کد خبر : 518104 تاریخ : ۱۴۰۲/۶/۶ - 01:29
ستاره صبح در گفت و گو با دو صاحب نظر دو نگاه رایج آموزشی را بررسی می کند: آموزش عالی قربانی سیاست تندرو ها شده است/ دانشگاه محل فکر و اندیشه و بستر تضارب آرا است/ دانشگاه خانه جوانان و امید آن ها است ستاره صبح، فائزه صدر: دانشگاه‌های ایران جایگاه پیشین خود را در مجامع بین‌المللی ازدست‌داده‌اند. آموزش عالی تنزل کرده و نخبگان و رتبه‌های برتر کنکور در فکر مهاجرت هستند. طبیعی است که در چنین شرایطی مسئولین باید به ارتقا سیستم آموزشی کشور و ایجاد علاقه و تعلق در دانشجویان و اساتید بی اندیشد. انتشار اخبار اخراج اساتید دانشگاه، به دلیل عدم همسویی با حاکمیت ازجمله مواردی است که به منفی شدن فضای موجود دامن می‌زند. ستاره صبح در گفت‌وگو با دو تن از اهالی جامعه علمی کشور به بررسی نگاه‌های قالب در این بخش پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

سید جلال ساداتیان، استاد دانشگاه:
پایداری چی ها وارد محیط علمی شده‌اند

سید جلال ساداتیان، استاد دانشگاه در رابطه با اخراج اساتید دانشگاه گفت: آن‌طور که من رصد کرده‌ام ظاهراً جریان حاکم در تلاش است تا افراد موردنظر خود را در دانشگاه‌ها بر سرکار بیاورد.
ساداتیان ادامه داد: در دانشگاه علامه دو تن از اساتید خانم از کار برکنار شدند. در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه این ترم درسی برای برخی از اساتید نگذاشتند. این رفتار هم معادل کنار گذاشتن است ولی هدف به شکلی دیگر انجام می‌شود.
وی افزود: این رفتارها قبلاً به شکل دیگری در دانشگاه تهران اتفاق افتاده بود. به‌ویژه در دانشکده علوم سیاسی و روابط بین‌الملل چند تن از اساتید کنار گذاشته شدند.
ساداتیان در معرفی نگاه حاکم بر این حرکت گفت: این موارد نشان می‌دهد که با نگاه جناحی و جبهه‌ای در حال پاک‌سازی محیط دانشگاه هستند. سال‌ها است پایداری چی ها و فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق وارد محیط علمی کشور شده‌اند و هم‌اکنون سعی دارند افرادی نزدیک به نگاه‌های خود را وارد دانشگاه کنند.
این استاد دانشگاه افزود: چنین رفتاری در دانشگاه شایسته نیست زیرا دانشگاه محل فکر و اندیشه و بستر تضارب آرا است. اگر استادی سر کلاس تحلیل ارائه می‌کند و دانشجویان را به گفت‌وگو وادار می‌کند، کار درست انجام داده است. کلاس‌های دانشگاه فارغ از نگاه استاد و دانشجویان، محل مطرح‌شدن نقطه نظرات و بستر شکل‌گیری گفت‌وگوها است.
سید جلال ساداتیان گفت: دانشگاه محیطی است که اتفاق مبارک گفت‌وگو آنجا رخ می‌دهد. دانشگاهی که پذیرنده نظرات مختلف نیست، محل دانش نخواهد بود. می‌شود جایی که استاد متکلم وحده است. درسش را می‌دهد و می‌رود. ولی آن انرژی در وجود جوانان باقی است و با محدود کردن دانشگاه از دانشگاه به خیابان منتقل خواهد شد. وی در ادامه گفت: اگر فضای طبیعی و واقعی دانش تحمل نشود ضمن اینکه کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها پایین خواهد آمد، امید و علاقه‌مندی هم در دانشجو ایجاد نمی‌شود، نه‌تنها شاهد بهبودی در وضعیت اجتماعی نخواهیم بود بلکه گفت‌وگوهای عادی استاد و دانشجو از کلاس‌ها به جامعه راه باز می‌کند و شکل و شمایل اش معلوم نیست.
ساداتیان با اشاره به نقش دانشگاه در جلوگیری از مهاجرت جوانان گفت: دانشگاه خانه جوانان و امید آن‌ها است. با محدود کردن دانشگاه دیگر مسئله مهاجرت نخواهد بود، بلکه جوانان فرار خواهند کرد. این وضعیت به زیان اقتدار کشور است. اقتدار تنها از لوله تفنگ بیرون نمی‌آید. عناصر مختلفی در اقتدار یک کشور دخیل است که مهم‌ترین آن‌ها نیروی انسانی نخبه، متخصص و تحصیل‌کرده است.
سید جلال ساداتیان در پایان با اشاره به تجربه یکسان‌سازی حاکمیت تأکید کرد: پروژه یکسان‌سازی در محیط علمی و دانشگاه‌ها که باهدف حرکت به سمت وفاداری در جریان است به سمت‌وسوی تربیت نیروهای فرهیخته نمی‌رود. این وضعیت بنیه علمی را کاهش خواهد داد، ضمن اینکه کیفیت وفاداری این نیروها هم به‌مرورزمان پایین خواهد آمد.

