کد خبر : 516851 تاریخ : ۱۴۰۲/۴/۱۰ - 12:13
کامبیز نوروزی حقوقدان در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین: شفافیت خدشه را از چهره قوه قضاییه پاک می‌کند/یکی از مولفه‌های شفافیت برگزاری علنی دادگاه‌ها طبق اصل 165 و 168 قانون اساسی است یک حقوقدان گفت:هرچه پنهان‌کاری کمتر باشد به نگاه مثبت جامعه کمک می‌کند. مصلحت قوه قضاییه در شفافیت است.

ستاره صبح آنلاین/پیام فیض: مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: بابک زنجانی و شهرام جزایری در زندان و در حال گذراندن محکومیت خود هستند. مهدی هاشمی هم پس از تحمل ۷ سال زندان و پرداخت جزای نقدی و اجرای حکم شلاق طبق قانون آزادشده است. محمدعلی نجفی نیز که اقدام به اخذ رضایت از شاکی خصوصی نموده است با توجه به بخشنامه عفو معیاری ۲۲ بهمن ۱۴۰۱، پس از تحمل بیش از ۳ سال زندان، آزاد شد. محکوم‌علیه اکبر اتباعی طبری دارای عناوین اتهامی متعدد بوده که در بعضی از عناوین به‌ویژه ارتکاب بزه اعمال‌نفوذ به 31 سال حبس قطعی در شهریور 1399 محکوم‌شده که 45 ماه از آن سپری‌شده و با پذیرش اعاده دادرسی از زندان آزادشده است. نامبرده با تودیع وثیقه 300 میلیارد تومانی بر اساس تصمیم مرجع قضایی آزادشده تا پرونده وی در دیوان عالی کشور بررسی شود. در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با کامبیز نوروزی حقوقدان انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

 

  نظر شما درباره آزادی اکبر طبری از زندان چیست؟
بنده اطلاع دقیقی از وضعیت زندان اکبر طبری ندارم. اما به‌طورکلی وقتی یک محکوم دوره زندان خود را سپری می‌کند فقط به سه دلیل می‌تواند از زندان آزاد شود. ابتدا مرخصی، دوم امور درمانی که فرد را به بیمارستان منتقل می‌کنند و درنهایت آزادی مشروط است. آن‌طور که در گفتگوی اخیر رئیس سازمان زندان‌ها شنیده‌ام ایشان آزادی آقای طبری را ذیل این سه عنوان مطرح نکردند. پرسش این است که طبری تحت چه عنوان قانونی آزادشده است؟
اخیراً رهبری به چهره رسانه‌ای قوه قضاییه انتقاد کرده‌اند. مردم نسبت به برخی بی‌عدالتی‌ها حساس هستند و همین مسائل را که می‌بینند، اعتمادشان به بی‌اعتمادی تبدیل می‌شود. متأسفانه نسبت به وضعیت برخی موضوعات در قوه قضاییه به دیده شک نگاه می‌شود.
اکبر طبری از نزدیک‌ترین افراد به مقامات ارشد قوه قضاییه بوده است. پرونده مفصلی هم داشته است. اما تعجب‌برانگیز است که باگذشت 45 ماه آزاد می‌شود. درحالی‌که یک روزنامه‌نگار به دلیل انتشار خبر یا تحلیل یا گمانه‌زنی درباره موضوعات مختلف به سه الی 5 سال زندان محکوم می‌شود. امروز دو روزنامه‌نگار 10 ماه در زندان هستند و شرایط آینده آن‌ها مشخص نیست. اما کسی که خودش عامل اجرای قانون بوده، جرم مرتکب شده و به زندان طویل‌المدت هم محکوم‌شده است آزاد می‌شود. متأسفانه علت آن را هم صریح و با جزئیات اعلام نمی‌کنند.
وقتی علت آزادی او پنهان می‌شود یا صریح بیان نمی‌شود شائبه برانگیز می‌شود. این رفتار تبعیض‌آمیز در افکار عمومی به قضاوت منفی منجر می‌شود.
در ارتباط با آقای نجفی هم به نظر می‌رسد دوران محکومیتشان پایان پیداکرده است. او رضایت شاکی خصوصی را گرفته و بخشی از محکومیت خود را پشت سر گذاشته است.

 

به نظر شما چرا رهبری اخیراً گفته‌اند که برخی چهره قوه قضاییه را مخدوش می‌کنند؟
تا جایی که بنده می‌دانم مقصود رهبری کسانی هستند که در دستگاه قضایی با اقدامات غیرقانونی تصمیماتی می‌گیرند که مطابق با قانون نیست. این موضوع باعث می‌شود که نگاه مردم به کل قوه قضاییه مخدوش و تار شود.

 

  عدم توضیح شفاف قوه قضاییه برای آزادی برخی زندانیان مانند طبری چه آسیبی به وجه دستگاه قضایی می‌زند؟
همان‌طور که در روزهای اخیر در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشرشده نگاه پرسش‌برانگیز شده است. برداشت جامعه متأسفانه خوب نیست. پرسش این است که همچین فردی با آن پرونده سنگین که دادگاه برایش رأی قطعی محکومیت صادر کرده چگونه آزاد می‌شود؟
همین مسائل است که چهره دستگاه قضا را به تعبیر رهبری مخدوش می‌کند.


  به نظر شما شفافیت می‌تواند به سیمای دستگاه قضای کمک کند؟
بله شفافیت می‌تواند خدشه را از چهره قوه قضاییه پاک کند. شفافیت به بهبود افکار عمومی نسبت به دستگاه قضا کمک می‌کند. یکی از جنبه‌های شفافیت این است که تمام دادگاه‌ها علنی برگزار شوند. اکثر دادگاه روزنامه‌نگاران و ناآرامی‌های سال گذشته علنی برگزار نشد. پرونده‌های فساد مالی هم عمدتاً غیرعلنی برگزارشده است. مهم‌ترین رکن شفافیت در قوه قضاییه علنی برگزار شدن دادگاه‌ها مطابق اصل 165 قانون اساسی است. اینکه سخنگوی قوه قضاییه در جمع خبرنگاران پاسخگو باشد به معنای شفافیت در دستگاه قضا نیست.
هرچه پنهان‌کاری کمتر باشد به نگاه مثبت جامعه کمک می‌کند. مصلحت قوه قضاییه در شفافیت است.

  چرا مردم نسبت به آزادی این سه نفر حساسیت نشان داده‌اند؟
به دلیل اینکه سه نفر یادشده از مقامات یا منصوبان نزدیک به مقامات عالی کشور بوده‌اند. رفتار مجرمانه کسانی که در موقعیت‌های بالای سیاسی قرار دارند مستقیماً به کیفیت ساختار قدرت مرتبط است. وقتی کسی نزدیک به دو دهه جزو نزدیک‌تر افراد به رئیس قوه قضاییه بوده و از امکانات آشکار و پنهان زیادی در موضع قدرت دسترسی داشته است رفتار مجرمانه از سوی او حساسیت‌برانگیز می‌شود. حساسیت به این جهت است که افراد نباید از قدرت سوءاستفاده کنند. سوءاستفاده از قدرت رفتار بد در ساختار قدرت است.