کد خبر : 517380 تاریخ : ۱۴۰۲/۵/۲ - 11:51
نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران رکود بی‌سابقه در بازار طلا و سکه

صنعت طلا و جواهر 21 رسته فعالیت اقتصادی دارد و مشاغل زیادی در زیرمجموعه هر رسته نیز وجود دارد. از تولید، طراحی، عیار سنجی تا خرده‌فروشی‌ طلا و جواهر؛ تمامی این مشاغل امروز دوره رکود را تجربه می‌کنند.

اتحادیه طلا و جواهر تهران با پنج کمیسیون حدود 4000 هزار عضو رسمی دارد و بیش از هزار تولیدی و واحد بدون جواز در این مجموعه وجود دارد که به‌مرور در حال شناسایی و اخذ جواز هستند.

صنعت طلا و جواهر یکی از شاخه‌های اشتغال آفرین و جذاب اقتصاد است که در التهابات بازار و نوسانات قیمت دوام می‌آورند و سرپا هستند. ثبات قیمت‌ها در رونق این بازار نقش اساسی ایفا می‌کند.

بازار سکه و طلا به‌طورمعمول بعد از رونقی که در اسفندماه تجربه می‌کند، با آغاز تعطیلات نوروز وارد رکود می‌شود. آغاز سال 1402 و تعطیلات عید امسال با ورود به ماه رمضان مصادف شد. به همین دلیل رکودی که بازار سکه و طلا در تعطیلات نوروز تجربه می‌کند طولانی‌تر شد.

فعالین این صنف همه‌ساله در ماه رمضان با رکود و کاهش تقاضا روبرو هستند. در ماه شوال وضعیت اندک بهبودی نشان داد و تقاضا برای سه هفته بهتر بود.

بعدازاین دوره کوتاه از رونق با انتشار اخبار سیاسی مبنی بر گفت‌وگوهای ایران و آمریکا و اخباری که از آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران در کشورهای دیگر منتشر می‌شد، بازارها نزولی شدند. از طرفی ثبت‌نام خودرو نقدینگی موجود در کشور را جذب کرد و با کاهش تقاضا قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نزولی شد.

در چهارمین ماه سال کاهش قیمت شدت پیدا کرد و در دو هفته گذشته این وضعیت تشدید شد. با ورود ماه محرم به‌طور سنتی با حدود دو ماه کاهش تقاضا روبرو هستیم و کاهش قیمت در بازاری آرام و بدون التهاب از ابتدای این ماه تجربه‌شده است.

امروز بازار طلا و سکه حداقل تقاضا را تجربه می‌کند. چنین وضعیت رکودی در سال‌های گذشته بی‌سابقه است و فعالین این صنعت تابه‌حال با چنین بازار بی‌رونقی مواجه نبوده‌اند.

حدود سه میلیون و پانصد هزار تومان از ابتدای سال تاکنون کاهش قیمت سکه داشتیم و هر گرم طلای 18 عیار در این مدت حدود 80 تا 80 هزار تومان کاهش داشت. با ادامه‌دار بودن کاهش‌ها مردم به سمت خرید نمی‌آیند چون این تصور وجود دارد که قیمت‌ها بازهم ارزان خواهند شد.

از سویی در سال‌های اخیر جامعه خریدار طلا و سکه در کشور، ریزشی محسوس داشته چون قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرد. ازاین‌رو شرایط واحدهای تولیدی در این صنف مطلوب نیست. رکودی که امروز تجربه می‌شود در سال‌های گذشته سابقه نداشت.

امروز سؤال مردم از ما این است که رکود در بازار طلا و سکه تا کجا ادامه خواهد داشت و آیا ممکن است در ماه‌های پیش رو بازهم افزایشی در این بازار داشته باشیم؟

به تجربه نگارنده بازار طلا و سکه با توجه به کاهش نسبی که از ابتدای سال داشته و همچنین با توجه به کاهش تقاضا و عدم وجود التهاب در بازارها؛ در ماه محرم کاهش یا افزایش بیشتری نخواهد داشت. نهایتاً ممکن است در ماه محرم بین 1 تا 5 درصد نوسانات افزایشی و کاهشی در بازار طلا و سکه دیده شود که طبیعی است.

قیمت‌ها برای دوره‌ای به ثبات نسبی رسیده و مردم می‌توانند خرید کنند. اگر با نوسانات انس جهانی روبرو نشویم و یا در بازار داخل نوسان ارز به وجود نیاید و سمت‌وسوی عرضه و تقاضا متوازن باشد؛ نگارنده اعلام می‌کند که بازار طلا و سکه کاهش یا افزایش خاصی نخواهد داشت.

رکود بازار امروز و کاهش محسوس قیمت‌ها فضا را برای خرید مصنوعات طلا و سکه مهیا کرده و نگارنده توصیه می‌کند که منتظر کاهش یا افزایش دیگری نباشید. امروز رکود در بازار طلا و سکه شدید است ولی مناسب‌ترین وقت برای خرید طلا است.