کد خبر : 516945 تاریخ : ۱۴۰۲/۴/۱۳ - 18:41
گزارش اختصاصی ستاره صبح آنلاین؛ تلاش عربستان سعودی برای تبدیل شدن به یک پادشاهی ورزشی عربستان سعودی تلاش می کند به عنوان مقصد تفریحی و ورزشی در منطقه خلیج فارس شناخته شود.

 

 

 

 

ستاره صبح آنلاین- علی فریدونی:  سعودی‌ها در تلاش برای تثبیت خود به عنوان مقصد تفریحی - ورزشی پیشرو در منطقه خلیج فارس در حال رقابت با کشورهای همسایه هستند.

پس از انتقال هیجانی کریستیانو رونالدو به النصر، کریم بنزما و انگولو کانته به التحاد حالا گزارش‌ها حاکی از آن است که عربستان تلاش می‌کند تا دیگر بازیکنان بزرگ جهان را جذب کند.

این روزها بیشتر از هر وقتی خبر از پیوستن بازیکنان مطرح جهان به باشگاه‌های سعودی می‌شنویم. به نظر می‌رسد این حرکت استراتژیک که در سیستم ورزشی این کشور رخ داده با هدف تنوع بخشیدن برای جذب منابع درآمدی بیشتر از این صنعت پول‌ساز در جهان است.

علاوه بر این انگیزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز پشت این ماجرا برجسته است. سعودی‌ها در تلاش هستند تا از ورزش به خصوص فوتبال به عنوان ابزاری برای مشارکت در دیپلماسی با کشورهای جهان استفاده کنند.  طبق آمارها درصد بالایی از جمعیت عربستان جوان هستند و زیر 35 سال سن دارند. آن‌ها می‌خواهند علاوه بر پول‌سازی در کشورشان وقت خود را صرف انجام کارهای هیجان انگیز از جمله فوتبال کنند.

بنابراین دولت عربستان در تلاش است تا نیازهای نسل Z خود را برآورده کند. عربستان میزبان مسابقه قهرمانی بوکس سنگین وزن جهان در سال 2019 بود، مسابقات قهرمانی معتبر گلف راه اندازی کرد و با خرید باشگاه لیگ برتری نیوکاسل در سال 2021 نگاه‌ها را به خود جلب و خبرساز شد. به نظر می‌رسد عربستان برای نشان دادن تصویر بهتر از کشور خود روی ورزش سرمایه‌گذاری کرده است.  همچنین عربستان سعودی در حال بررسی پیشنهاد مشترک با مصر و یونان برای میزبانی جام جهانی 2030 است.

این پیشنهاد به عنوان فرصتی برای این کشور است تا پس از میزبانی قطر در جام جهانی فوتبال در سال گذشته چهره تازه‌ای از خود را به دنیا نشان دهند. تصمیم در مورد میزبانی مسابقات 2030 به رأی عمومی کل کنگره فیفا خواهد رسید و قرار است در سپتامبر سال آینده در این مورد تصمیم گیری شود. در حالی که کشورهای همسایه ایران با مدیریت قوی و بودجه‌های سنگین ورزشی به سرعت در حال خودنمایی در جهان هستند و نگاه‌ها را به خود جلب کرده‌اند باشگاه‌های ایرانی همچنان با مشکلات فراوان اقتصادی و مدیریتی دست و پنجه نرم می‌کنند.