کد خبر : 516882 تاریخ : ۱۴۰۲/۴/۱۱ - 13:09
تورم نقطه به نقطه مسکن در مرز ۴۰ درصد گزارش اخیر مرکز آمار گویای آن است که تورم نقطه به نقطه بخش اجاره و مسکن با شروع به کار مهرداد بذرپاش روند صعودی به خود گرفته و در آستانه ۴۰ درصد قرار دارد.

از آذر ماه سال گذشته و پس از انتصاب مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر راه راه و شهرسازی انتشار گزارش «تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران» به عنوان اصلی‌ترین گزارش وضعیت بازار مسکن که توسط بانک مرکزی منتشر می‌شد، متوقف شد.

علی‌رغم جلوگیری از انتشار آمار‌های وضعیت بازار مسکن اما همچنان نرخ تورم بخش اجاره و مسکن تحت گزارش شاخص قیمت مصرف کننده توسط مرکز آمار منتشر می‌شود و بررسی این آمار حکایت از روند روبه رشد تورم نقطه به نقطه مسکن در یک سال اخیر دارد.

بر خلاف گزارشاتی که در رسانه‌های مختلف از کاهش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر منتشر می‌شود ارزیابی گزارشات مرکز آمار نشان می‌دهد که از شروع دوره مهرداد بذرپاش در وزارت راه و شهرسازی تورم نقطه به نقطه بخش مسکن و اجاره از کانال ۳۵ درصد در دی ماه ۱۴۰۱ به مرز ۴۰ درصد در خردادماه سال جاری افزایش یافته است.

 

همانطور که در نمودار پیداست از دی ماه سال گذشته روند تورم نقطه به نقطه مسکن و اجاره‌بها شدت یافته است. ( این در حالی است که اساسا نقل و انتقال خاصی در زمستان و بهار انجام نمی‌شود)

انتشار گزارش‌های مثبت آن به اشتباه و بعضا به دروغ باعث این می‌شود که سیاست‌گذار و مسئولان اجرایی کشور در یک جهل مرکب تصور کنند که واقعا وضعیت مسکن مطلوب است و فعالیت‌های خود را متوقف کنند.