کد خبر : 516697 تاریخ : ۱۴۰۲/۴/۴ - 03:21
عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات پیشین در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین: یورش واگنرها باعث شکست روسیه در جنگ اوکراین و پذیرش آتش بس می شود فرجی راد می گوید:رهبر گروه واگنر می داند چه می کند و در این شورش تنها به 25 هزار نیروی خود متکی نیست. او روی نارضایتی مردم روسیه هم حساب باز کرده است.

ستاره صبح آنلاین، فائزه صدر: رهبر گروه شبه نظامی واگنر، ارتش روسیه را به انجام حملات مرگبار علیه نیروهای این گروه متهم کرده است. "یوگنی پریگوژین" که در حال فرماندهی شورشی علیه ارتش روسیه است، در روزگاری نه چندان دور از دوستان نزدیک ولادمیر پوتین محسوب می شد. از آنجایی که غذای کاخ کرملین در رستوران‌های زنجیره ای پریگوژین تهیه می شد، به او لقب "سرآشپز پوتین" داده شده بود. اما مدتی است این نزدیکی و اعتماد جای خود را به تنش و نزاع بین او و پوتین داده ‌است. تاجاییکه پریگوژین، فرماندهی عالی روسیه را به سوء استفاده از جنگ اوکراین و ناکامی در آن متهم ‌کرد و تک روی در جنگ را به مرحله حرکت برای فتح مسکو رساند و اعلام کرد روسیه به زودی رییس جمهور جدیدی خواهد داشت. ستاره صبح در این رابطه گفت و گویی با عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات پیشین انجام داده که در ادامه می خوانید:

  از تشکیل ارتشی خصوصی از مزدوران و محکومین به دستور پوتین، تا شورش داخلی توسط همان نیروها علیه پوتین؛ رئیس جمهور روسیه با چه بحرانی روبرو شده است؟
پس از تشکیل گروه واگنر، یکی از الیگارشی‌های روسیه رهبری آن را بر عهده گرفت. "یوگنی پریگوژین" خدمات زیادی برای پوتین داشت. او در تصرف کریمه و جنگ سوریه نقشی اساسی بر عهده داشت.
پریگوژین فرمانده واگنر ها با 25 هزار نیرو وارد جنگ اوکراین شد که اکثر  آن ها از محکومین روس هستند و با ورود به جنگ عفو می شوند. این فرد تا اینجا خدمات زیادی به پوتین و اهداف او ارائه کرده بود. وقتی به چنین نیروهایی بال و پر داده می شود طبیعتا بین آن ها و فرماندهان ارتش که از رقبای چنین گروه هایی هستند مشکلاتی بوجود می آید. می توان این مسائل را در آینده نزدیک برای "رمضان قدیروف" و نیروهای چچنی تحت امر او هم پیش بینی کرد. در جنگ اوکراین نقش اساسی بر عهده ارتش روسیه است و این گروه ها بر خلاف تبلیغات و سر و صدای زیادی که دارند، در حاشیه جنگ هستند ولی آن ها قرار گرفتن در حاشیه را نمی پذیرند و ادعا های بزرگتری مطرح می کنند. مشکلات پوتین با گروه واگنر از زمانی آغاز شد که پریگوژین اعلام کرد این گروه توانسته بر شهر "باخموت" در اوکراین مسلط شود. او در مصاحبه اش گفت ارتش روسیه جا خالی کرده است تا نیروهای اوکراینی ما را بزنند. از آن روز اختلافات این گروه با ارتش روسیه شدت یافته است. در میان فرماندهان ارتش روسیه هماهنگی معناداری برای حذف این گروه حاشیه ساز وجود داشت ولی پوتین نمی خواست شخصا با دوست سابق خود، پریگوژین روبرو شود و وزیر دفاع را جلو انداخت و به نحوی عمل کرد که این تصور ایجاد شود که وزیر دفاع با این گروه مشکل دارد. زمانی که شهر "روستوف" در روسیه به تصرف این گروه در آمد و آن ها در مسیر حرکت به سمت مسکو قرار گرفتند، پوتین دو خطر عمده را که از ناحیه این گروه متوجه روسیه است به خوبی درک کرد و دستور سرکوب گروه واگنر را به ارتش داد. زیرا روسیه امروز در لبه جنگ داخلی است. پس از شورش واگنر ها موقعیت روسیه در جنگ اوکراین تضعیف شده است.

