کد خبر : 518044 تاریخ : ۱۴۰۲/۶/۴ - 13:21
علی بیگدلی در گفت‌وگو با ستاره صبح: عضویت در بریکس گریز دیپلماتیک برای ایران است/قدرت اقتصادی و سیاسی کشورهای عضو بریکس به اندازه ای نیست که بتواند با جی 7 رقابت کند یک استاد دانشگاه گفت:بریکس تاکنون نتوانسته ثابت کند که در راستای یک هدف مشخص حرکت کرده است.

ستاره صبح/پیام فیض: سران گروه اقتصادهای نوظهور جهانی «بریکس» در نشست روز پنجشنبه تصمیم به الحاق 6 کشور جدید به این گروه گرفتند. رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی دراین‌باره گفت تصمیم به دعوت ایران، عربستان، مصر، امارات، اتیوپی و آرژانتین به بریکس گرفتیم و عضویت این کشورها در ژانویه (دی‌ماه) آینده اجرایی می‌شود.عضویت رسمی کشورهای مدعو در 12 خرداد 1403 انجام می‌شود. سید ابراهیم رئیسی دراین‌باره گفت: «فواید عضویت ایران در گروه بریکس تاریخ‌ساز خواهد شد». دراین‌ارتباط ستاره صبح گفت‌وگویی با علی بیگدلی استاد دانشگاه شهید بهشتی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

-به نظر شما عضویت در بریکس برای ایران دستاورد محسوب می‌شود؟
خیر، این‌طور که برخی حامیان دولت از آن تعریف و تمجید می‌کنند دقیق و درست نیست. اما در شرایطی که ایران در آن قرار دارد و به‌نوعی دچار انزوای سیاسی شده عضویت در بریکس یک‌راه گریز دیپلماتیک برای ایران محسوب می‌شود.
ایران می‌تواند با انتشار گسترده این خبر به غرب ثابت کند که در انزوایی که آن‌ها به دنبالش بودند قرار نگرفته است.
بریکس می‌تواند یک موفقیت و اعتبار برای ایران باشد اما نه به اندازه‌ای که آن را تاریخی بخوانیم و نقطه عطف بدانیم.
-برخی خبرها حکایت از آن دارد که عربستان دعوت‌نامه بریکس را نپذیرفته است، نظر شما چیست؟
خیر این خبر صحیح نیست. عضویت 6 کشوری که نام آن‌ها در خبرها آمده پذیرفته‌شده و این کشورها از سال آینده به‌طور رسمی به عضویت این گروه درمی‌آیند اما به نظر می رسد رسانه‌ها دچار اشتباه شدند. زیرا عضویت عربستان پذیرفته‌شده و بررسی پیشنهاد از سوی عربستان برای چین بوده است که بتوانند با یکدیگر در زمینه ساخت نیروگاه اتمی مشارکت کنند.
-به نظر شما بریکس به نقطه تقابل با جی 7 تبدیل خواهد شد؟
میزان قدرت اقتصادی و سیاسی کشورهای عضو بریکس هنوز به آن اندازه نرسیده که بتواند به‌طور مستقیم با جی 7 تقابل داشته باشد. بریکس باهدف تشکیل یک ائتلاف اقتصادی شکل گرفت. کشورهای مؤسس بریکس عمدتا به دنبال شکوفایی اقتصادی بودند. اما چین و روسیه که دو عضو بزرگ بریکس محسوب می شوند ازلحاظ سیاسی با آمریکا زاویه داشته و دارند. به همین دلیل این دو کشور تلاش می‌کنند که خود را از زیر بار سنگین اقتصادی آمریکا رها کنند و یک واکنشی در مقابل آمریکا از خود نشان دهند. اما تا امروز بریکس نتوانسته ثابت کند که در راستای یک هدف مطلوب حرکت کرده است. همچنین نتوانسته در تقابل با گروه 7 یک‌نهاد قدرتمند ظاهر شود. زیرا در بریکس تفاوت‌هایی ازلحاظ سیاسی وجود دارد.
به‌طور مثال چین با هندوستان اختلافات زیادی بر سر مرزهای مشترک دارند. این اختلافات تاکنون چند مرتبه باعث تنش مرزی شده است. از طرف دیگر هند ارتباط نزدیکی با غرب دارد. نخست‌وزیر هند در ماه‌های گذشته به آمریکا و فرانسه سفرکرد و مورد استقبال روسای جمهور این کشورها قرارگرفته است.حتی نشان ویژه و برجسته‌ای از سوی ماکرون دریافت کرد.
بنابراین هند به‌رغم حضور در بریکس برخلاف روسیه و چین وابستگی زیادی به غرب دارد.
امروز نمی‌توان ارزیابی دقیق داشت که آیا بریکس می‌تواند قدرتمند شود یاخیر و یا حتی نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این گروه به یک واحد پولی مشترک می‌رسد یا خیر. به‌طور کلی بریکس مسیری طولانی برای رشد و شکوفایی پیش رو دارد.