کد خبر : 516675 تاریخ : ۱۴۰۲/۴/۳ - 12:17
غلامعلی رجایی در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین: عملکرد دولت در سفرهای استانی و پیگیری طرح‌ها نمره ‌قبولی دارد/رییسی با کابینه فعلی بعید است بتواند وعده‌های خود را عملیاتی کند رجایی در گفت و گو با ستاره صبح انلاین گفت: دولت قبل باید پاسخگوی عملکرد هشت سال خود باشد. امروز که دولت سیزدهم وارد سال سوم خود شده باید پاسخگو باشند، اما از این موضوع هم نباید غافل شد که معدل کارآمدی و باتجربگی دولتمردان قبل نسبت به دولت آقای رییسی بیشتر است.

ستاره صبح آنلاین: سید ابراهیم رییسی روز 28 خرداد 1400 درحالی‌که محسن مهر علیزاده، عبدالناصر همتی، علیرضا زاکانی، سعید جلیلی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رقیب او بوده‌اند با کسب 18 میلیون رأی رییس‌جمهور هشتم ایران شد. وی و همفکرانش وعده بهبود اقتصادی، تولید مسکن، تقویت ارزش پول ملی، گره نزدن سرنوشت سفره مردم به برجام و ... را دادند. شامگاه چهارشنبه گذشته رییسی در گفتگوی زنده تلویزیونی عملکرد 22 ماهه خود را تشریح کرد. در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفت‌وگویی با غلامعلی رجایی استاد دانشگاه انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

