کد خبر : 517008 تاریخ : ۱۴۰۲/۴/۱۷ - 12:14
نوشتاری از فتح الله امی در سوگ سیدمحمد شهرتاش نویسنده اولین بار در دهه شصت هنگامی که سیدمحمد شهرتاش تحصیل در خارج را رها کرد و به ایران آمد، با او آشنا شدم. وی جزو اولین نخبگانی بود که بعد از انقلاب به‌عنوان دانشجویان بورسیه به غرب اعزام شد.

نگارنده قبل از اعزام اولین گروه دانشجویان بورسیه بعد از انقلاب، به دستور شهید محمدجواد باهنر برای ارزیابی دانشگاه‌های خارج، با گروهی از دانشگاهیان به چند کشور اروپایی سفر کردم. در بازدید از دانشگاه‌های انگلیس، چند دانشگاه در لندن و منچستر ازجمله یومیست (UMIST) راتایید کردیم و گروه نخست که مرحوم سید محمد شهرتاش هم جزو آن‌ها بود به این دانشگاه اعزام شدند.

مرحوم شهرتاش به اعتراض در میانه تحصیل به ایران بازگشت و مابقی تحصیل را در داخل گذراند. بعد که در دانشگاه علم و صنعت هیئت علمی شد درخشید به طوری که در دوره دوم دولت اصلاحات وی به‌عنوان رییس این دانشگاه منصوب شد. اعضاء هیات علمی آن دانشگاه از عملکرد ایشان راضی بودند و همواره نام و خاطره‌اش را گرامی داشته و می‌دارند.

ملاقات دوم نویسنده با مرحوم شهرتاش در زمان غربت هاشمی رفسنجانی در دولت نهم که آیت الله درآماج تهمت دولتمردان آن دوره بود، به اتفاق برخی از دانشگاهیان اصلاح‌طلب به دیدارشان رفتیم، هر کس سخنی در باب وضعیت کشور گفت و مرحوم شهرتاش نیز در باب غربت اصلاحات و برخورد با برخی دانشجویان پس از وقایع سال 88 چنان سخن گفت که اشک خود و دیگران را درآورد. هاشمی گفت:

جناب دکتر شهرتاش حق‌دارید به حال اصلاحات و.. گریه کنید.

روحش شاد، حشر ایشان را با جد بزرگوارش پیامبر اکرم (ص) از درگاه الهی مسألت می‌نمایم.

یاران موافق همه از دست شدند

در پای اجل یکان یکان مست شدند

خوردیم ز یک شراب در مجلس عمر

دوری دو سه پیشتر زما مست شدند