محمدمهدی نژاد نوری، معاون پیشین وزیر علوم در دولت محمود احمدی‌نژاد:
کسی که مقابل نظام اخلال می‌کند باید حساب‌کتاب پس بدهد

محمدمهدی نژاد نوری، معاون پیشین وزیر علوم در دولت محمود احمدی‌نژاد در ارتباط با اخراج اساتید دانشگاه گفت: این اخراج‌ها دفعی و فوری نبوده است. هرکدام از اساتید اخراج شده مشکلاتی دارند. کسی که عضو هیات علمی می‌شود تعهداتی دارد. همان‌طور که کارمند بانک در محل کارش تعهداتی دارد. کسی که به تعهداتش عمل نکند ابتدا تذکر شفاهی می‌گیرد سپس تذکر کتبی می‌گیرد و در پرونده‌اش درج می‌شود. سپس جریمه و درنهایت اخراج خواهد شد.
نژاد نوری در این رابطه افزود: اگر کسی اقدامی علیه امنیت ملی انجام داده باشد مجازات می‌شود. انفجار بمب کاری علیه امنیت ملی است. انفجار و تخریب فیزیکی می‌تواند در سطح دیگری تخریبی نرم باشد. انفجار فیزیکی جان آدم‌ها را می‌گیرد و انفجار نرم ذهن آدم‌ها را به هم می‌زند و دشمنی‌ها را افزایش می‌دهد و خسارت زیادی به جامعه می‌زند.
نژاد نوری گفت: همان‌طور که با تروریست فیزیکی برخورد می‌شود با تروریست‌های فکری و ذهنی هم باید برخورد کرد که امنیت روانی جامعه را به هم می‌زنند.
معاون پیشین وزیر علوم گفت: استادی که به دانشگاه می‌آید تعهد دارد، دانشگاه مال او نیست. وقتی آمده تعهداتی را پذیرفته و نظامات دانشگاه را پذیرفته است. هیات اجرای جذب مسئول جذب و یا رهاسازی است. آن‌ها همان‌طور که روزی به دلایلی این فرد را جذب کرده بودند امروز به دلایلی به این نتیجه رسیده‌اند که این فرد صلاحیت تدریس و ادامه همکاری را ندارد.
وی افزود: هیات جذب اختیار دارد و برابر با قانون عمل کرده است. با فضاسازی و جوسازی و هوچی گری کارهای خلافشان را پنهان نکنند و مظلوم‌نمایی نکنند. کسی که مقابل اساس نظام اخلال می‌کند و حرف‌های بی‌ربط می‌زند باید حساب‌کتاب پس بدهد.
نژاد نوری با اشاره مستقیم به پرونده اخراج آقای شریفی زارچی گفت: آقای زارچی چه‌کار کرده است؟ در این مدت چه گلی به سر جامعه زده است؟ که اگر این فرد برود و یک استاد جوان بیاید آن قابلیت را ندارد! پیش‌داوری نکنند، مگر خدا هستند.
وی گفت: دو هزار استاد که وزارت علوم می‌خواهد برای دانشگاه‌های کشور جذب کند همه در سامانه اسم می‌نویسند. کارنامه همه این آدم‌ها معلوم است. ما می‌گوییم همه این افراد نخبه‌ها و نابغه‌ها هستند. باید از نزدیک توانمندی‌های این افراد را دید.
نژاد نوری ادامه داد: نخبگان در میان این افراد آن‌قدر زیاد هستند که تمام انتخاب‌شدگان آدم‌های ورزیده علمی هستند با کارنامه‌های درخشان. ولی نان برخی آجر می‌شود و از توجه می‌افتند.
محمدمهدی نژاد نوری در پاسخ به سؤالی در ارتباط با وضعیت بد دانشگاه‌ها گفت: بلا بر سر دانشگاه‌های ما آمده ولی کسی بلا را افشا نمی‌کند. این دانشگاه‌ها دست‌پخت این‌ها است. معاون پیشین وزیر علوم تشریح کرد: این بلایی است که غرب‌گراها به اسم استاد در دانشگاه وارد مغز جوان‌ها کرده‌اند. امروز می‌گویند رتبه‌های برتر کنکور می‌خواهند بعد از اتمام درسشان مهاجرت کنند، این را چه کسی توی مغز این‌ها فروکرده است؟! حالی‌اش نیست که انگلیس چطور است؟ آلمان چطور است؟ آمریکا چطور است؟ مهاجرین چه وضعی دارند و چند نژادی چه بلایی بر سر آن‌ها آورده است؟
محمدمهدی نژاد نوری در پایان با اشاره به وضعیت مهاجرین به غرب تأکید کرد: آن‌ها بردگان جدید و نوین انسانی هستند. همان‌طور که برده‌داری می‌کردند این‌ها را به خدمت و اسارت می‌گیرند. این‌ها که حالی‌شان نیست! معلوم است که عده‌ای نفوذی این‌ها را توی مخ بچه‌ها کرده‌اند.