کد خبر : 516386 تاریخ : ۱۴۰۲/۳/۲۱ - 12:01
دلیل‌های شکست در کارها و بازماندن از هدف

ناهید نصرتی-کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

 

همه ما در زندگی شکست‌هایی را تجربه می‌کنیم، برخی کمتر و برخی بیشتر. اما تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد مشکلاتی که باعث شکست می‌شود بعضاً مسائل مالی، کاری یا اضطراب نیست، بلکه ترس‌های درونی، باورهای اشتباه و عادت‌های غلط است.

در این خصوص به چند مورداشاره می‌کنیم:
معمولاً زمان روبه‌رو شدن با فرصت‌های مهم زندگی برای فرار از درد و رنجی که در مسیر رسیدن به رویاهایمان در پیش روی ما هست به هر بهانه‌ای از زیر بار این رنج شانه خالی می‌کنیم.
به‌طور مثال:
ترس از تابلو شدن: «رالف والدو امرسون» فیلسوف آمریکایی می‌گوید: در همه‌جا جامعه علیه اعتمادبه‌نفس افراد خود توطئه می‌کند. این یعنی تغییر کردن افراد باعث حس ناخوشایند و عدم امنیت در دیگران می‌شود و رؤیاهای دست نیافته‌شان را مرور می‌کنند. پس مصمم باشید و از حرف‌ها و قضاوت دیگران نترسید.

پشتکار کم: اکثر افراد خیلی زود از شور و اشتیاقی که برای هدفشان دارند دلسرد می‌شوند، درصورتی‌که رسیدن به هدف بدون اراده و پشتکار بسیار دور از ذهن است.

فروتنی و صبر کم: حتماً  افرادی را دیده‌اید که با کوچک‌ترین موفقیت در کار فکر می‌کنند کاملاً استاد هستند و دیگر نیازی به یادگیری و آگاهی ندارند. درحالی‌که شاید فقط یک‌سوم راه را رفته باشند و این «خودبزرگ‌بینی» آفت پیروزی است.

ارتباطات محدود: ارتباط با افراد و آشنایانی که می‌توانند به ما در جهت رسیدن به هدف کمک کنند روشی مؤثر در رسیدن به هدف است درحالی‌که انزوا و روابط محدود با افراد سرعت ما را برای رسیدن به هدف کُند می‌کنند.

مخالفت با افراد دانا و نپذیرفتن توصیه‌های آن‌ها: همیشه شنیدن توصیه افرادی که قصد کمک به ما را دارند خالی از لطف نیست و در مقابل، بحث‌وجدل و مقابله با آن‌ها موجب درجا زدن و کاهش سرعت می‌شود. در این مورد افراد باهوش آسیب‌پذیرتر هستند زیرا بهتر می‌توانند توجیه‌های نادرست خود را به شکل عقلانی جلوه دهند تا درست به نظر بیاید.

کمبود توجه و حواس‌پرتی: فضای مجازی قسمت عمده‌ای از وقت ما را صرف می‌کند و باعث شده ساعت‌ها پای گوشی باشیم که موجب پرت شدن حواس و عدم توجه به موضوع اصلی ما می‌شود.

نپذیرفتن مسئولیت: برای اینکه بتوانید مشکلی را حل کنید ابتدا باید آن را بپذیرید. پس اولین قدم پذیرفتن مشکلاتی است که در زندگی ما اتفاق افتاده است.

 باور نداشتن به هدف: لطفاً خودتان را گول نزنید. هیچ نیروی ماورایی و انرژی خاصی برای رسیدن به هدف وجود ندارد. بنابراین سعی کنید هدف را دست بالا بگیرید و برای رسیدن به هدف تلاش کنید. تحقیقات نشان داده افرادی که هدفشان را والا ارزیابی می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که دست از تنبلی بکشند و تلاش خود را مضاعف کنند.

اهمیت ندادن به موضوع: بی‌اعتنایی شدید یک مکانیسم دفاعی گمراه‌کننده است که نیروی محرک و انگیزه لازم برای رسیدن را ضعیف می‌کند. بعضی افراد ناخودآگاه می‌ترسند از اینکه روی چیزی حساب باز کنند، چون می‌ترسند شکست بخورند و تحمل رویارویی با شکست را ندارند.
نکته مهم دیگر اینکه برخی از ما به دلیل مشکلاتی که در کودکی مثل: عدم اعتمادبه‌نفس، مسخره شدن، تنبیه و ... با آن مواجه بوده‌ایم باعث شده نسبت به موفقیت ترس داشته باشیم.  با آگاهی از این ترس‌ها می‌توانیم بر آن‌ها غلبه کنیم و در راه موفقیت قدم برداریم.