کد خبر : 518286 تاریخ : ۱۴۰۲/۶/۱۳ - 12:36
13شهریور درخاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره)

 

📌(سال60)⬅️ آقای‌ فلاحی‌ از بی‌ رغبتی‌ و ضعف‌عملکرد فرماندهی‌ در نیروی‌ زمینی‌، در عملیات‌ بستان‌ شکایت‌ داشت‌، چون‌ در اصل‌ با این‌طرح‌ مخالف‌ بوده‌اند.در مورد اجازه‌ دادن‌ به‌ لیبی‌ برای‌ خرید نیازمندیهای‌ ما و معامله‌ با شوروی‌ که‌ اخیرا پیشنهاد فروش‌ چند قلم‌ مهمات‌ و اسلحه‌ داده‌ و تأسیس‌ کارخانه‌ ضدهوائی‌23 میلی‌متری‌، قرار شد تعقیب‌ کنند

 

📌(سال61)⬅️احمد آقا آمد و راجع‌ به‌ سه‌ موضوع‌ اسلامی‌ کردن‌ همه‌ قوانین‌ کشور، نرفتن‌مسئولان‌ به‌ حج‌ و ستاد انقلاب‌ فرهنگی‌ ـ که‌ اخیرا امام‌ بدون‌ مشورت‌ با دست‌ اندرکاران‌ نظری‌ راابراز کرده‌اند ـ و مشکلاتی‌ که‌ دارد بحث‌ کردیم‌ و از احمد آقا خواستم‌ که‌ در این‌ گونه‌ موارد سعی ‌کنند با مسئولان‌ اجرایی‌ و... هماهنگ‌ شود و حتی‌ الامکان‌ قبلا نظر آنان‌ گرفته‌ شود .

فرماندهان‌ سپاه‌ و نیروی‌ زمینی‌ برای‌ انجام‌ عملیات‌ وسیع‌ بعدی‌ مهلت‌طولانی‌ خواستند. گفتیم‌ اگر قرار است‌ این‌ اندازه‌ معطل‌ شویم‌، بهتر است‌ سعی‌ کنیم‌ که‌ جنگ‌ تمام‌شود. کشور تحمل‌ طولانی‌ شدن‌ جنگ‌ را ندارد و بحث‌ داغ‌ شد و تصمیماتی‌ اتخاذ گردید

 

📌(سال62)⬅️آقای‌ خسروتهرانی‌ [مسئول‌ اطلاعات‌ نخست‌ وزیری‌] آمد. از برخوردها گله‌داشت‌. استعفا داده‌ است‌؛ گفتم‌ استعفا نکند. فیلم‌ مصاحبه‌ دکتر [سرگون‌]بیت‌اوشانا [گوک‌ تپه‌]نماینده‌ اقلیت‌ [مسیحیان‌] آشوری‌ [و کلدانی‌] در مجلس‌ را ـ که‌ به‌ جرم‌ توده‌ای‌ بودن‌، بازداشت‌ شده‌ـ دیدیم‌؛ اعتراف‌ کرده‌ و تقاضای‌ عفو نموده‌ است‌. بنا بود رهبران‌ آشوری‌ها به‌ ملاقات‌ بیایند که‌لغو شد.

 

📌(سال63)⬅️ مسافران‌ هواپیمای‌ ربوده‌ شده‌ در عراق‌، امروز برگشتند. هواپیما را پس‌ نداده‌اند. خبرگزاری‌ عراق‌، ادعا کرده‌ که‌ سه‌ نفر از مسافران‌ در عراق‌ مانده‌اند. نخست‌ وزیر و احمد آقا خبر دادند،حدود سی‌ نفر از آنها را دادستانی‌ انقلاب‌ [تهران‌]، برای‌ تحقیق‌ در مورد رفتار آنها در عراق‌ از فرودگاه‌ به‌ زندان‌ اوین‌ برده‌. به‌ نظر می‌رسد [دادستانی‌ انقلاب‌] کار خوبی‌ نکرده‌ [است‌]، تذکر دادم‌که‌ آزادشان‌ کنند.

 

📌(سال64)⬅️ ساعت نه صبح به زیارت امام در حسینیه جماران رفتم. مراسم تنفیذ ریاست جمهوری آقای خامنه‏ای بود. امام در متن نوشته‏شان بر ضرورت تکیه بر محرومان و مستضعفان تأکید نمودند. آیت‏الله خامنه‏ای در اظهاراتشان از نقاط ضعف عملکرد دولت با کنایه یاد کردند.

آقای محسن رضایی آمد و راجع به جنگ و سپاه بحث کردیم. آنها برنامه عملیات محدودی در جبهه شمال دارند و مایل نیستند لشکر 8 نجف در برنامه [عملیات] آقای صیاد شیرازی بجنگند و اختیارات فرماندهی کل - شبیه آنچه به آقایان خامنه‏ای و ظهیرنژاد در ارتش داده‏اند - می‏خواهد.

