کد خبر : 517701 تاریخ : ۱۴۰۲/۵/۱۸ - 10:40
شهردار تهران تخصص در مدیریت شهری و سابقه در این حوزه ندارد استعفا کنید! ستاره صبح آنلاین: وقتی افراد حقیقی یا حقوقی بنایی را بدون داشتن پروانه و مقررات ملی ساختن، بدون مهندس ناظر، مهندس مجری و عدم رعایت مسائل مربوط به زلزله و ... می‌سازند در عمل مقررات در ساخت بنا رعایت نشده و به همین دلیل ساختمان پرخطر می‌شود. وظیفه اصلی شهرداری جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرقانونی و بدون پروانه است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: یک برج 27 طبقه بدون پروانه در شمال غرب تهران ساخته‌شده (10 آبان 1401 باشگاه خبرنگاران جوان) است. رئیس سازمان بازرسی کل کشور به یک برج 27 طبقه در مجموعه مجتمع‌های برج‌های هرمزان است که در زمان شهرداری قالیباف و به کمک یک شرکت دولتی و موسسه عسگریه (موسسه ملل) ساخت آن شروع شد. ستاره صبح کسب اطلاع کرد که در جریان ساخت این برج متأسفانه یک کارگر بی‌گناه جان خود را از دست داد و سرنوشت مرگ این کارگر معلوم نشد و اینکه چرا و به چه دلیل شهرداری اجازه ساخت این برج را داده بود. اگر آن زمان شورای شهر و دستگاه قضائی شهردار وقت تهران را وادار به استعفا می‌کرد حالا شاهد تعلل و قصور در تخریب یک ساختمان و رفتن 16 نفر زیر آوار و جان باختن 5 نفر ازجمله دو پلیس نبودیم. ماجرا ازاین‌قرار است که وقتی قرار است یک ساختمان تخریب شود علاوه بر تخلیه این ساختمان از افراد باید ساختمان‌های مجاور تخلیه شود یا با مانع گذاشتن و دیوار حائل مانع خسارت به ساختمان‌های مجاور شود. اکنون قصور شهرداری تهران که سکان‌دار آن فاقد تخصص و تجربه در مدیریت شهری است، موجب حادثه شده است. علیرضا زاکانی دانش‌آموخته پزشک هسته‌ای است. وقتی چنین اتفاقی افتاده و چند مجروح و کشته برجای‌مانده است، حداقل انتظار این است شهردار تهران استعفا کند.

 

شهرداری مسئول جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز
نایب‌رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با تأکید بر این‌که شهرداری‌ها مسئول جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز هستند و نباید بار این وظیفه خود را روی دوش پلیس بیندازند، گفت: با توجه به این‌که در حادثه محله خلازیر، پنج نفر کشته شدند. دستگاه قضایی باید ابعاد حقوقی این حادثه را بررسی و با مقصران احتمالی برخورد کند، اما به نظر می‌رسد بخشی از مسئولیت حقوقی این اتفاق بر عهده شهرداری تهران است، چراکه شهرداری باید از همان ابتدا جلوی شکل‌گیری این ساخت‌وسازهای غیرمجاز را می‌گرفت.
سید حمیدرضا کاظمی به ایلنا گفت: شهرداری‌ موظف است جلوی ساخت‌وسازهای غیرمجاز را بگیرند و با کمک سازمان نظام مهندسی ساختمان بر رعایت استانداردها، ضوابط، قوانین و مقررات در ساخت‌وسازهای مجاز و دارای پروانه باید با ناظر و مجری ساخته شوند. بنابراین اگر در یک منطقه از یک شهر، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و بدون پروانه انجام شود، شهرداری آن شهر در عمل به وظیفه خود مبنی بر جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز جلوگیری قصور کرده است.