  آیا شورش واگنر ها می تواند تهدیدی جدی برای ارتش روسیه و جایگاه شخص پوتین تلقی شود؟
ارتش روسیه قدرتمندتر از گروه واگنر است ولی محدود نخواهد بود زیرا یوگنی پریگوژین زبان حرف زدن با جامعه روسیه را بلد است.
این فرد در داخل روسیه طرفدارانی دارد و حرف هایی می زند که در جامعه روسیه خریدار دارد. او ادعای عدالت می کند و ادعا کرده که از ملت روسیه حمایت می کند.
یوگنی پریگوژین مدعی شده است که فرماندهان ارتش روسیه توسط آمریکا اجیر شده اند. وقتی برای مدتی طولانی در جبهه ها پیشروی نداشته باشید و پیروزی به دست نیامده است. این حرف ها زده می شود و مردم آن را می پذیرند. روسیه جمعیت زیادی ندارد و با وجود وسعت سرزمینی بالا 150 میلیون جمعیت دارد. این تفکر در چنین شرایطی به خوبی در میان جامعه ناراضی روسیه جا می افتد و مردم روسیه را به فکر وا می دارد که چرا جنگ را شروع کردیم؟ و اگر آغازگر جنگ بودیم چطور با داشتن لقب دومین ارتش جهان نتوانسته ایم در برابر اوکراین پیروز شویم؟ مردم از وضعیت اقتصادی و از کشته شدن جوانان روس در این جنگ ناراضی هستند.
در فضایی که تبلیغات منفی علیه روسیه و شخص پوتین بالا گرفته است مردم توجهی به این نکته نخواهند داشت که روسیه در جنگ با اوکراین نیست و در حقیقت طرف مقابل روسیه در این جنگ جهان سلاح های غربی است. تورم و تنگناهای زندگی در روسیه مردم این کشور را به نقطه یا از نارضایتی رسانده است. بخصوص که آینده این جنگ مشخص نیست. از این رو رهبر گروه واگنر می داند چه می کند و در این شورش تنها به 25 هزار نیروی خود متکی نیست. او روی نارضایتی مردم روسیه هم حساب باز کرده است.

  ارزیابی شما از آینده تنش داخلی روسیه چیست؟ نزاع واگنر ها و پوتین چه نقشی در جنگ اوکراین خواهند داشت؟
گروه واگنر در حساب تویتری خود نوشته است: پیپا (پوتین) انتخاب اشتباهی کرد. این برای او بدتر است. به زودی رئیس جمهور جدید خواهیم داشت! این حرف بزرگی است و نشان می دهد گروه واگنر از خطوط قرمز پوتین عبور کرده است. از این رو احتمالا پوتین مجبور است نقشه‌های دیگری بکشد از جمله مذاکره حضوری دوست قدیمی اش با خود او و یا هر تصمیم دیگری که از شعله ور شدن جنگ داخلی جلوگیری کند. روسیه به واقع با بحران روبرو است. این کشور از نظر اقتصادی در جنگ شکست خورده است. امید ها در جبهه جنگ با ضد حمله های اوکراین از دست رفت و روس ها در مناطق مختلف عقب نشینی کردند. بحران تازه روسیه با منشا شورش گروه واگنر کار را برای پوتین سختتر کرده است. غرب به رهبری آمریکا علاوه بر اینکه در جنگ اوکراین بر روی جبهه ها تمرکز کرده و از پیشروی روسیه جلوگیری می کند در داخل روسیه هم کار می کند. دیدگاه های مختلف در مورد جنگ در داخل روسیه اختلاف ایجاد کرده است. هر چه تنش ایجاد شده در داخل روسیه طولانی شود، روسیه در جبهه جنگ با اوکراین صدمه بیشتری خواهد دید. شرایطی پیش بینی می شود روسیه با شکست، آتش بس را می پذیرد و یا از سلاح های غیر متعارف استفاده کند که هر دو مورد برای پوتین و روسیه پیامد های سنگینی دارد.