کد خبر : 516538 تاریخ : ۱۴۰۲/۳/۲۸ - 09:22
حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی سفر وزیر خارجه عربستان به ایران همکاری های منطقه ای را تقویت می کند

سفر "فیصل بن فرحان"، وزیر خارجه عربستان به تهران نشانه ای عملی از رویکرد جدید عربستان سعودی در مسیر ایجاد همگرایی منطقه ‌ای است.

این سفر از چند زاویه برای دو کشور و منطقه حائز اهمیت است. اولین مساله شروع روابط دیپلماتیک دو کشور بعد از 7 سال است که با این سفر به طور رسمی آغاز شد. حضور مقامی در سطح وزیر امور خارجه عربستان برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران آغاز فصلی جدید در روابط دیپلماتیک بین تهران – ریاض است.

نکته دیگر این خواهد بود که فیصل بن فرحان حامل پیام رسمی سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی است. وزیر امور خارجه عربستان در سفر به تهران به دنبال آغاز فصلی از مناسبات پایدار با ایران است که خواسته مقامات ارشد سعودی است.

سفر وزیر خارجه عربستان به تهران برای دو کشور و منطقه دستآورد سیاسی و امنیتی خواهد داشت. ایجاد سیاست امنیتی مشترک در حوزه دریایی و در خلیج فارس از جمله برنامه های است که در این سفر مورد توجه دو طرف قرار می گیرد. از این رو نگارنده پیش بینی می کند که پس از این سفر شاهد همکاری های هر چه بیشتر کشورهای عضو شورای همکاری های خلیح فارس باشیم.

ناگفته نماند که این سفر با افزایش همکاری های سیاسی، نظامی و امنیتی بین دو کشور سندی بر کاهش حضور نظامی قدرت های فرامنطقه ای است. قدرت ها به ویژه آمریکا همواره از ایجاد تنش و شدت گرفتن اختلافات در کشور های منطقه استقبال کرده اند اما مسیر سیاسی کشور های منطقه در ماه های اخیر نشان داده که رهبرانشان دیگر با خواسته های غرب و به ویژه آمریکا هم سو نیستند.

عربستان سعودی با تقویت قدرت داخلی خود سعی دارد از وابستگی به آمریکا و جهان غرب بکاهد و به طور مستقل تصمیم گیری و عمل کند. احیای روابط این کشور با ایران و ایجاد فضایی از همکاری های منطقه ای را می توان در این چهارچوب ارزیابی کرد.

خلیج فارس در حال خروج از زیر پرچم آمریکا است و کشور های عربی منطقه به دنبال شکل گرفتن همگرایی با ثبات منطقه ‌ای هستند. عربستان به عنوان رهبر معنوی کشور های عربی قصد دارد مناسبات خود را با ایران مستحکم کند تا در زیر سایه امنیت به توسعه پایدار برسد.

همچنین سفر وزیر امور خارجه عربستان به تهران، به نقشه صهیونیست ها و شایعات در رابطه با یک طرفه بودن روابط یا منتفع نشدن ایران از روابط پایان می دهد.

عربستان پس از تنش با ایران متحمل هزینه ‌های سنگینی شد. باخت سنگین در جنگ یمن و مشارکت در بحرانی کردن فضای سوریه از این دست بود. بازی در زمین آمریکا جز کسب مقام گاو شیرده دستاوردی برای سعودی ها به همراه نداشت.

جنگ فرسایشی یمن با هزینه های بالا، ناامنی و بدنامی که برای سعودی ها به همراه داشت، بن سلمان را بر آن داشت تا هر چه زودتر به شکل آبرومندانه ای از این بحران خارج شود، لذا ولیعهد عربستان از فرصت نزدیک شدن به چین بهره گرفت تا توافق نامه پکن بین ایران و عربستان منعقد شود.

اما ایران ابتدا این نکته را رصد کرد که آیا عربستان در حال پایان دادن به جنگ یمن است یا نه؟! صلح یمن نشانه مثبتی از سوی عربستان بود تا ایران را برای برقراری روابط متقاعد کند. عربستان نشان داد که در پی حل مناقشات گذشته خود با تهران است. قطعا طرفین ضمانت های لازم را داده اند. آینده روابط ایران و عربستان امیدوار کننده است.