کد خبر : 528833 تاریخ : ۱۴۰۲/۷/۹ - 03:20
سپهر زنگنه، کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین عنوان کرد: مزیت‌های واردات خودروی دست دوم/ خودروهای دست دوم مصرف بنزین و آلودگی هوا را کاهش می‌دهد و امنیت را بیشتر می‌کند ستاره صبح، فائزه صدر: منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت روز پنجشنبه از تغییر روش فروش خودرو و حذف سامانه یکپارچه خودرو خبر داد، اما شورای رقابت بلافاصله ضمن رد این خبر اعلام کرد که دور سوم فروش خودرو نیز در سامانه یکپارچه خودرواجرا خواهد شد. ستاره صبح در این رابطه گفت و گویی با سپهر زنگنه، کارشناس بازار خودرو انجام داده که در ادامه می خوانید:

  با حذف سامانه یکپارچه خودرو چه اتفاقی در این بازار می افتد؟ آیا با این تغییر قیمت خودرو واقعی می شود و حاشیه سود از بین می رود؟
فعلا این سامانه برداشته نشده چون آقای منطقی اعلام کرد داستان طرح یکپارجه جمع خواهد شد ولی این خبر یک روز بعد تکذیب شد. توقف فعالیت طرح یکپارچه خبر مهمی برای بازار خودرو بود، ولی با تکذیب آن می توان فهمید وضعیت سیاست گذاری کلان در حوزه خودرو تغییری نکرده و کماکان بازار خودرو وضعیت سابق را خواهد داشت. تا اینجا با مشکلات بازار خودرو به شیوه خبر درمانی برخورد شده است. با اخباری جامعه سرگرم می شود تا بالاخره تکلیف واردات خودرو و ارز لازم برای این واردات مشخص شود. مشتری های بازار خودرو اخبار را دنبال می کنند و همچنان در انتظار واردات خودرو هستند. بانک مرکزی ظاهرا نمی تواند ارز لازم برای واردات خودرو را فراهم کند. در مورد خودرو باید به نقش تحریم ها را اشاره کرد که هم از نظر تامین قطعات دچار مشکل می شویم و هم در تامین ارز مشکل داریم. برای واردات خودروی دست دوم حتی از صادرات پسته به عربستان و واردات خودرو های دست دوم این کشور هم صحبت شد که به جایی نرسید. وضعیت خودرو نمایی از وضعیت اقتصاد است. مجهولات زیاد است، تحریم ها تاثیر مستقیم دارد و مشکل تامین ارز اجازه نمی دهد برنامه ها عملی شود.
به عقیده من باید وزیر صمت، رییس بانک مرکزی و نمایندگان موافق و مخالف واردات خودروی دست دوم نشست خبری بگذارند تا جامعه متوجه واقعیت مسائل و مشکلات بشود.
همه این افراد به شکل جزیره ای از پشت تریبون صحبت می کنند ولی حرف حسابی که جامعه را قانع کند نمی گویند.
برخی از مشتریان طرح یکپارچه که به دنبال سود بودند و اختلاف قیمت خودروساز و حاشیه بازار را دنبال می کردند، انصراف داده اند. امروز ظرفیت هایی خالی وجود دارد که "مدیران خودرو" و "کرمان موتور" گه گاهی ثبت نام هایی انجام می دهند تا این ظرفیت های خالی پر شود.
اما امکان ثبت نام گسترده ای که توسط تقاضای واقعی بازار خودرو و من و شما انجام شده باشد وجود ندارد. در سه ماه تابستان ثبت نام گسترده ای انجام نشد و نیاز و تقاضای بازار واقعی نادیده گرفته شد.

 

سال گذشته واردات خودروی دست دوم بار ها مورد بررسی قرار گرفت؛ امروز چه چیزی مانع واردات شده است؟
در این شرایط اقتصادی، هیچ کاری برای بازار خودرو مهمتر و موثر تر از واردات خودروی دست دوم خارجی در تیراژ بالا نیست. با واردات این ماشین ها می توان وضعیت مردم را تغییر داد. 
به جز ترکمنستان در تمام کشور های منطقه ماشین دست دوم خارجی خرید و فروش می شود و لوازم یدکی و قطعات این خودرو ها در منطقه وجود دارد.
طالبان با وجود اینکه نسبتی با مدرنیته ندارد تاکسی های کابل و هرات را عوض کرده و به جای ماشین های قبلی از تویوتا کرولای 2019 استفاده می کند. چرا ایران باید در ناوگان حمل و نقل عمومی اش از تاکسی سمند استفاده کند که مصرف بنزین بالایی دارد؟
با ورود خودروهای دست دوم خارجی به ایران؛ مصرف بنزین کم می شود، آلودگی هوا کاهش پیدا می کند و ایمنی بالا می رود. در این مورد بهانه نبود قطعه واقعی نیست زیرا تمام خودرو های موجود در منطقه نمایندگی دارند و شرکت مادر در تامین قطعات حمایت می کند. ماشین ها در مناطقی مثل امارات اسقاط می شوند و قطعات قاچاق یا غیر قاچاق به ایران می رسند و مورد استفاده قرار می گیرند وگرنه باید در خیابان ها بنز و بی ام دبیلیو های قدیمی را مشاهده می کردیم که افتاده و خاک می خورند. این ماشین ها در حال تردد هستند و قطعات مورد نیازشان نیز تامین می شود.

 

  بین عدم ورود خودروی دست دوم خارجی و نقش خودروساز داخلی در مشکلات بازار، چه نسبتی برقرار است؟
نقش خودرو ساز در کند کردن روند واردات خودروی دست دوم محرز است. خودروساز ایرانی می داند که هر چقدر ماشین نو وارد کشور شود، حاشیه امنیت خودروساز را به خطر نمی اندازد. ولی مساله خودروی دست دوم متفاوت است هیچ کدام از شرکت های داخلی در برابر قیمت و کیفیت خودروی دست دوم توان رقابت نخواهند داشت. خودروساز ایرانی علنا مانع واردات خودروی دست دوم خارجی شده است چون با ورود این ماشین ها و مقایسه سطح کیفی آن ها، کسی به ماشین های ایران خودرو و سایپا نگاه نخواهد کرد. از این رو ممانعتی قوی از جانب خودرو سازان وجود دارد که در حرف های آقای میرسلیم دیده می شود. یک ماه پیش گفته شد، ده روزه آیین نامه واردات خودروی دست دوم اعلام خواهد شد که هنوز اعلام نشده است. از سال گذشته که بحث واردات خودرو به طور جدی مطرح شده است تا این لحظه اتفاقی نیفتاده است درحالیکه مرتبا در این رابطه اخباری منتشر می شود. اخبار منتشر شده از نهاد ها، مراجع رسمی و افراد دارای سمت های دولتی تهیه شده است. من و شما که نمی توانیم از خودمان حرفی بزنیم! وزیر مصاحبه می کند و می گوید شورای رقابت ربطی به من ندارد و شورای رقابت مصاحبه می کند و می گوید نه همه ما با هم کار می کنیم! این رفتار ها روان جامعه را به هم می زند. اخبار بازار خودرو در یکی دو سال گذشته عموما از این جنس بودند و بیشتر به آشفته تر شدن بازار انجامیده اند.