کد خبر : 528450 تاریخ : ۱۴۰۲/۶/۲۱ - 13:28
امروز در تاریخ

شهادت روحانی مبارز شیخ محمد خیابانی در سال 1299
روحانی مجاهد، شیخ محمد خیابانی در سال 1259 ش (1297 ق) در خامنه در نزدیكی تبریز متولد شد. وی پس از فراگیری علوم مقدماتی، از محضر حضرات آیات سید ابوالحسن انگجی و میرزا عبدالعلی، فقه و اصول و هیئت و نجوم را آموخت و پس از مدتی به تدریس پرداخت. زندگی شیخ محمد خیابانی پس از پیروزی مشروطه در سال 1285 ش، با تأسیس انجمن ایالتی در تبریز، وارد مرحله تازه‏ای گردید و در جریان محاصره تبریز، در دفاع از شهر نقش مهمی ایفا كرد. در زمان خیابانی اوضاع جهان اسلام و به ویژه ایران، به خاطر دخالت‏های بیگانگان از جمله روسیه، انگلیس و آلمان، بسیار آشفته و تأسف‏انگیز بود. پس از خلع محمدعلی شاه از سلطنت، خیابانی در سی سالگی به عنوان نماینده مردم تبریز راهی مجلس شورای ملی گردید. او با اولتیماتوم روسیه در مجلس دوم مخالفت كرد و همچنین با قرارداد استعماری وثوق‏الدوله با دولت انگلستان (قرارداد 1919) نیز به مبارزه برخاست.

 

امضای قرارداد اشغال آلمان توسط متفقین در لندن
نمایندگان امریکا، انگلستان و شوروی قرارداد اشغال آلمان را درلندن امضا کردند. این قرارداد زمانی امضا شد که جنگ جهانی دوم هنوز خاتمه نیافته بود. پس ازانعقاد قرارداد اشغال آلمان، متفقین حملات هماهنگ خود را ازغرب و شرق آغازکردند و خطوط دفاعی آلمان نازی را درهم شکستند. درسال 1945 میلادی آلمان بطورکامل ازمتفقین شکست خورد و فرماندهان متفقین زمام امور آلمان را دربرلین بدست گرفتند. گفتنی است که برلین به لحاظ موقعیت خاص خود منطه بین المللی و آزاد اعلام شد.

 

اصابت اولین موشك شوروی به ماه در تاریخ تحقیقات فضایی
برای اولین بار در تاریخ تحقیقات فضایی ،یكی از موشكهای آمریكایی كه به قصد فرود در كره ماه پرتاب شده بود ،در نقطهای كه تعیین شده بود به كره ماه اصابت كرد و این عمل ۵ سال بعد از اصابت اولین موشك روسیه به ماه اتفاق افتاد .موشك روسیه روز ۱۲ سپتامبر ۱۹۵۵ میلادی به ماه اصابت كرده بود .موشك آمریكایی كه در این روز به ماه اصابت كرد" رنجر هفتم "نام داشت.

 

تاسیس سازمان اوپک
۱۲ سپتامبر ۱۹۶۰ كشورهای صادر كننده نفت با هدف محافظت از منافع خود با تاسیس سازمان واحدی موافقت كردند كه به اختصار «اوپك» نامیده می شود و هنوز باقی است. این توافق در پایان مذاكرات نمایندگان این كشورها در بغداد حاصل شد.