کد خبر : 516593 تاریخ : ۱۴۰۲/۳/۳۰ - 13:00
مجید نصیرایی، نماینده طبس نقش مثبت شفافیت آرا در جلوگیری از منافع باندی و گروهی

نگارنده پیش از ورود به مجلس یازدهم وعده ای شخصی با رای دهندگان داشت و قول داده بود که دیدگاه، نظرات و آرا خود را علنی و شفاف اعلام کند. شفایفت آرا اگر چه برای برخی وعده و شعار بود ولی برای ما اعتقاد و وظیفه بود. کسی که در هر نهاد و سازمانی برای مردم تصمیم گیری می کند وظیفه دارد تصمیم خود را به اطلاع عموم برساند و درباره این نظر توضیح بدهد و در ادامه مسئول نیک و بد تصمیم گیری باشد.

صاحب این قلم و تعدادی از همکاران به وعده شفافیت آرا پایبند ماندیم و در فواصل مختلف از طریق صفحات شخصی و کانال های اطلاع رسانی به افکار عمومی گفتیم که در چه سمتی ایستاده ایم و چه نظری داده ایم و رای ما چه بوده و بارها به دلیل همین نظرات و آرا توضیح داده ایم.

نهایت کاری که نگارنده می توانست انجام دهد انتشار آرا و نظارت خود بود. با ثبت نام در سامانه شفافیت آرا ثبت می شوند و برخی از آرا نمایندگان مثل رای به وزرا در جایی ثبت نمی شوند ولی نگارنده و برخی از همکارانش داوطلبانه رای خود را منتشر می کنند و از انعکاس نظر جامعه و نقد مردم استفاده می کنند.

افتخار حضور در مجلس این تجربه را برای نگارنده داشت که شفافیت به اخذ تصمیمات پخته تر کمک می کند. همچنین از درگیر شدن نمایندگان در حواشی جلوگیری می کند. آنچه به نفع کشور است در مشورت کسب می شود. اگر براساس قسمی که خورده ایم به صحنه آمده ایم باید برای حفظ منافع ملت خواسته های شخصی را کنار بگذاریم و تصمیمات جمعی بگیریم. نماینده ای که تصمیمی براساس منافع ملی اخذ کرده با شفافیت نظر خود را منتشر می کند و از عقل جمعی که پشت این نظر وجود دارد دفاع می کند. رایی مخفی می ماند که زمینه باندی و گروهی دارد و از هر جایی نشات گرفته به جز منافع ملی.

نگارنده و برخی از همکارانش در ماجرای واگذاری خودرو به نمایندگان بار ها به هیات رییسه نامه نوشته و خواستار انتشار لیست نمایندگانی که خودرو شاسی بلند گرفته اند شدیم. ما نمی گوییم هر کسی خودرو گرفته الزاما خلاف کرده یا چه نوع سوء استفاده ای پشت ماجرا است؟! بررسی ابعاد پنهان این ماجرا وظیفه هیات نظارت مجلس و قوه قضاییه است ولی ما به عنوان نماینده ملت خواستار شفافیت و آگاهی بخشی به جامعه هستیم.

وقتی هیات رییسه مجلس در ماجراهایی مثل واگذاری خودرو افکار عمومی را به موقع مطلع و روشن نمی کند همه نمایندگان به اتهامی ناحق متهم می شوند و سپس خلاء موجود در ذهینت مردم با خوراکی که دشمنان فراهم دیده اند پر می شود. با وجود خلاء شفافیت و در نبود اطلاع رسانی درست و به موقع، کور و کر و لال شفا پیدا می کنند.و تر و خشک با هم می سوزند.

هیات رییسه نفراتی که خودرو گرفته اند را معرفی کند تا همین نمایندگان درباره کار خود به افکار عمومی پاسخ بدهند. وقتی مجلس تایید رهبری را گرفته است چرا بخاطر تخلف این تعداد، دیگر نمایندگان و کلیت مجلس یازدهم زیر سوال می رود. چنین مواردی خدمات مجلس را کم رنگ می کند. در این جا تعلل هیات رییسه مجلس در شفاف سازی ماجرای واگذاری خودرو شاسی بلند، محل سوال است.پرسش این است چرا با عدم شفافیت کل مجلس زیر اتهام قرار می گیرد؟!