کد خبر : 517485 تاریخ : ۱۴۰۲/۵/۷ - 18:01
آخرین اخبار از کودتا در نیجر؛ اتحادیه اروپا خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط رئیس جمهور قانونی نیجر شد/ همکاری های امنیتی از سوی اتحادیه اروپا با نیجر به حالت تعلیق درآمد ایالات متحده گفته است که به ارائه کمک های بشردوستانه به این کشور غرب آفریقا ادامه خواهد داد. اتحادیه اروپا این کار را نخواهد کرد.

به گزارش ستاره صبح آنلاین اتحادیه اروپا می‌گوید که «همه فعالیت‌های همکاری در زمینه امنیت» با نیجر را به حالت تعلیق در می‌آورد که بلافاصله پس از آن که ارتش دولت را در یک کودتای نظامی سرنگون کرد. 

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا روز شنبه گفت، محمد بازوم، رئیس جمهور نیجر "به صورت دموکراتیک انتخاب شد و بنابراین او تنها رئیس جمهور قانونی این کشور است و باقی می ماند." 

بورل همچنین خواستار «آزادی فوری و بدون قید و شرط» رئیس‌جمهور و خانواده‌اش شد و گفت اتحادیه اروپا آماده حمایت از تصمیم‌های آتی بلوک منطقه‌ای غرب آفریقا، از جمله تصویب تحریم‌ها است.

این اعلامیه ضربه سختی به نیجر خواهد بود که دریافت کننده اصلی کمک های غرب بوده است، به عنوان متحدی در مبارزه با شورش های جهادی که منطقه وسیع تر ساحل را بی ثبات کرده اند.


در نیجر، ژنرال عبدالرحمان تچیانی، معروف به عمر چیانی، اوایل این هفته خود را "رئیس شورای ملی حفاظت از میهن" اعلام کرد. 

تیچیانی در سخنرانی رادیویی خود گفت که کودتا را با کمک گارد ریاست جمهوری که از سال 2011 فرماندهی آن را بر عهده دارد، سازماندهی کرده است. 

آنها در اولین اقدام خود به عنوان رهبران کودتا، اولین جلسه خود را با مقامات دولتی برگزار کردند، قانون اساسی کشور را به حالت تعلیق درآوردند و نسبت به مداخله نظامی احتمالی هشدار دادند.


چیانی توضیح داد که دلایل کودتا به سیاست محمد بازوم رئیس جمهور فعلی برای مبارزه با تروریسم منطقه ای و به طور کلی وضعیت امنیتی کلی در کشور مربوط می شود.

به گفته وی، کشور باید مسیر خود را تغییر دهد تا از "مرگ تدریجی و اجتناب ناپذیر" جلوگیری کند. برخی از کارشناسان دلیل ساده تری ارائه کردند: ظاهراً بازوم قصد برکناری تیچیانی را داشت. 

 

حمایت بین المللی از اولین رهبر منتخب نیجر
رهبران غربی اقدامات تیچیانی را به شدت محکوم کرده اند. رئیس جمهور مخلوع، محمد بازوم، تنها دو سال پیش پس از اولین انتخابات آزاد، دموکراتیک و به رسمیت شناخته شده بین المللی در تاریخ پسااستعماری نیجر انتخاب شد. بازوم و خانواده‌اش احتمالاً در محل اقامت خود نگهداری می‌شوند. 

آخرین حضور بازوم پست او در شبکه های اجتماعی در صبح پنجشنبه بود که در آن او خواستار حفاظت از "دموکراسی به سختی به دست آمده" شد. به ویژه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که بازوم می تواند روی "حمایت بی دریغ" ایالات متحده حساب کند.

اتحادیه اروپا نسبت به قطع کمک های خود به نیجر هشدار داده است. به نوبه خود، سازمان ملل می گوید که کمک های بشردوستانه علیرغم کودتای اخیر ادامه خواهد یافت، اگرچه جنگ های کمک های بشردوستانه به دلیل بسته بودن حریم هوایی در کشور به حالت تعلیق درآمده است.

 

وضعیت مشابه در کشورهای همسایه

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) در حال برنامه ریزی برای نشست اضطراری روز یکشنبه در پایتخت نیجریه است. رهبران کشورهای ECOWAS نسبت به افزایش تعداد کودتاها در منطقه در سال های اخیر ابراز نگرانی کرده اند. 

مالی و بورکینافاسو، دو کشور هم مرز با نیجر، و دارای مشکلات مشابه مرتبط با جهادی ها، از سال 2020 تاکنون چندین کودتا را تجربه کرده اند.

تا این لحظه وضعیت در محل نسبتا آرام است.