 

تخریب به روایت شهردار منطقه 19
تورج فرهادی شهردار منطقه ۱۹ در جلسه شورای شهر گفت: ۱۵۰ سال قبل بخشی از اراضی منطقه ۱۹ به عنوان موقوفه ثبت شد که همه تخلفات ساختمانی و مشاغل نابسامان همچون ضایعاتی‌ها در همین زمین‌های موقوفه رخ می‌دهد. سوداگران ساخت‌وساز افراد قدرتمند و ریشه‌داری هستند که به روش‌های مختلف و قدرت نفوذ در ارگان‌های مختلف رادارند. در طول سال‌های متمادی این زمین‌ها دست به دست شده و ما حالا با آدم‌هایی مواجه هستیم که اوراق دستشان است درحالی‌که موقوفه آنها را به عنوان مالک یا مستأجر نمی‌شناسد. وقتی اغتشاشات شروع شد در همان روزهای اول مردم با در دست داشتن کاغذهایی شروع به دیوارکشی کردند و دقیقاً در همان روزها ۱۵۰ هکتار از زمین‌های موجود دیوارکشی شد که ما در یک شب ۸۵ هکتار را آزادسازی کردیم. موقع که ما برای تخریب ساخت‌وسازها می‌رفتیم درگیری ایجاد می‌شد و تاکنون ۶۰ نفر از همکارانمان در این عملیات مجروح شده و اخیراً هم دو نفر شهید شده‌اند. ما مجبور به استفاده از لباس‌های خاص همچون کلاه و سپر برای همکاران خود شده‌ایم چراکه متخلفان با پرتاب کردن سنگ و نارنجک دستی با عوامل ما برخورد می‌کردند و عملاً محل را به میدان جنگ تبدیل می‌کردند. 

 

دستور شفاهی قضایی
ترکی، معاون دادستان بازدیدی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز داشت و به ما شفاها اعلام کرد که این ساختمان‌ها را تخریب کنید. ما این سخنان را صورت‌جلسه کردیم و دقت داشته باشید که در ۴۰ روز گذشته ۲۰۰۰ نفر از نیروهای پلیس با ۴۰ دستگاه خودرو به همراه ۱۰۰۰ نفر از کارکنان و عوامل شهربان وارد میدان شدند و حتی در دیدار شهردار تهران و سردار رادان این موضوع مورد تأکید قرار گرفت؛ اما وقتی ما وارد عملیات شدیم تعدادی از افراد که به صورت اجاره‌ای به سوداگران کمک می‌کنند کفن‌پوش شدند تا در زدوخوردها و تخریب‌ها کفن‌پوشی کنند. 

 

جزییات تخریب ساختمان 
فرهادی بابیان این‌که وقتی ساختمان اول تخریب شد به سمت ساختمان کناری‌اش شیب پیدا کرد و چهار ساختمان بعدی را تحت تأثیر قرارداد، تصریح کرد: ساختمان آخر به دلیل این‌که ۹ طبقه بود از حالت عادی خارج شد و کلبس کرد و ستون ساختمان پیچید و فروریخت. در چند دقیقه اول چند نفر از زیر آوار سالم بیرون آمدند اما متأسفانه تعدادی از همکاران و دو نفر از نیروهای پلیس جان خود را از دست دادند.

 

تخریب غیر اصولی 
رئیس سازمان نظام مهندسی تهران بابیان اینکه تمام تخریب ساختمان‌ها در تهران غیراصولی انجام می‌شود، گفت: برای تخریب ساختمان‌های غیرمجاز در خلازیر از نظام مهندسی دعوت نشده بود. اتفاقی که روی‌داده این است یک سری ساختمان بدون اخذ پروانه در خلازیر ساخته‌شده است. بعد از این‌که نهاد‌های قانونی دستور تخریب، جمع‌آوری و قلع‌وقمع را دادند در زمان تخریب ساختمان‌هایی که غیراصولی در حال ساخت بودند به صورت غیراصولی تخریب شدند که منجر فوت 6 نفر شد. وقتی نهاد‌های متخصص در این کار مانند سازمان نظام مهندسی ساختمان در بخش طراحی، نظارت، اجرا حذف می‌شوند و به هر دلیلی نادیده انگاشته می‌شوند که نتیجه آن همین می‌شود. شبیه این اتفاق در پروژه متروپل آبادان روی داد. در این پروژه نتیجه حذف سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و مهندسان دارای پروانه در نظارت و اجرا بود. کریمی گفت: طی فیلم‌ها و تصاویر مشخص است به یک لودر سیم بکسل می‌بندند و پایه ساختمان با این وسیله نقلیه راه‌سازی می‌کشند و این اتفاق ناگوار روی می‌دهد. معمولاً بدون حضور مجری ذی‌صلاح و بدون وجود صلاحیت تخریب‌ها اتفاق می‌افتد.