها می گویند اکنون جنگ متوقف بشود اما اسرائیل و غرب می گویند اجازه بدهید یک دستاورد برای دولت اسرائیل شکل بگیرد بعد جنگ متوقف شود.