📌(سال65)⬅️آقای سرهنگ ترابی آمد. از نامه گله آمیز سپاه به امام در خصوص عدم همکاری ارتش در العمیه شکایت داشت.عصر علی – اخوی زاده– برای پیگیری پیام کاردارمان در لندن در خصوص پیام آمریکاییان آمد. گفتم تعقیب نکند و از مطرح کردن مساله ممنوعش کردم.

📌(سال67)⬅️نمایندگان استان مازندران به دفترم آمدند . آنها به انتخاب آقای مرتضی قربانی به فرماندهی سپاه مازندران معترض اند؛ فرد خاصی را هم پیشنهاد ندارند.

جمعی از اعضای شورای مركزی دفتر تحكیم وحدت آمدند و از تحولات احتمالی كشور اظهار نگرانی كردند. آنها فكر می‌كنند، این اقدامات در خلاف جهت شعارهای آنها است و برای آینده خودشان نگرانند. گفتند به مطبوعات گفته شده كه اطلاعیه های آنها را پخش نكنند. ضمن ارائه توضیحاتی از اوضاع جاری، آنها را از مخالفت با تصمیمات حضرت امام برحذر داشتم.

📌(سال68)⬅️ دكتر روحانی آمد. از تصمیم آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص اعاده ستاد مشترك ارتش نگران است. او فكر می‌كند دیگر ستاد كل نمی‌تواند درست كار كند و گویا مصمم است كه اگر آقای خامنه‌ای بر تصمیم خودشان بمانند، مسئولیت ستاد كل را نپذیرد و از كسانی كه دعوت به همكاری كرده، گفته‌اند اگر ستاد مشترك اعاده شود، حاضر به همكاری نیستند.

 آقای علی جنتی آمد. بنا دارد از دفتر فرماندهی [کل قوا] برود؛ احتمالاً به استانداری خراسان می‌رود. پدرش [آیت‌الله احمد جنتی] هم خواست كه استاندار بشود.

 

📌(سال70)⬅️[آقای سراج الدین كازرونی]، وزیر مسكن و شهرسازی و معاونان آمدند. در مورد طرح ضربتى حل مشكل مسكن توضیح دادند؛ مشكل اصلى، پول و مصالح می باشد كه قابل حل است. [آقای اكبر تركان]، وزیر دفاع آمد و براى سفر به كره‌شمالى مشورت كرد. گفت در عمل به قرارها، كره‌اى‌ها دارند كوتاهى مى‌كنند. قرار شد در تحویل نفت تأخیر كنیم، تا علت روشن شود.

 

📌(سال71)⬅️معاون رییس‌جمهور كوبا آمد. از مشكلات‌شان پس از سقوط بلوك شوروى و زیاد شدن فشار آمریكا گفت. عدم حضور آقای [فیدل] كاسترو [رهبر كوبا] در اجلاس را به خاطر مشكل گرفتن كریدور هوایى و حفظ امنیت گفت. از ما نفت نسیه در مقابل شكر خواست.

نخست‌وزیر سنگاپور آمد. توضیحاتى درباره كشورش داد. جمعیتى مركب از چینى و مالزیایی و مذاهب بودایى و مسیحى و اسلام و اقتصاد آزاد به شیوه غرب با رشد سریع اقتصادى دارند.

رییس‌‌جمهور تانزانیا آمد. از كمك‌هاى ایران در كشاورزى و مدرسه‌سازى تشكر كرد. صحبتى از پرداخت طلب ما به میان نیاورد. از اوضاع سومالى به شدت ابراز نگرانى كرد.

📌(سال72)⬅️ آقاى [سیدکمال] خرازى، [نماینده دایم ایران در سازمان ملل] آمد. حرف مهمى نداشت. دربارة احتمالات اقدامات ایذایى آمریكا گفت و تأثیر منفى رأى نیاوردن آقاى نوربخش بر ایرانیان مقیم آمریكا را كه بناى سرمایه‌گذارى در ایران داشتند.

📌(سال73)⬅️شب، آیت‏الله خامنه‌اى میهمانم بودند. دربارة روابط با عربستان سعودی، اجلاس سران سازمان كنفرانس اسلامى، نیازهاى مالى نظامى‌ها، تبلیغات بیشتر من براى دانشگاه‌ها از صدا و سیما با مردم، بانك مركزى، ماهواره و كنفرانس جمعیت در قاهره مذاكره و تصمیم‌گیرى نمودیم.

📌(سال74)⬅️همسر شهید مطهری، همراه عفت آمد. برای پرداخت مابه‌التفاوت قیمت ارز چاپخانه‌ای كه برای آثار شهید مطهری، به كمك من خریده‌اند، استمداد كرد.

