کد خبر : 528569 تاریخ : ۱۴۰۲/۶/۲۷ - 11:37
امروز در تاریخ

انحلال حزب توده برای دومین بار
در ماه می سال ۱۹۸۳ در پی پخش مصاحبه تلویزیونی تنی چند از سران ارشد حزب توده ایران (ماركسیست ـ لنینیست) و اخراج ۱۸ تن از دیپلماتهای سفارت شوروی از ایران، آن حزب كه در جریان انقلاب فعالانه شركت داشت و تا این زمان به فعالیت ادامه می داد سركوب و منحل شد. نظام پادشاهی هم این حزب را در بهمن ماه ۱۳۲۷ (فوریه ۱۹۴۹) پس از تیراندازی به سوی شاه در دانشگاه تهران، غیرقانونی كرده بود. اتهام وارده به حزب توده در سال ۱۳۶۲ (ماه می ۱۹۸۳) انتقال اطلاعات نظامی ـ سیاسی ایران به مسكو بود.حزب توده که پس از اشغال نظامی ایران در نیمه دوم سال ۱۳۲۰ تاسیس شده بود همواره در مظان این اتهام بود که عامل دولت مسکو است. انشعاب این حزب در نیمه اول دهه ۱۳۲۰ نیز به همین سبب بود. حزب توده که زمانی یک سازمان نظامی با صدها افسر، چندین نماینده در مجلس و وزیر درکابینه داشت و فرماندار تهران یک کمونیست بود و در سال انقلاب (سال ۱۳۵۷ = ۱۹۷۸) اعتصاب ۶۲ روزه رسانه هارا راه اندازی کرده بود اینک در حد نامی برکاغذ است و به همین گونه سایر گروههای چپگرا که از ایران خارج شده اند. بسیاری از ایرانیان مهاجر آنان را [که به تغییر نظام حکومتی کمک کردند] مسؤل در بدری خود می دانند و ایرانیان داخل جز بدگویی چیزی از آنها نشنیده اند. به نظر می رسد که ناسیونالیسم ایرانی با تفکر دمکراسی و رعایت حقوق انسان دارد سر از خواب برمی دارد.

حمله هواپیماهای عراق به ناو آمریكایی استارك
در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، هواپیماهای جنگنده عراقی به ناو آمریكایی استارك در خلیج فارس حمله كرده و 37 نظامی آمریكا را كشتند و تعدادی را مجروح نمودند. این حادثه همزمان با آغاز افزایش حضور نیروهای نظامی آمریكا در خلیج فارس به بهانه حفظ امنیت نفتكش‏ها صورت گرفت. رژیم عراق بلافاصله پس از حمله به ناو استارك، ضمن غیر عمدی خواندن این حمله، از واشنگتن عذرخواهی نمود و آمادگی خود را برای پرداخت غرامت به این دولت اعلام كرد. آمریكا نیز با آن كه همواره حساسیت زیادی در مورد تهاجم به نظامیان و كشتی‏های جنگی خود نشان می‏دهد، به راحتی از كنار این حادثه گذشت، چرا كه آمریكا، پشتیبان عراق در جنگ این كشور علیه ایران بود. با این حال برخی معتقدند، حمله عراق به ناو استارك، سناریوی مشترك واشنگتن و بغداد برای ناامن جلوه دادن منطقه خلیج فارس و حضور بیشتر ناوهای آمریكایی در این منطقه بوده است.

 قرارداد انحصار توتون و تنباكو
بر اساس قرارداد تنباكو بین ایران و انگلیس، شركت رژیِ انگلیسی، صاحب حق انحصاری تجارت تنباكوی ایران و حتی نظارت در زراعتِ آن به مدت 55 سال شناخته شد. این قرارداد بعدها با قیام مردمی به رهبری روحانیت و صدور فتوای مشهور تحریم تنباكو توسط میرزای شیرازی، لغو گردید و دولت ایران مجبور شد، غرامتِ شركت مزبور را بپردازد.

خاطرات هاشمی رفسنجانی
27شهریور سال 1377: بعد از صرف صبحانه، رفتیم و بخش‌هاى مختلف باغ را دیدیم؛ سردخانه 20 هزار تُنى تازه تأسیس، اصطبل پرورش اسب، منطقه تولید نهال از گونه‌هاى جدید و تأسیسات آبرسانى و بخش‌هایی از باغ. سپس رفتیم، مزرعه جدیدى را دیدیم كه درخت‌هاى با حجم كوچك و دو ردیف در كنار هم و گونه‌هاى اصلاح ژنتیكی شده دارد؛ انتظار چند برابر محصول دارند.از آنجا براى دیدن دریاچه تار در ارتفاعات البرز رفتیم. در مسیر، با چند خانواده كشاورز كه مزارع كوچكى در عمق دره داشتند و محصولات صیفى تولید مى‌كنند و فقط چهار ماه مى‌توانند آنجا باشند و به خاطر برف زیاد و با بسته شدن راه امكان اقامت ندارند و به شهر مى‌روند، صحبت كردیم. مقدارى ماست و خیار، همراهمان كردند.