کد خبر : 517789 تاریخ : ۱۴۰۲/۵/۲۳ - 11:16
حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی در گفت و گو با ستاره صبح آنلاین عنوان کرد: نمایندگی مجلس به یک امتیاز ویژه تبدیل شده است/پیش ثبت نام نمایندگی مجلس آگهی استخدام برای شغل پر منفعت است کنعانی مقدم می گوید: متاسفانه شیوه های غلطی که در مورد انتخابات به کار گرفته شد و بعضا رفتار ها و اعمال نمایندگان مجلس، در بین برخی افراد توهمی نسبت به مسئولیت نمایندگی مجلس ایجاد کرد.

ستاره صبح، فائزه صدر: بر اساس قانون جدید انتخابات، برای نخستین بار رسیدگی به مدارک و مستندات متقاضیان نمایندگی مجلس در مرحله پیش ثبت نام و به صورت اینترنتی اجرا شد. با این شیوه، تعداد متقاضیانی که پیش ثبت نام خود را در سامانه وزارت کشور انجام دادند تا روز یکشنبه به بیش از 48 هزار نفر رسید. اقبال پست نمایندگی مجلس این تصور را ایجاد می کند که نمایندگی به صورت شغلی نان و آب دار در جامعه شناخته شده است. ستاره صبح در گفت و گویی با حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می خوانید:

 

  بالا بودن حجم متقاضیان نمایندگی مجلس نشان می دهد این پست در میان اقشاری از جامعه محبوبیت دارد آیا نگاه این گروه ها نمایندگی صرفا نگاهی از منظر خدمتگذاری است یا پست نمایندگی مجلس شغلی نان و آب دار تصور می شود؟
متاسفانه شیوه های غلطی که در مورد انتخابات به کار گرفته شد و بعضا رفتار ها و اعمال نمایندگان مجلس، در بین برخی افراد توهمی نسبت به مسئولیت نمایندگی مجلس ایجاد کرد.
اگر یک آگاهی استخدام منتشر می شد و افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد فراخوان می شدند و اعلام می شد که حقوق مکفی چند ده میلیونی، مسکن و ماشین شاسی بلند به آن ها داده می شود، همچنین سفرهای خارجی و امتیازات ویژه خواهند داشت؛ میزان ثبت نام بیشتر از این بود و شاهد ثبت نام های میلیونی می بودیم. پست نمایندگی مجلس به یک امتیاز تبدیل شده است. اگر برای گرفتن این امتیاز یک لاتاری بگذارند، عدالت بیشتر برقرار شود تا امروز که مجلس به شیوه ثبت نام و انتخابات پر می شود. یکی از دلایل رسیدن به این نقطه نبود احزاب قوی است. قوانینی که در مسیر حزب زدایی در کشور بوجود آمد باعث شده مسیر انتخابات پر خطا باشد و از اهداف انقلاب منحرف شود.
اگر هدف از انتخابات، انتخاب افراد اصلح باشد. افرادی که وارد مجلس می شوند تشنه قدرت و ثروت نخواهند بود زیرا برای خدمت آمده اند، باید به نگاه های اوایل انقلاب و مجالس دهه 60 برگردیم. من به یاد دارم در سال 64 که از حوزه تهران نامزد انتخابات بودم تنها با احساس مسئولیت و تکلیف آمدیم. مجلس را سنگر می دیدیم و برای رسیدن به آن امتیازات بسیاری را از دست دادیم. ما از شغلمان استعفا می دادیم و مزایای شغلی را زیر پا می گذاشتیم تا برویم و شبانه روز درگیر مشکلات کشور و مردم باشیم. مجلس را جایی می دانستیم که می رویم تا از حقوق ملت دفاع کنیم. ما دهه 60 به مجلس می رفتیم تا انحصار را بشکنیم نه اینکه خودمان انحصار ایجاد کنیم. آیا امروز هم نگاه این است؟! امروز پیش ثبت نام مجلس آگهی استخدام برای شغلی پر منفعت است. این وضعیت انتخابات را به خطا می برد و اهداف نمایندگی مجلس را زیر سوال می برد.

 

  با توجه به مشکلات امروز کشور، نماینده مجلس باید چه شاخص هایی داشته باشد؟
باید این موضوع را از این منظر مورد ارزیابی قرار بدهیم که وقتی کسی وارد مسئولیتی خطیر می شود باید چه ویژگی هایی داشته باشد.
اگر به سخنان امام و رهبری در مورد مجلس و نماینده مجلس توجه کنید جنس این آدم ها لابلای این سخنان تعریف می شود.
وقتی می گوییم مجلس در راس امور است نماینده ای که به چنین مجلسی پا می گذارد باید ظرفیت و لیاقت در راس امور بودن را داشته باشد.
کسی که چنین مسئولیتی را می پذیرد باید علاوه بر شاخص های حداقلی انسانی متعهد، متخصص و مسئولیت پذیر؛ ویژگی مهم فساد گریزی و فساد ستیزی را داشته باشد.
نماینده مجلس باید از قشر محروم برخاسته باشد و در طول دوره و بعد از دوره طبقه اجتماعی اش عوض نشود.
بخش بزرگی از مشکلات کشور از حوزه سیاست خارجی و مدیریت داخلی آب می خورد، نماینده مجلس باید در این حوزه ها متخصص و توانمند باشد تا توانایی تاثیر گذاری داشته باشد و رای درستی بدهد.
شورای نگهبان باید چنین افرادی را وارد مجلس کند در غیر این صورت به مردم و کشور خیانت شده است.
اگر این شاخص ها در جامعه مورد گفت و گو بود، وجدان برخی از ثبت نام کنندگان اجازه نمی داد به این سمت بیایند.

 

  با توجه به اصلاحات جدید قانون انتخابات، در این دوره شاهد چه تغییراتی خواهیم بود؟ 
اصلاحات انجام شده در قانون انتخابات بسیار ناشیانه و در جهت منافع گروه های خاص است. قانون انتخابات، قانون احزاب و قانون جرم سیاسی باید با هم دیده، بررسی و اصلاح شود. اصلاحات اخیر قانون انتخابات اجرای خواسته های حاکمیت از انتخابات است که به قانون تبدیل شده است. چه در حوزه اختیارات شورای نگهبان در مورد نظارت استصوابی که به قانون تبدیل شد. در دموکراسی هدایت شده عملا ابزار هایی به کار گرفته شد که به بالا بردن مشارکت مردم کمکی نمی کند و اتفاقا موانع بیشتری ایجاد شد. اصلاح قانون انتخابات باید منجر به بالا رفتن مشارکت مردم شود ولی قانون جدید چنین وضعیتی ایجاد نمی کند. جامعه 70 درصد رای خاکستری دارد. هنر این بود که آرا خاکستری سبز شود نه اینکه قرمز شوند. از این منظر اصلاح قانون کمکی به انتخابات نمی کند.