کد خبر : 516282 تاریخ : ۱۴۰۲/۳/۱۶ - 12:10
نوشتاری از فتح اله امی، استاد دانشگاه؛ حقابه ایران از هیرمندرا نمی دهید بماند چرا حقابه 7 میلیون مهاجر افغانی مقیم ایران را نمی دهید؟

طالبان روز 25 مرداد 1400 بر افغانستان حاکم شد. عده‌ای در ایران آنها را برادر خطاب کردند، این در حالی است که هیچ برادری در طول تاریخ آب را بر روی برادر خود نبسته است! صرف نظر از معاهده 1351 بین دو کشور که سهم ایران در آب هیرمند حدود 40 درصد است. حداقل انتظار از کشور برادر و همزبان،تامین آب و نان شش میلیون پناهنده افغان در ایران است. آب هیرمند را که نمی‌دهند بماند آب شهروندان فراری و پناهنده افغان در ایران را تامین کنند. هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران پناهنده ندارد،وزارت خارجه که می‌خواهد بر مبنای دیپلماسی عزتمند با کشورها روابط دیپلماتیک داشته باشد باید از طریق سازمان ملل سهم آذوقه پناهندگان افغانستان را که از کشور خود گریزان شده اند، اخذ کند، نه اینکه در روابط بین الملل آنقدر از خود ضعف نشان دهد که طالبان،به ملت ایران توهین کند و مدعی فتح تهران شود و مرزدار ما را اسیر کند و دو تن را به شهادت برساند. پرسش این است که آیا حاکمان طالبان بااین نوع برخود لیاقت برادری دارند؟!

متاسفانه ضعف دیپلماسی باعث شده تا کشورهای همسایه جرات کنند با کمک اسراییل، سد بر روی سرشاخه‌های هیرمند و ارس احداث کنند وآب ملت مظلوم ایران را ببلعند، اردوغان که زمان کودتای ترکیه به ایران پناهنده شد ،امروز با کمک دشمنان ایران قصد دارد بعد از بستن آب فرات و دجله،آب ارس را هم بر روی ایران ببندد. در پاسخ دستگاه دیپلماسی درباره رفتار طالبان و اردوغان در قضیه آب دزدی چیست؟
در این ارتباط سجاد پناه، مشاور وزیر دادگستری می نویسد:مصرف آب مهاجرین افغانی در ایران ۴۴۷ میلیارد لیتر است
حقآبه ایران از افغانستان ۸۲۰ میلیون متر مکعب در سال است. اگر تعداد مهاجرین افغان را حدود  ۷ میلیون نفر و میزان مصرف آب روزانه را برای هر افغانی ساکن در کشور را  ۱۷۵ لیتر که شامل 5لیتر آشامیدن ، پخت و پز ۱۰ لیتر، حمام و شستشو ۵۰ لیتر، لباسشویی ۲۰ لیتر، ظرف شویی ۱۵ لیتر، مصارف بهداشتی ۳۰ ، نظافت خانه ۱۰ و مصارف متفرقه ۱۷ لیتر خواهد بود آنگاه مصرف سالانه این جمعیت بزرگ و تبدیل لیتر به متر مکعب، ما را به عدد وحشتناک  ۴۴۷ میلیون متر مکعب مصرف سالانه آب افغانستانی ها در ایران می رساند . که تقریبا معادل حجم آب سد کرج است که تهرانی ها را از آن بهره مند می شوند.
اگر طالبان فضا را به یک اقدام قهرآمیز بکشانند که ایران مجبور شود مهاجرین را به کشور خودشان برگرداند آنگاه حکومت طالبان می بایست نزدیک به همین میزان حقآبه را برای 7میلیون که به افغانستان بر می گردند، تامین نمایند.
بنابراین امارت طالبان می بایست ۱.۵ برابر حقآبه توافق شده در سال ۵۱ را به ایران تحویل دهد تا مصرف هموطنان مهاجر خود را تامین نماید .
فراموش نکنیم که این خدمت بزرگ صرف‌نظر از مبالغی است که ایران بابت یارانه نان و انرژی و … که مورد استفاده مهاجرین افغانی است، پرداخت می کند.