کد خبر : 528530 تاریخ : ۱۴۰۲/۶/۲۶ - 12:22
علی بیگدلی در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین: اختلاف چین و آمریکا بر سر جزیره تایوان روابط دو کشور را به هم نمی‌زند/ تبادل تجاری ۲۳۰ میلیارد دلاری در سال میان چین و آمریکا برای پکن و واشنگتن ارزش زیادی دارد بیگدلی در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین گفت: اینکه انتظار داشته باشیم چین به اقدامات رادیکال سیاسی یا نظامی علیه تایوان دست بزند، دور از ذهن است

*ایالات‌متحده می‌خواهد میان پکن و مسکو فاصله ایجاد کند
*ارسال تسلیحات جدید از سوی آمریکا به تایوان باعث وقوع درگیری میان آمریکا و چین نمی‌شود

ستاره صبح آنلاین/پیام فیض: کیم جونگ اون اولین سفر خارجی خود پس از 4 سال با قطر به مسکو رفت تا با رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفتگو کند. رهبر دیکتاتور کره شمالی از سوارشدن به هواپیما می‌ترسد. پوتین در حالی با وی دیدار می‌کند که به عقیده بسیاری از کارشناسان در ماجرای جنگ اوکراین در تله غرب گرفتارشده و از بیم انزوا رو به‌سوی رهبر بدنامی چون کیم جونگ اون آورده است. تحرکات آمریکا و ژاپن در دریای چین به نظر می‌رسد که تله‌ای برای پکن باشد تا با استفاده از تایوان پکن هم مانند مسکو در تحریم‌های غرب گرفتار شود و قدرت این کشور روبه‌زوال برود. ستاره صبح آنلاین در گفت‌وگو با علی بیگدلی تحلیلگر روابط بین‌الملل به این پرسش پاسخ می‌دهد که آیا چین هم در تله غرب خواهد افتاد یا خیر؟ که در ادامه می‌خوانید:

-آیا به نظر شما چین هم مثل روسیه در تله غرب خواهد افتاد یا خیر؟
 چندی پیش جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که ایالات‌متحده به دنبال مدیریت استراتژیک روابط خود با چین است و به‌موازات آن شاهد سفر هیئت تجاری آمریکا به چین بودیم. سفر این هیئت بازگوکننده این بحث است که تبادل تجاری ۲۳۰ میلیارد دلاری در سال میان چین و آمریکا برای پکن و واشنگتن ارزش زیادی دارد. در این میان دو طرف به دنبال کنترل مجادلات و همچنین روابط میان خود هستند. البته چین به دنبال تصرف جزیره تایوان نیست بلکه برای پکن بحث بازار تجاری و مالی اهمیت بیشتری نسبت به تصرف تایوان دارد.
به‌موازات این روند جو بایدن، اعلام کرده که نمی‌خواهد درگیری‌ها با چین بر سر تایوان افزایش پیدا کند. مجموع این مسائل نشان می‌دهد پرونده تایوان نمی‌تواند روابط چین و آمریکا را آن‌گونه که تصور می‌شود، به هم بریزد.
باید متوجه بود که ایالات‌متحده می‌خواهد میان پکن و مسکو فاصله ایجاد کند و به همین دلیل برخی اوقات دست به تحرکاتی می‌زند تا این دو از یکدیگر فاصله بگیرند که یک اقدام مشکلی به‌حساب می‌آید، اما در کل فکر نمی‌کنم که ارسال تسلیحات جدید از سوی آمریکا به تایوان باعث به وقوع درگیری میان آمریکا و چین نمی‌شود. این در حالی است که واشنگتن در حال تقویت تایوان بوده و حتی ممکن است ارسال تسلیحات جدید به تایپه از سوی واشنگتن برای مقابله با هر حمله احتمالی روسیه به ژاپن یا جزایر کوریل صورت بگیرد تا واشنگتن در زمان مقتضی بتواند از توکیو در برابر این حملات حمایت کند.
معتقدم ایالات‌متحده می‌داند که اگر چین بخواهد تایوان را تصرف کند در مدت کوتاه می‌تواند اقدام کند؛ اما توجه داشته باشیم که چینی‌ها در نظام بین‌الملل بسیار عاقلانه‌تر ازآنچه که فکر می‌کنیم، رفتار می‌کنند. معتقدم آن‌ها به تایوان حمله نخواهند کرد و اساساً رفتار مشابه روسیه را از چینی‌ها نمی‌توانیم مشاهده کنیم؛ چراکه جنس حکومت، دولت و حتی ملت در چین و روسیه با یکدیگر تفاوت فاحش دارد. زیرا چینی‌ها حساب‌شده‌تر از مسکو در مورد پرونده‌های جاری خود با ایالات‌متحده رفتار می‌کنند.

-به نظر شما تایوان اولویت دولت چین قرارگرفته است یا خیر؟
با توجه به مشکلات اقتصادی که در نظام بین‌الملل خصوصاً بعد از جنگ اوکراین به وجود آمده به نظرم چین فعلاً در حال پیش بردن راهبردهای خود بر اساس همان اهداف درازمدت است و دست به ریسک عجولانه نخواهد زد. حتی پکن ارسال تسلیحات آمریکا به تایوان را نظاره می‌کند اما درنهایت چینی‌ها تمام مؤلفه‌ها و به‌خصوص مسال تجاری و اقتصادی را ارزیابی می‌کنند تا بتوانند در موعد مناسب پاسخ آخر را به آمریکا و تایوان بدهند. اینکه انتظار داشته باشیم چین به اقدامات رادیکال سیاسی یا نظامی علیه تایوان دست بزند، دور از ذهن است.