کد خبر : 516316 تاریخ : ۱۴۰۲/۳/۱۸ - 12:29
مجید ابهری رفتارشناس اجتماعی در گفتگو با ستاره صبح آنلاین: سختگیری‌ در امور فرهنگی ناهنجاری در جامعه را گسترش می دهد ابهری گفت:چند دهه است که درمبارزه با مواد مخدر از مجازات اعدام، زندان و جریمه صورت استفاده می شود اما متأسفانه باعث کاهش این بلای خانمان‌سوز نشده است

ستاره صبح آنلاین: لایحه قانون حجاب از سوی قوه قضاییه به مجلس ارسال شد. پس از انتشار مفاد این لایحه برخی از مسئولان و جریان‌های سیاسی هم به آن انتقاد دارند و می گویند انگار لایحه برای حمایت از بی‌حجابی نوشته شده است.حسین شریعتمداری دراین‌باره گفت که این لایحه برای صیانت از بی‌حجابی است! در ارتباط با این موضوع ستاره صبح آنلاین گفتگویی با مجید ابهری رفتارشناس اجتماعی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:
-ارزیابی شما از لایحه حجاب قوه قضاییه چیست؟
حجاب نماد فرهنگی دین اسلام در جامعه مورداحترام و ارزش‌گذاری متفکران و عقلا می‌باشد. ازآنجایی‌که حجاب می‌تواند مانع از بروز و گسترش آسیب‌های اخلاقی گردد بنابراین رعایت آن می‌تواند به‌عنوان یک وظیفه فرهنگی در جامعه باعث رونق اخلاق و تربیت اسلامی گردد.
در حال حاضر نگاه‌ها به مسئله حجاب می‌تواند چندگونه باشد. به‌ویژه بعد از مطرح‌شدن لایحه حجاب از سوی قوه قضاییه نظرات مختلفی درباره این لایحه و حجاب مطرح گردیده است.
این‌جانب به‌عنوان یک آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی بعد از چهل سال تجربه میدانی و نظری درزمینه آسیب‌های رفتاری عرض می کنم سختگیری‌ در امور فرهنگی ناهنجاری در جامعه را گسترش می دهد.
قصد ندارم مسئله حجاب را با مواد مخدر مقایسه کنم اما چند دهه است که درمبارزه با مواد مخدر از مجازات اعدام، زندان و جریمه صورت استفاده می شود اما متأسفانه باعث کاهش این بلای خانمان‌سوز نشده است
. چند هزار نفر در مبارزه با اعتیاد شهید شده‌اند اما بازهم مشاهده می‌شود اعتیاد به مواد مخدر همچنان زیاد است چرا؟ درزمینه مبارزه با بی‌حجابی هم همین‌گونه است سختگیری و برخورد تند باعث گسترش و تشویق حجاب نمی شود؛ زیرا عده‌ای در جامعه در برخی از لایحه‌های فرهنگی هرچند سختگیری بیشتر شود لجاجت نیز بیشتر می‌شود؛ بنابراین فقط اعتقاد به برخورد چکشی و سلبی نمی‌تواند عامل تربیتی را گسترش دهد؛ بلکه باید از خانواده‌ها، کلاس‌های آموزشی، رسانه‌ها به‌ویژه فضای مجازی و صداوسیما در این زمینه حرکت کرده و در کنار آن‌کسانی که به‌طور سازمان‌یافته قصد برهم زدن این نظم اجتماعی رادارند باید برخورد کرد.
در غیر این صورت برخورد با فردی که از روی غفلت یا ناآگاهی حجاب را رعایت نکرده آیا باعث دور شدن او از اصول تربیتی و دینی نمی شود؟
در رابطه با لایحه حجاب قوه قضاییه باید عرض کنم به‌رغم کامل بودن این لایحه باید کارشناسان تربیتی و فرهنگی درباره این لایحه چکش‌کاری و بررسی کافی صورت دهد و بعد به مجلس ارسال شود اما اگر برخورد قهری باشد با توجه به سم‌پاشی و تهاجماتی که از داخل و خارج صورت می‌گیرد نتیجه مناسب از دین لایحه نخواهیم گرفت.
-به نظر شما شرایط اقتصادی ارتباطی با بی‌حجابی دارد؟
نمی‌توان این دو مقوله را به یکدیگر ارتباط داد. عده‌ای در رسانه‌ها اظهار می‌کنند در این وضع اقتصادی و گرانی چرا مسئله حجاب را مطرح می‌کنید. درست مثل این است که بگوییم در این اوضاع گرانی چرا باید نماز بخوانیم؟ اصولاً مسائل فرهنگی و تربیتی ارتباط مستقیمی با مسائل اقتصادی ندارد؛ اما در حقیقت باید ابتدا مردم ازنظر معیشت و وضعیت اقتصادی خیالشان راحت باشد آنگاه امور فرهنگی و آموزش درباره پوشش داده شود.