کد خبر : 516514 تاریخ : ۱۴۰۲/۳/۲۷ - 11:55
مزیت‌های تعطیلی شنبه‌ها/نوشتاری از نعمت احمدی، حقوقدان

ستاره صبح انلاین-دولت برای افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز، لایحه ای تحت عنوان لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس ارسال نموده است. لایحه ای که کلیات آن به تصویب مجلس رسیده است. این که دو روز تعطیلی آخر هفته در نظر گرفته شود و این روال باعث خواهد شد کارایی بیشتری داشته باشیم؛ در حقیقت اصلی است که سال ها در بسیاری از کشور ها پذیرفته شده و نتیجه آن از هر نظر مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است، اما اینکه شنبه یا پنج‌شنبه تعطیل شود مساله ای مهم و مورد بحث است. امروز جامعه جهانی آنقدر در هم تنیده شده که نمی توان کشوری را فرض کرد که در مسیری مستقل از دیگر کشور ها قرار گیرد تا بتواند سهم خود را از جامعه ای که همبستگی جهانی در آن عامل موفقیت کشور ها است، دریافت کند.

تعطیلات مذهبی
بخشی از تعطیلات رسمی در کشور ها به مناسبت های مذهبی بر می گردد. مثلا جوامع اسلامی در روز جمعه مناسکی مذهبی دارند که مختص این روز است. نماز جمعه یکی از مهمترین مناسک مذهبی و اجتماعی مسلمانان است.
روز پنجشنبه هم در مناسک و برنامه های مذهبی مسلمانان اهمیت دارد. در بسیاری از نقاط کشورمان روز پنجشنبه از قداست جمعه بهره می برد و به شب جمعه معروف است.

تعطیلات رسمی
بخش دوم تعطیلات رسمی، کمتر جنبه مذهبی دارد بلکه بیشتر از جنبه استراحت، آرامش بخشی و تفریحی مورد توجه است. مهمتر اینکه افراد شاغل به روز ها و ساعاتی برای انجام کار های شخصی نیاز دارند که باید در اوقات تعطیل انجام بدهند. کشور ما نیز عضوی از جامعه جهانی است. با توجه به ورود کشور های جهان به مجموعه بزرگ دهکده جهانی بسیاری از کارها در تقسیمات بین المللی انجام می شود. از این رو می توان هماهنگی بین تعطیلات رسمی کشور ها را توضیح داد.

تعطیلی شنبه و یکشنبه در بسیاری از کشورها
در بسیاری از کشور های جهان تعطیلات رسمی در دو روز هفته یعنی در شنبه و یک شنبه متمرکز است. روزهای کاری هفته در جهان از دوشنبه شروع می شود و پایان هفته کاری روز جمعه است. اندک کشورهایی در جهان از این شیوه تبعیت نمی کنند که عمدتا کشور های مسلمان هستند. در این کشور ها وقتی یک روز تعطیل در هفته در نظر گرفته می شود، روز جمعه به دلیل مناسبت ها و مناسک مذهبی تعطیل اعلام می شود. ولی به مرور زمان به دلیل احساس نیاز به یک روز تعطیل دیگر در هفته، در بیشتر کشور های اسلامی روز شنبه و در کشور ما روز پنجشنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته اضافه شد. دولت و مجلس تصمیم گرفته‌اند یک روز به تعطیلات رسمی آخر هفته اضافه کنند. پرسش این است آیا این روز، یک روز تعطیلی به منظور استراحت مردم در نظر گرفته شده است یا نه؟! در هر صورت دست اندرکاران باید به دنبال این باشند که تقویم کشور را تا جاییکه امکان دارد با تقویم جهانی تطبیق دهند.

تعطیلی پنج‌شنبه ها سودی ندارد
تعطیلی پنجشنبه و جمعه سودی برای مردم ندارد. بهتر است جمعه و شنبه تعطیل باشد، چون در حال حاضر چهار روز از دنیا عقب هستیم ولی در صورت تعطیلی جمعه و شنبه، فاصله اداری ایران و جهان به دو روز کاهش پیدا خواهد کرد.

چهار روز عقب از روزکاری جهان
اگر با مراودات بین المللی و تجارت جهانی سر و کار داشته باشید، متوجه می شوید که تعطیلات فعلی یعنی دو روز پنجشنبه و جمعه آخر هفته در ایران مصادف است با دو روز کاری در سایر کشور ها. از سویی شنبه و یک شنبه نیز در تقویم جهانی تعطیل است و عملا کشور در چهار روز از جهان جدا است.

سرگردانی عدم تطبیق تقویم ایران با اکثر کشورها
کامیونی را در نظر بگیرید که کالایی را از ایران به اروپا می برد. وقتی از مرز گذشت تقویم ایران ورق می خورد و تقویم دیگر کشور ها از نظر تعطیلات انطباقی با ما ندارد. در چنین شرایطی کوچکترین نیازی به سیستم اداری ما را با شرایط دشواری روبرو می کند. وقتی اشکالی کوچک در یکی از ورودی های مرزی نسبت به بارنامه بوجود می آید استعلام از ایران با توجه به تعطیلی پنجشنبه و جمعه راننده کامیون را مجبور می کند منتظر بماند از سویی با اتمام تعطیلات آخر هفته در ایران تعطیلات هفتگی سایر کشور ها شروع می شود. دو روز بعدی هم در کشور مقصد تعطیل است و راننده برای امکان برقراری تماس و هماهنگی های لازم باید دو روز دیگر صبر کند. در چنین مواردی صاحب کالا باید پول خواب کامیون را بپردازد. در مورد بار های بزرگتر و مواردی که حکل و نقل با کشتی صورت می گیرد این هزینه ها سنگینتر است.

تاثیر منفی غیر شنبه بر سفرهای خارجی
 چهار روز عقب بودن از روزکاری جهان در سفرهای خارجی و بلیط هواپیما نیز دیده می شود. اگر مسافران برای برطرف شدن مشکل از جانب آژانسی که در ایران بلیط را صادر کرده و برای هماهنگی با فرودگاه خارجی، به فاصله چهار روز تعطیلی های داخلی و جهانی بربخورند، با مشکلی جدی روبرو هستند و بعضا پرواز را از دست خواهند داد.

اضافه شدن 5 روز کاری
حال که مجلس در صدد اصلاح و ایجاد تغییر در تعطیلات آخر هفته است باید ضمن احترام به شعائر مذهبی، الزامات روابط خارجی، تعطیلی روز شنبه در کنار روز جمعه به اهداف دو روز تعطیلی می توان رسید و از مشکلات مراودات ایران با جامعه جهانی کم کنند. با این تغییر در سال 50 روز به روزهایی با قابلیت ارتباط گیری و مراوده با جامعه جهانی افزوده می شود. کمیسیون اجتماعی که کمیسیون تخصصی درباره تعطیلی است با تعطیلی شنبه‌ها موافق است شایسته است نمایندگان مجلس نیز با تعطیلی شنبه به جای تعطیلی پنجشنبه ها موافقت کنند و شورای نگهبان هم با سعه صدر با این لایحه برخورد کند و به کشور در مسیر ارتباط جهانی بیشتر کمک کند.