  ارزیابی شما از عملکرد دولت سیزدهم و گزارش رییس‌جمهوری به مناسبت دوسالگی عمر دولت چیست؟
به نظر بنده آنچه از نکات رییس‌جمهور برمی‌آید این است که نگاه او به گذشته معیوب و گزینشی است. بنده توقع صداقت بیشتر از آقای رییسی دارم که طبیعتاً این خصلت باید در داوری نسبت به دیگران مشهود شود.
نکاتی که رییسی در ارتباط با دولت قبل مطرح کرد یک‌بار برای همیشه باید مشخص شود که آیا واقعیت دارد یا خیر؟ بحث بر سر خزانه خالی که برای دولت سیزدهم میراث مانده است، دو سال است که توسط دولتمردان فعلی مطرح می‌شود و پاسخ‌هایی از جانب آقایان روحانی، نوبخت، واعظی و جهانگیری اعلام‌شده اما مجدد ادعای خالی بودن خزانه از جانب رییسی و تیمش بازگو می‌شود.
آقای رییسی، روحانی هستند و می‌دانند این دوران می‌گذرد. قبل از ایشان چند نفر رئیس‌جمهور بودند و دورانشان سپری‌شده است. اگر این عرصه واگذار شدنی نبود به آقای رییسی نمی‌رسید. به عقیده بنده او باید جنبه انصاف را رعایت کند.
بنده نگران شدم نکند اطلاعاتی که از دولت قبل به آقای رییسی داده‌شده اطلاعات کاملی نباشد و به صورت گزینشی به او اعلام‌شده باشد. البته بنده در مقام دفاع از دولت روحانی نیستم، اما چگونه است که رییسی می‌گوید دوران روحانی از دوران دفاع مقدس بدتر بوده است. اگر گزارش‌ها به رئیس‌جمهور غیرواقعی منتقل می‌شود ایشان باید در تیم خود تجدیدنظر کنند. حق افکار عمومی این است که واقعیت را در ارتباط با عملکرد دولت هشت ساله روحانی در ابعاد مختلف بداند. دولت یازدهم و دوازدهم ناگفته‌هایی دارد که از این جنبه بنده نمره قابل‌قبولی به آقای روحانی و تیم او نمی‌دهم. اخیراً ظریف با حضور در کلاب هاوس گزارش کار داد که بازدید میلیونی داشت. او پاسخگوی عملکرد هشت ساله خود شد. این موضوع باید در سایر رده‌های دولت قبل هم انجام شود. دولتمردان سابق دیگر چه زمانی می‌خواهند گزارش عملکرد بدهند که اینگونه زیر سؤال نروند. برخی مدعی هستند دستاورد دولت رییسی برقراری روابط با عربستان است. بنده نزد آقای هاشمی بودم و می‌دانم که هاشمی در دوران روحانی بسیار تلاش کرد که روابط را با عربستان عادی‌سازی کند. این ماجرا ماند تا زمانی که موضوع خیانت آمیز حمله به سفارت عربستان پیش آمد.
آن موضوع در جای خودش قابل تأمل است زیرا صدایی که از «کردمیهن» سردسته حمله کنندگان به سفارت بیرون آمده می‌گوید هرچه سند است بیرون بیاورد من پولش را می‌دهم. اما مدتی بعد این فرد در ستاد آقای قالیباف فعال می‌شود و نشانه‌ای از محاکمه یا بازخواست این فرد و افرادش منتشر نمی‌شود.
به نظر می‌رسد برخی چشم‌ها نسبت به برخی تحولات بی‌جهت بسته می‌شود. قطع روابط تهران-ریاض خسارت‌های بسیاری از جنبه سیاسی و اقتصادی به کشور و منطقه زد.
بنابراین دولت قبل باید پاسخگوی عملکرد هشت سال خود باشد. امروز که دولت سیزدهم وارد سال سوم خود شده باید پاسخگو باشند، اما از این موضوع هم نباید غافل شد که معدل کارآمدی و باتجربگی دولتمردان قبل نسبت به دولت آقای رییسی بیشتر است.
در دولت فعلی افرادی که بتوان آن را ژنرال نامید نداریم. اما در دولت‌های قبل افرادی مانند ظریف، زنگنه و جهانگیری ژنرال بودند. این موضوع نشان می‌دهد نمره کارآمدی در دولت رییسی پایین‌تر از دولت قبل است. اما هر دولتی نقاط ضعف و قوتی دارد قاعدتاً شرایط جهانی هم به دستاوردهای هر دولتی کمک کرده است. بازسازی روابط با عربستان و بخشی از کشورهای خاورمیانه در دولت فعلی تحت تأثیر روابط بین الملل قرار گرفت. زیرا دولت قبل هم به دنبال این نوسازی در روابط با همسایگان بود.
نزدیکی بیش‌ازحد به روسیه هم از جمله اشتباهات این دولت است که فروش پهپادها و شیطنت روسیه در استفاده از آنها در جنگ اوکراین از جمله آنهاست. ایران در این موضوع نباید هم پیمان کشور متجاوز می‌شد. عرض بنده این است که دولت روحانی چنین خطایی نکرد.
اما برخی رویکردهای دولت فعلی مانند تحرک و سفرهای استانی و پیگیری طرح‌ها نمرات قابل‌قبولی می‌گیرد.
میزان کارآمدی و مبارزه با فساد هم باید زمان بیشتری بگذرد تا متوجه شویم شرایط آن در دولت سیزدهم به چه گونه بوده است.

  به نظر شما وعده‌های بزرگ دولت مانند ساخت 4 میلیون مسکن و یا 4 میلیون شغل در چهار سال تاکنون محقق شده و یا دولت در مسیر تحقق آنها حرکت می‌کند یا خیر؟
خیر دولت در مسیر تحقق وعده‌هایش حرکت نمی‌کند. رییسی شناخت دقیقی از شرایط کشور نداشته و به این حوزه ورود کرده است. سخنانی که دیروز در ایام انتخابات مطرح می‌کرد امروز علیه خود او استفاده می‌شود. رییسی در قوه قضاییه فرد کارآمدی بود نباید ازآنجا خارج می‌شد. شرایط کشور به گونه‌ای نیست که بتوان سال یک میلیون مسکن ساخت. دولت اگر در چهار سال یک میلیون مسکن هم بسازد هنر کرده است.
رییسی با این کابینه بعید به نظر می‌رسد که بتواند وعده‌های خود را عملیاتی کند.