کد خبر : 516427 تاریخ : ۱۴۰۲/۳/۲۳ - 01:54
رئیس جمهور در اولین سفر منطقه آمریکای جنوبی به ونزوئلا رفت رویترز نوشت: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران روز دوشنبه در کاراکاس با نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، در اولین توقف خود در تور آمریکای لاتین که شامل کوبا و نیکاراگوئه نیز می شود، دیدار کرد.

به گزارش ستاره صبح آنلاین رویترز در ادامه نوشت:  انتظار می رود رئیسی در این سفر اسنادی را برای گسترش همکاری های دوجانبه امضا کند.

تصاویر تلویزیون دولتی ورود رئیسی به فرودگاهی در نزدیکی کاراکاس و سپس ورود او به کاخ ریاست جمهوری را نشان می دهد، جایی که او با مادورو دیدار کرد.

ایران و ونزوئلا که هر دو تحت تحریم آمریکا قرار دارند، سال گذشته یک برنامه همکاری 20 ساله را در تهران امضا کردند که در آن متعهد به مشارکت در زمینه نفت، دفاع و سایر موضوعات شدند.

این قرارداد شامل تعمیرات پالایشگاه‌های نفت در ونزوئلا می‌شود که بزرگترین ذخایر نفت خام جهان را دارد اما این کشور برای تولید بنزین و گازوئیل کافی با مشکل مواجه شده است که این اتفاق باعث شده رانندگان ساعت‌ها در صف بمانند تا باک‌های خود را پر کنند.

ایران سوخت و رقیق‌کننده‌ها را برای تبدیل نفت خام فوق‌سنگین ونزوئلا به انواع صادراتی فراهم کرده است و از سال 2020 قطعاتی را برای تعمیرات مدار پالایشگاه تامین کرده است.

یکی از واحدهای پالایشگاه دولتی ایران NIORDC در ماه می 2022 قراردادی به ارزش 110 میلیون یورو برای تعمیر کوچکترین پالایشگاه ونزوئلا، ال پالیتو، که ظرفیت 146000 بشکه در روز دارد، امضا کرد.

ایران همچنین قرار است در پروژه نوسازی در بزرگترین مجتمع پالایشگاهی ونزوئلا که شامل پالایشگاه‌های آموی و کاردون می‌شود مشارکت داشته باشد تا بخشی از ظرفیت تقطیر را بازیابی کند.