کد خبر : 517154 تاریخ : ۱۴۰۲/۴/۲۴ - 13:54
محمدرضا خباز در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین: تورم ما بیشتر از کشورهای همسایه است/بررسی نرخ تورم در کشورهای همسایه نشان می‌دهد که ایران با 59.9 درصد بالاترین تورم را دارد محمدرضا خباز یه خبرنگار ستاره صبح گفت: نمایندگان دوره یازدهم مدعی رویکرد انقلابی هستند. در حوزه فرهنگ نیز وعده زیادی به مردم دادند اما نه‌تنها به آن وعده‌ها عمل نکردند بلکه در برخی موضوعات معکوس آنچه شعار دادند عمل کردند.

ستاره صبح آنلاین/پیام فیض: عملکرد نمایندگان مجلس در دوره یازدهم زیر ذره‌بین مردم بوده و هست. هر اتفاق و مصوبه‌ای در مجلس واکنش در فضای مجازی و جامعه داشته و دارد. از اختصاص خودروهای دنا پلاس و دریافت ودیعه مسکن در ابتدای شکل‌گیری مجلس تا استیضاح وزیر صمت و ماجرای اعطای خودروهای شاسی‌بلند حواشی زیادی به دنبال داشته است. اظهارات برخی نمایندگان مجلس مانند میرسلیم هم انتقاداتی به دنبال داشته است. دراین‌ارتباط ستاره صبح آنلاین گفت‌وگویی با محمدرضا خباز نماینده پیشین مجلس انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

  شما عملکرد مجلس یازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مجلس یازدهم از جهاتی ضعیف‌ترین مجلس بعد از انقلاب است. برای اثبات این ادعا دلایلی وجود دارد. به دلیل اینکه مسائل اقتصادی اولویت مطالبات مردم است ابتدا از جنبه اقتصاد باید عملکرد مجلس یازدهم را مورد ارزیابی قرارداد. نمایندگان دوره یازدهم قبل از ورود به مجلس یعنی زمان انتخابات قول دادند تورم را مهار، اشتغال را افزایش دهند، قیمت مسکن را کاهش دهند و تلاطم بازار سکه و ارز ثبات پیدا کند.
اکنون بعد از سه سال از عمر مجلس یازدهم شاهد هستیم نه‌تنها تورم مهار نشد، بلکه در حوزه مواد غذایی تورم بالا داریم که نزدیک به تورم بعد جنگ جهانی دوم است. قیمت سکه، ارز و مسکن نیز بالاست اما آنچه مهم است بی‌ثباتی در نرخ ارز و سکه است.
طبق آمار بانک مرکز تورم نقطه‌به‌نقطه خردادماه سال جاری 59.9 درصد بود. متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای شده که تورم گرفتن مالیات از ضعفا به نفع ثروتمندان است. بررسی نرخ تورم در کشورهای همسایه نشان می‌دهد که ایران با 59.9 درصد بالاترین تورم را دارد. تورم در عمان 1 درصد، امارات 3.5 درصد، قطر 2.6 درصد، عربستان 2.8، عراق 4 درصد، ترکیه 39 درصد، ارمنستان 1.3 درصد، آذربایجان 11.5 درصد، ترکمنستان 17.5، افغانستان یک درصد و پاکستان 29 درصد است.
نمایندگان دوره یازدهم مدعی رویکرد انقلابی هستند. در حوزه فرهنگ نیز وعده زیادی به مردم دادند اما نه‌تنها به آن وعده‌ها عمل نکردند بلکه در برخی موضوعات معکوس آنچه شعار دادند عمل کردند. امروز جامعه به‌ویژه نسل جوان این مسئله را از چشم دین می‌بینند و طبعاً پیامدهایی دارد که اتفاقات نیمه دوم سال گذشته ازجمله این پیامدها در خیابان ظاهر شد.
مجلس در جریان ناآرامی‌های سال گذشته می‌توانست به دفاع از حقوق مردم و منافع ملی وارد شود تا نگذارد برخی افراد شرایط را خشن کنند؛ اما مجلس نه‌تنها این کار را نکرد بلکه بیش از 200 نماینده با امضای بیانیه‌ای خواستار اعدام افراد معترضین هم شدند معلوم نیست چرا اسامی امضاکنندگانش منتشر نشد؟
220 نماینده مجلس یازدهم از سید ابراهیم رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به‌طور رسمی دعوت و حمایت کردند. به عقیده بنده این‌یکی از خطای آقایان بود زیرا چنین اقدامی جزو وظایف نمایندگی مجلس نیست. دولت سیزدهم در عمل نشان داد که توانایی لازم برای اداره مطلوب کشور را ندارد.  خطای دیگر این مجلس در حوزه سیاسی آن بود که در آستانه نهایی شدن احیای برجام متأسفانه مصوبه 158 آذر 1399 را تصویب کرد که عملاً برجام را به محاق برد و مانع احیای برجام در ماه‌های پایانی دولت آقای روحانی شد. این مصوبه ضربه به سیاست داخلی و خارجی وزندگی مردم زد.
متأسفانه باید گفت مجلس کارکرد مطلوب خود را ازدست‌داده است؛ زیرا سران قوا با مصوباتی که وضع می‌کنند عملاً مجلس را کنار گذاشتند. مصوبات سران قوا بعضاً به مصوبات نمایندگان مجلس ارجحیت پیداکرده است؛ مثلاً سران سه قوه خلاف قانون اساسی مصوبه مولدسازی اموال دولتی را می‌گذارند؛ اما مجلس اعتراضی نمی‌کند.
ماجرای اعطای خودروی دنا پلاس در اوایل تشکیل مجلس و خودروهای شاسی‌بلند در ماه‌های اخیر نیز از دیگر نقاط قابل انتقاد مجلس است. اگر نمایندگان ادعای نمایندگی محرومان رادارند، طبیعتاً باید مثل طبقه مستضعف زندگی کنند. بودجه مجلس نسبت به سال گذشته چند برابر شده است. اخیراً لیست‌های حقوق صدمیلیونی نمایندگان منتشر شد. البته این مبالغ شامل هزینه دفاتر نمایندگی هم بود. چه طور نمایندگان مجلس افزایش حقوق کارکنان دولت را 20 درصد تصویب کردند اما افزایش حقوق خودشان صد میلیون تومان شده است.

 

  آیا دولت می‌تواند بدون اجازه مجلس با کشوری قرارداد امضا کند؟
طبق قانون اساسی هرگونه قرارداد باید حتماً به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. در مجلس ششم وقتی آقای خرازی وزیر خارجه وقت به افغانستان رفت قول کمک مبلغی را به افغانستان داد، وقتی به کشور برگشت چنان نمایندگان مقابل این وعده ایستادند که دولت به افغانستان اعلام کرد که وعده اعطای پول منتفی است.