📌(سال75)⬅️شب و روز اینجا نزدیك به هم است؛ چون فقط دو درجه زیر خط استواست. هوا بهارى است. دیشب باران هم بارید.در فرودگاه مومباسا، مسئولان و مردم با سرود و رقص، استقبال گرمى داشتند؛ به‏خصوص مسلمانان شهر خیلى صمیمى بودند و جشن گرفته بودند. دیریت پالایشگاه كه یك نفر انگلیسى است،یك چهارم نفت خام پالایشگاه را باید از ایران بگیرند. سئوالات زیادى كردم كه باعث تعجب حاضران از اطلاعات فنى من شد. به خاطر اینكه پیشنهاد كرده‌اند كه ایران هم شریك شود، از قسمت‌هاى مختلف منجمله اتاق كنترل كه اخیراً مدرن شده، بازدید كردیم.به بندر مومباسا رفتیم. آنجا هم استقبال گرمى بود. گروه سرودشان، جمع زیادى از خانم‌هاى سیاه پوست بودند. سرودى مخصوص من و ایران ساخته بودند و خوب اجرا كردند. من هم ایستادم و همه سرود را گوش دادم.از آنجا به كلوپ جعفرى، متعلق به شیعیان خوجه‌هاى اثنى‌عشرى2 رفتیم. ظهر رسیدیم. وضو گرفتیم و نماز جماعت را با جمع زیادى از مسلمانان شیعه و سنى اقامه کردیم. به سوى قلعه عیسى مسیح رفتیم كه در قرن پانزدهم، توسط پرتغالى‌ها ساخته شده است. در آن زمان، پرتغالى‌ها در نقاط حساس ساحلى، مثل آفریقا و خلیج فارس و هندوستان و خاوردور، این گونه مراكز را براى اهداف استعمارى ساخته‌اند و بعداً چند بار دست به دست شده است.

 

📌(سال76)⬅️ فائزه و مونا و حسن آمدند. از سفر تركیه و یونان برگشته‌اند. از دیدنى‌هایشان كه بیشتر موزه‌ها و اماكن تاریخى است، تعریف كردند. گفتند در یونان توجهى و اهمیتى به افلاطون و ارسطو داده نمى‌شود و برعكس به ماراتُن خیلى اهمیت مى‌دهند؛ همان سربازى كه خبر پیروزى یونان بر ایران در جنگ با سلاطین ایران قبل از اسلام را به یونان برد. چند روز به صورت متوالى و بدون خواب و نان حركت كرد تا زودتر مردمش را خوشحال كند و پس از دادن خبر پیروزى، افتاد و مُرد كه سابقه دوی ماراتُن به نام اوست.

 

📌(سال77)⬅️در منزل بودم. وقت با مطالعه و استراحت گذشت. مقدارى وقت، صرف بررسى پایان‌نامه فوق لیسانس خانم اسلم، دانشجوى پاكستانى‌كردم. دربارة اصلاحات من در ایران پس از جنگ نوشته و برای نظرخواهی فرستاده است. منابع كافى انگلیسى نداشته و با اینكه زحمت كشیده، نقاط ضعفى هم دارد. خواسته منابع انگلیسى كه دربارة هشت سال سازندگى نوشته شده، با تذكرات دیگر ارسال شود.

 در گزارش‌ها، حمله حزب‌اللهى‌ها به آقایان عبدالله نورى و [عطاءالله] مهاجرانى، در مراسم تشییع جنازه شهدا پس از نمازجمعه، قابل توجه است؛ با ضرب و شتم و شعار.

 

📌(سال78)⬅️آقای عبدالله نوری، [رییس شورای اسلامی شهر تهران] آمد. برای استعفای از شورای شهر تهران، برای نامزد شدن در انتخابات مجلس [ششم] مشورت كرد؛ نظر موافق دادم، ولی گفت، استخاره كرده و خوب نیامده است. در مورد نامزد شدن من پرسید كه گفتم، بنا ندارم شركت‌كنم. ایشان گفت، بهتر است نامزد شوید و مجلس آینده، نیاز به شما دارد. مسأله [عفو] آقای [غلامحسین] كرباسچی را پیگیری كرد و گفت، نیروهای چپ از سخنرانی دیروز من در نمازجمعه ناراحت‌اند.

آقای [سید احمد] میرحجازی لاله‌زاری آمد. مشاور آقای [محمد] یزدی، [رییس سابق قوه قضاییه] بوده، ولی [هنوز] آقای [سیدمحمود] هاشمی‌شاهرودی، او را دعوت به كار نكرده؛ منتظر است. محسن، خبر داد كه در جلسه [حزب] كارگزاران [سازندگی]، گفته شده كه چپی‌ها از خطبه‌های جمعه من ناراضی‌اند و بعضی‌هایشان عكس‌العمل نشان می‌دهند.

نمایندگان رهبری در دانشگاه‌ها آمدند. آقای [محسن] قمی، [نماینده رهبری در دانشگاه‌ها] گزارشی داد و من هم دربارة اهمیت وظایف آنها و راه‌های مؤثرشدن‌كارشان صحبت كردم. شب با سران قوا، در دفتر آقای خاتمی، [رییس‌جمهور]، توضیحات سازمان برنامه [و بودجه]، دربارة برنامه سوم را شنیدیم؛ برای من تكراری بود.