کد خبر : 517185 تاریخ : ۱۴۰۲/۴/۲۵ - 12:07
روش مواجهه با سردرد/دکتر سیروس سلیمیان

با همکاری پرستو شاه‌پیری

همانطور که می‌دانید سردرد عارضه‌ای رایج در سراسر جهان است که طی زمان و زندگی ماشینی، شیوع آن بیشتر شده است. علت‌های اصلی سردرد عبارتند از: مشکلات گردنی، عملکرد بد عضلات یا عروق، تنش و استرس، مشکلات چشم یا سینوسها و عوامل محیطی یا ژنتیکی.

نکته اصلی تشخیص علت سردرد است. گاهی بیمار به خوبی می‌داندکه علت سردردش چیست. مثلاً کم خوابی، درمان این نوع سردرد بسیار راحت است، فرد سعی می‌کند تا ممکن است خواب کافی داشته باشد و یا اگر به دلیلی دچارکم خوابی و سردرد شده، در اولین فرصت که کمبود خواب جبران شود، سردرد تخفیف پیدا کرده یا رفع می‌شود. ولی گاهی تشخیص علت به این سادگی‌ها نیست و فرد نمی‌داند به چه علت دچار سردرد شده. اگر سردرد تکرار شود و آزار دهنده باشد، باید به پزشک مراجعه کرد. یکی از علل شایع سردرد، مشکلات مهره‌ها و عضلات گردنی است. فشار روی اعصاب این ناحیه یا تنشن عضلات آن معمولاً فرد را دچار سردردهایی می‌کندکه گاه بسیار شدید و طولانی هستند و یا گاهی به‌صورت خفیف، اما مزمن وآزاردهنده شخص را مبتلا می‌کنند.

 

درمان کایروپراکتیک

درمان چنین سردردی در حیطه تخصص کایروپراکتیک است. خوردن قرص و دارو یا گرفتن ماساژ، فقط یک درمان موقتی می‌باشد. درمان قطعی برداشتن فشار از روی اعصاب و عضلات گردن است که معمولاً با استفاده از تکنیک‌های کایروپراکتیک ) خصوصاً تکنیک )COX درمان کامل و بسته به شدت و وسعت عارضه حاصل می‌شود. از درمانهای بسیار مؤثر دیگر در انواع سردرد طب سوزنی است. با این روش عضلات ریلکس شده و فشار از روی اعصاب برداشته می‌شود. جریان خون بهبود یافته و سیستم داخلی برای جذب و دفع بهتر انجام می‌شود.

توصیه‌های کلی برای پیشگیری از ابتلا به سردرد وجود دارد که کما بیش همه از آن آگاه هستیم. فقط یادآوری می‌کنم که در هر حالتی که هستید، چه نشسته، چه خوابیده چه در حال انجام کار، تماشای تلویزیون، کار با کامپیوتر، صحبت با تلفن و ... به نکات مهم طرز صحیح قرارگرفتن سر و گردن و شانه وکتف و ... دقت کنید و رعایت کنید.

 

تغذیه

سعی کنید دچارکم آبی نشوید، چرا که دی هیدراته شدن بدن یکی از علل ابتلا به سردرد است، که ما معمولاً از آن غافلیم، خصوصاً در بچه‌ها که مشغول بازی زیر آفتاب و در گرما هستند و فراموش می‌کنند آب کافی بخورند، این نوع سردرد شایع است. همینطور عفونت و التهاب سینوس‌ها می‌تواند باعث سردرد شود. پوشاندن سر و صورت در سرمای شدید ضروری است. تغذیه مناسب نکته مهم دیگری است. اولا از رژیم‌های لاغری سخت)Crash Diet(پرهیز شود. دوماً غذاهای پروسس شده و یا فست فودها می‌توانند در بعضی افراد ایجاد سردردکنند) معمولاً به علت آلرژی به نیترات بالا (. سوماً: معمولاً کافئین) چای و قهوه و...(سردرد را کاهش می‌دهند، اما مصرف بیش از اندازه آنها در خیلی‌ها ایجاد سردرد می‌کند. خواب خوب و ورزش مناسب از عواملی هستندکه سردرد را کاهش می‌دهند. فشار خون بالا معمولاً باعث سردرد می‌شود، که حتماً باید بررسی شده و درمان شود.

 

نقش اضطراب

نکته مهم، استرس و تنش و اضطراب و نگرانی است. بسیاری از افراد از سردرد عصبی که در اثر استرس به وجود می‌آید، رنج می‌برند. برای این نوع سردرد، هر درمانی هم صورت گیرد، باز با ایجاد اولین استرس، سردرد با شدت بیشتر باز می‌گردد. سردرد عصبی، یکی از نشانه‌های بارز ارتباط تنگاتنگ فکر و بدن است).)Mind-Body ذهن خسته و درگیر، بدن را درگیر می‌کند. روح آزرده و افسرده و حساس، حتماً سلامت بدن را به خطر می‌اندازد، حالا به چه سیستمی حمله می‌کند، مشخص نیست، فشار خون را بالا می‌برد. جهاز هاضمه را درگیر می‌کند، بیماری قلبی؟ تیروئید؟ عضلات و مفاصل؟ تنفسی؟... و یا سردرد. اما نکته مهم این است که باید توجه داشته باشیم راه حلی برای مسئله عصبی شدنها، نا امیدیها، افسردگی و ...پیدا کنیم.

 

هنر متوسط بودن

استرس و مسائل ناخوشایند و سختی‌های زندگی همیشه به نوعی در زندگی همه افراد وجود دارد. مسئله مهم مدیریت کردن آنهاست و این‌که روحیه‌مان را حفظ کنیم. البته می‌دانم که به گفتن آسان است و در عمل در مواجهه با این مشکلات وگرفتاری‌ها، آرام باقی ماندن و با خونسردی و بدون تنش و اضطراب عمل کردن، به این آسانی‌ها نیست. اما از آنجا که هر مسئله‌ای راه حل دارد، علم زندگی و علم خودشناسی و هنر رضایت و قناعت، راه مواجهه با طرح پر استرس زندگی امروزی است. باید بیاموزیم و به آن عمل کنیم. با مقابله با زیاده خواهی وکم کردن توقعات) چه از خود و دیگران(، داشتن ایمان و اعتقاد و توکل، و انجام دعا، توسل، مدیتیشن و... می‌توانیم به آرامش نزدیکتر شویم. هیچ گاه سخن یک استاد عزیز خودشناسی را فراموش نمی‌کنم: «هنر متوسط بودن را بیاموزید.» همین جمله ساده، بسیاری از تنش‌های احساس رقابت و حسد وکمبودها را رفع می‌کند و با خود آرامش و رضایت بهمراه می‌آورد.