کد خبر : 516199 تاریخ : ۱۴۰۲/۳/۱۰ - 18:53
سید جلال ساداتیان در گفتگو با ستاره صبح آنلاین: مذاکره بین ایران و مصر نتیجه می دهد/دولت سیزدهم سیاست کاهش تنش در منطقه را دنبال می کند ساداتیان گفت:سفر سلطان عمان به تهران را می توان در راستای میانجیگری بین ایران و طرف های مقابل ارزیابی کرد

ستاره صبح آنلاین:علی اکبر صالحی وزیر پیشین امور خارجه پیش از سفر سلطان عمان به تهران اظهار کرده بود به این سفر امید زیادی داریم.پس از سفر هیثم بن طارق اسد الله اسدی که در بلژیک زندانی بود با یکی از زندانیان بلژیکی در ایران تبادل شد و پس از حدود 5 سال به ایران بازگشت. همچنین سازمان انرژی اتمی اعلام کرد دو مورد از موارد اختلافی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی حل شده است.به نظر میرسد گشایش و بستر سازی برای از سر گیری مذاکرات هسته ای انجام شده است.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با سید جلال ساداتیان دیپلمات پیشین انجام داده که در ادامه می خوانید:

اولین سفر سلطان جدید عمان به ایران، جدا از بحث روابط دوجانبه‌ای که به همراه داشته است، به باور برخی از تحلیلگران و کارشناسان ممکن است حامل پیام‌های برجامی از کشورهای غرب و ایفاگر نقش میانجگری میان قاهره و تهران باشد.

-به نظر شما آیا امکان ازسرگیری مذاکرات احیای برجام وجود دارد؟
از ابتدا هم که موضوع سفر هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان به ایران مطرح شد، بحث این بود که در راستای میانجگری که در گذشته انجام داده است، اکنون هم با پیامی از آمریکا و اروپا به ایران آمده است. 
همچنین به دنبال تحولاتی که در منطقه رخ داده و گفت و گوهایی که میان ایران، عربستان ،امارات و برخی از کشورهای منطقه انجام شده است،غرب را مجاب کرده تا از طریق کانال‌های مطمئن که یکی از آنها عمان است، استفاده کنند.
سفر سلطان عمان به تهران را می توان در راستای میانجیگری بین ایران و طرف های مقابل ارزیابی کرد و اخباری که از گفت و گوهای روز اول مطرح شد هم این امر را تلویحی مورد تایید قرار داد اما جزئیات بیشتر آن منتشر نشد.»

-ارزیابی شما از روابیط دو جانبه تهران-مسقط چگونه است؟
با توجه به سیاست خارجی دولت سیزدهم که نزدیکی به کشورهای همسایه است گسترش روابط دو جانبه هم مطرح شده است که از جمله آن می‌توان به سرمایه‌گذرای‌ و انجام فعالیت های اقتصادی مشترک بین دو کشور اشاره کرد ولی هدف و مبنای اصلی این است که بتوانند نوعی توافق را با هر اسمی، فراهم کنند زیرا برجام 2015 متوقف شد و برجام 2022 هم که متنش را جوزپ بورل تهیه کرده بود هم به جایی نرسید و به حساب مخالفت ایران گذاشتند.
اکنون امکان دارد متن جدیدی تهیه شود، هرچند که وزیر امور خارجه مطرح کرده بود به کمتر از توافق 2015 رضایت نمی‌دهیم. معنی این حرف این است که متن 2015 از جانب ایران قابل قبول است ولی از جانب غربی‌ها پذیرفته نشده و آن ها به دنبال شرایط جدیدی هستند.

-به نظر شما تاثیر سفر سلطان عمان بر روابط ایران و مصر چیست؟ هیثم بن طارق پیش از سفر به تهران به قاهره سفر کرد.این دو سفر خارجی برای پادشاه عمان بی ارتباط با یکدیگر نیست.روندی که آغاز شده، اصلاح امور و کاهش تنش با کشورهای منطقه است و به نظر می‌آید که در وضعیت فعلی در روابطمان با مصر، کم‌ترین مشکل را داشته باشیم.
عمده دلیلی که باعث شد روابط ایران با مصر قطع شود مسئله رابطه این کشور با اسرائیل بود که در زمان انور سادات مطرح شد و تعدادی از کشورهای اسلامی از جمله ایران، آن را مغایر با منافع فلسطینی ها تلقی کردند و موضع‌گیری‌هایی را در قبالش داشتند.
 البته طی سال‌های مختلف هم رهبران مصر هرکدام نظراتی داشتند و در ایران هم متقابلا نظراتی وجود داشت مبنی براینکه مصلحت نیست با مصر رابطه برقرار شود ولی در شرایط کنونی به نظر می‌آید ما کمترین مشکل را داشته باشیم و احتمالا مذاکرات با قاهره به نتیجه برسد.البته می توان گفت نامگذاری یک خیابان در پایتخت به نام خالد اسلامبولی فردی که انور سادات را ترور کرد یکی از عوامل ریشه اختلافات بین تهران-قاهره است.