کد خبر : 516297 تاریخ : ۱۴۰۲/۳/۱۷ - 11:01
واردات بنزین در یک‌قدمی گروه اقتصاد - الهام صالحی: مافیای خودرو و خودروسازان با تولید خودرو بی‌کیفیت و غیراستاندارد پیش از این با آلوده کردن هوا مردم را بیمار و خفه می‌کردند و اینک با تولید بیش از حد خودرو و عدم اسقاط خودروها با مصرف بنزین در جهت ناترازی سوخت در کشور گام برمی‌دارد. خودروها، موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها، ون‌ها و ... فرسوده که اکثراً بیش از 20 سال سن دارند همچنان با مصرف سوخت بیشتر، منابع باارزش کشور را می‌سوزانند. از سوی دیگر سودجویان مانع واردات خودرو خارجی باکیفیت یا حتی خودرو دست دوم به کشور شده‌اند! درحالی‌که خودروهای خارجی باکیفیت، سوخت کمتری مصرف و آلودگی کمتری تولید می‌کنند. در این ارتباط جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، درباره جدی شدن روند ناترازی بنزین هشدار داد و گفت: مصرف و تولید روزانه بنزین کشور ۱۱۰ میلیون لیتر سربه‌سر شده‌اند. کشور با تداوم این شرایط واردکننده انرژی خواهد شد.

فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ بود که جواد اوجی، وزیر نفت، درباره روند افزایشی مصرف بنزین در کشور هشدار داد و تأکید کرد: ظرفیت پالایشی کشور درزمینه تولید بنزین و نفت گاز در حال نزدیک شدن به مقدار مصرف در کشور است و سالانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت در کشور پرداخت می‌شود.
وی از افزایش سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصدی مصرف سوخت مایع کشور خبر داد و گفت: هم‌زمان که باید به فکر افزایش ظرفیت پالایشی کشور باشیم، ضروری است از اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف در کشور به ویژه در بخش‌های خانگی و صنعتی غافل نباشیم.

واردکننده انرژی خواهیم شد
جلیل سالاری درباره جدی شدن روند نا ترازی انرژی هشدار داد و گفت: مصرف روزانه بنزین کشور ۱۱۰ میلیون لیتر است و مصرف و تولید سربه‌سر شده‌اند. سالانه بیش از یک‌میلیون خودرو عرضه می‌شود و خودرویی هم اسقاط نمی‌شود، در صورت ادامه این روند، به نا ترازی بنزین خواهیم رسید و واردکننده خواهیم شد.

افزایش مصرف ۳.۵ میلیون لیتر بنزین در روز
وی از صدور سالانه حدود ۱.۲ میلیون کارت سوخت نو شماره برای خودروهای نو (معادل مصرف ۳.۵ میلیون لیتر بنزین در روز و ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه تبریز به‌تنهایی) خبر داده و ابراز نگرانی کرده است: روند کنونی مصرف بنزین را نمی‌توان با احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه و افزایش تولید بنزین مدیریت کرد و در صورت ادامه این روند، ما به نا ترازی بنزین خواهیم رسید و واردکننده خواهیم شد.

پیش‌بینی مصرف ۲۲ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها
سالاری به نا ترازی در گازوئیل به دنبال نا‌ترازی گاز نیز اشاره‌کرده و درباره تأمین سوخت زمستانی در سال ۱۴۰۲ می‌گوید: نا ترازی گاز موجب شده است که بخش قابل‌توجهی از تأمین سوخت نیروگاه‌ها با گازوئیل صورت بگیرد. مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها به ۱۸ میلیارد لیتر در سال گذشته رسیده است و طبق پیش‌بینی امسال به عدد ۲۲ الی ۲۳ میلیارد لیتر می‌رسد.

رشد ۱۲.۵ درصدی مصرف بنزین در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز اخیراً در یک گفت‌وگوی رادیویی از رشد ۱۲.۵ درصدی مصرف بنزین در سال جاری خبر داده و گفته است: تقریباً در شرایط هم‌ترازی هستیم، اما با کوچک‌ترین مشکلی به شرایط نا ترازی خواهیم رسید.

ضرورت اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده
علی‌اکبر نژاد علی با تأکید بر لزوم اجرای ضروری طرح خروج خودروهای فرسوده برای بازگشت به شرایط تراز مثبت، افزوده است: بالغ بر ۳۰ میلیون کارت سوخت در اختیار مردم قرار داده‌ایم که بسیاری از این خودروها، مربوط به خودروهای تولید نسل قدیم، فرسوده و پرمصرف است؛ بنابراین لازم است که خودروهای فرسوده را از چرخه خارج کنیم و فرآیند تولید در کشور را به ویژه در حوزه تولید خودروهای گازسوز گسترش دهیم.

رکورد مصرف بنزین شکست
وی همچنین با اشاره به ثبت رکورد مصرف ۱۲۷ میلیون لیتر بنزین طی یک روز می‌گوید: ساخت پالایشگاه در کشور نیز به‌سادگی نیست و امکان‌پذیر نیست که ما بتوانیم با تولید و گسترش این بخش و ساخت هرروزه پالایشگاه‌های جدید، افزایش مصرف را مهار کنیم.
برگرفته از ایرنا - وزارت نفت