کد خبر : 516845 تاریخ : ۱۴۰۲/۴/۱۰ - 12:03
چراغ سبز به اصلاحات اجتماعی/ورود زنان به ورزشگاه‌ها آزاد شد گروه اجتماعی - الهام روحانی: مطالبات قانونی زنان به دلیل برخوردهای سلیقه‌ای و سیاسی سال‌ها به تعویق افتاده است. دولت‌ها کوشیده‌اند تا زنان اجازه ورود به ورزشگاه‌ها داشته باشند اما در عمل با موانع روبرو شده‌اند. تلاش برای ورود زنان به ورزشگاه از دولت احمدی‌نژاد آغاز شد که با مخالفت برخی مراجع و اصولگرایان روبرو شد. البته در چند مسابقه فوتبال زنان به صورت جداگانه از مردان در قسمتی از ورزشگاه‌ها حضور یافتند. کارشناسان معتقدند که باید شرایطی ایجاد شود تا زمینه تفریح خانوادگی افراد در ورزشگاه‌ها فراهم شود. ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌های والیبال، فوتبال، بسکتبال و ... تاکنون هزینه‌های مادی و معنوی برای کشور داشته و دارد. هرچند دولت‌های قبل موفق نشدند که زنان آزادانه وارد ورزشگاه‌ها شوند، اما اکنون که حاکمیت یکدست شده و شورای امنیت کشور موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها را تصویب کرده باید آن را به فال نیک گرفت و نوعی چراغ سبز به اصلاحات اجتماعی دانست.

حضور زنان در ورزشگاه‌ها
مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال درباره جدیدترین خبرهای فدراسیون به رادیو ورزش گفت: تفاهم‌نامه‌ای با عراق امضا کرده‌ایم که به نفع ماست و اردوهای بیشتری را در آنجا برگزار می‌کنیم. آنها نیز در کرمانشاه و خوزستان حضور پیدا می‌کنند. علاوه بر این، در حال امضای تفاهم‌نامه مهمی با عربستان هستیم، زیرا ما دو قدرت فوتبالی آسیا به شمار می‌آییم. وی در مورد باشگاه‌های فوتبال کشورمان تصریح کرد: سقف بودجه قراردادها را تعیین خواهیم کرد. اگر این کار انجام نمی‌شد، مجبور بودیم تا سال آینده اعلام ورشکستگی کنیم و بگوییم همه باشگاه‌ها زیان‌آور هستند. با این حال به دنبال ساماندهی هستیم. او با تقدیر از آغاز فعالیت کانال ویژه ورزش بانوان در زیرمجموعه رادیو ورزش، درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها گفت: ما ورود بانوان را خواهیم داشت. شورای امنیت ملی خوشبختانه این موضوع را تصویب کرده و کارگروهی برای آن تعیین‌شده است که تصمیم‌گیری درباره نحوه اجرا را بر عهده دارد. تاج درباره نحوه اجرای این طرح خاطرنشان کرد: وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و دو دستگاه اطلاعاتی برای چگونگی ورود بانوان برنامه‌ریزی می‌کنند. آمدن و نیامدن بانوان دیگر مطرح نیست. در ورزشگاه‌هایی مثل گل‌گهر، سپاهان، ذوب‌آهن و غدیر اهواز که مناسب است، بانوان حضور پیدا خواهند کرد. ورزشگاه آزادی هم باید آماده شود.

 

مطالبات اجتماعی
 برخورد جناحی و حزبی با مقولات جامعه یکی از ابهاماتی است که در مدیریت کشور شکل‌گرفته، اما جریان نفوذ در ورزش پاسخ صریحی در خصوص چرایی وقوع آن نمی‌دهد. موضع اصولگرایان در مسائلی چون «برجام»، «ورود بانوان به ورزشگاه‌ها»، «توسعه روابط با کشورهای غربی»، «برگزاری کنسرت» و ... این نیست که این تصمیمات مشکل شرعی، عمومی یا فرهنگی دارند، بلکه از دید این گروه، موضوع آن است که این دستاوردها نهایتاً قرار است به نام چه کسی و در کارنامه کدام طیف و جناح سیاسی نوشته شود. اگر ردپای اصولگرایان در حل‌وفصل این معادلات کلان هویدا شود بسیاری از واقعیت‌ها نیز آشکار می‌شود. به نظر می‌رسد آن‌ها نه‌تنها با اصل این موضوعات مشکلی ندارند، بلکه بستر لازم برای اجرای هرچه سریع‌تر آنها را نیز فراهم می‌کنند. (اعتماد)

 

قانون چه می‌گوید؟
قانون اساسی دربند 14 اصول سوم، نوزدهم و بیستم بر تساوی حقوق زن و مرد و بهره‌مندی زنان از حقوق اقتصادی، اجتماعی و انسانی تأکید کرده است. بهره‌مندی از حقوق انسانی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی مساوی برای زن و مرد یکی از حقوق زنان ایرانی در قانون اساسی است؛ اما ممنوعیت از حضور در ورزشگاه‌ها هیچ مقرره قانونی و آیین‌نامه اجرای ندارد. سال‌ها مسئولان با بهانه‌هایی از قبیل نبود امنیت در استادیوم‌ها یا بکار گرفتن الفاظ ناشایست از سوی مردان؛ مانع حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌شدند. برخی مخالفت مراجع درباره حضور زنان در استادیوم‌ها یکی دیگر از موانع بوده است.

 

مخالفت برخی مراجع
آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت گفته بود: «در همه جای جهان ورزشگاه‌های فوتبال به عنوان مکان‌های ناامنی شناخته می‌شوند که درگیری، زدوخورد و حتی گاه کشته‌هایی در پی دارد. در مسائل دینی به مراجع و علما در مسائل اقتصادی به اقتصاددانان، در مسائل سیاست خارجی به آشنایان به سیاست خارجی. آقای رئیس‌جمهوری نباید تنها به مشاوران خودشان در این زمینه قناعت کنند.» مسئول دفتر آیت‌الله مصباح یزدی هم گفته بود که دو نفر امور شده‌اند که به صورت شفاهی به رئیس‌جمهور درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها تذکر دهند.
امام جمعه مشهد در مخالفت با حضور بانوان در ورزشگاه ها گفته بود: اگر قرار باشد یک عده دختر و زن در ورزشگاه هورا بکشند، کف بزنند، این می شود ابتذال.