کد خبر : 516136 تاریخ : ۱۴۰۲/۳/۱۳ - 12:10
حسن هانی زاده، تحلیلگر روابط بین الملل آیا قفل مذاکرات هسته ای باز می شود؟

سفر هیثم بن طارق، پادشاه عمان به ایران در شرایط خاص منطقه ای و بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این سفر نه ملاقاتی ساده،بلکه دیداری راهبردی و استراتژیک برای ایران است.
عمان در میان کشور های ساحلی جنوب خلیج فارس، نزدیک ‌ترین روابط با ایران را دارد.  روابط تهران-مسقط به لحاظ همسایگی و از نظر اشراف هر دو کشور بر تنگه هرمز، رابطه ای راهبردی و مهم است. مردم عمان و مردم استان های جنوبی ایران مشترکات فرهنگی و دینی فراوان دارند. 
پادشاهی عمان در طول چهار دهه گذشته در حل مناقشات منطقه ای و بین المللی میان ایران و کشور های مختلف نقشی مهم ایفا کرده است.
توافق ایران و کشور های پنج بعلاوه یک در سال 2015 حاصل ایفای نقش به موقع و درست پادشاه عمان بود.
در آن زمان عمان بی طرفانه تمام تلاش خود را برای به سرانجام رساندن مذاکرات انجام داد.
بعد از توافق ایران و عربستان شرایط مناسبی برای وفاق و همگرایی در منطقه فراهم شده است. در چنین فضایی است که می توان به توافقات بزرگتر اندیشید.
پادشاه عمان در سفر خود حامل پیام سران سه کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان است. از سرگیری مذاکرات وین و بازگشت طرفین به فضای گفت و گو می تواند حاصل این سفر و دیدارهای سران دو کشور عمان و ایران باشد.
مداخله عمان در مسائلی که ایران با غرب دارد، همواره تاثیری مطلوب به جا گذاشته از این رو می توان گشایشی را در آینده نزدیک پیش بینی کرد و به از سر گیری مذاکرات وین امیدوار بود. پادشاه عمان با هدف شکستن قفل مذاکرات ایران و غرب وارد میدان می شود و این سفر نیز با چنین نیتی همراه است. ضمن اینکه در این سفر ایجاد ارتباط بین ایران و اردن، و ایران و مصر نیز در دستور کار قرار دارد. ارتقای روابط ایران و مصر در آینده نزدیک از نظر تبعات مثبتی که این توافق می تواند به دنبال داشته باشد، قابل توجه است. عمان در میان کشور های عربی منطقه، سیاست مستقل و عالمانه دارد. حاکمان این کشور در عین ثبت عملکرد موثر و موفق خود، همواره از هر اقدام نمایشی و تبلیغی پرهیز کرده اند. پادشاهی عمان در مسائل منطقه ای خاموش، بی صدا ولی موفق و تاثیر گذار عمل می‌کند. همانطور که در میانجی گری توافق بین ایران و غرب تا به سرانجام رساندن گفت و گو ها پیش رفت. سفر اخیر سلطان عمان به مصر در راستای سیاست صفر کردن اختلافات میان کشورها بود. جایگاهی که عمان در میان کشور های عربی و به ویژه نقشی که در توافق بین تهران و قاهره خواهد داشت امیدوار کننده است. مصر یکی از کشور های مهم و تاثیر گذار جهان عرب است. ضمن اینکه مصر از نظر موقعیت استراتژیک خود می تواند به ارتقای روابط اقتصادی کشورمان کمک کند. سفر پادشاه عمان به تهران، آبستن توافقاتی تجاری دو کشور خواهد بود، که سطح مبادلات تجاری فی ما بین را از سقف دو میلیارد دلار در سال به بیست میلیارد دلار در چهار سال آینده می رساند. از نظر گشایشی که این دیدار در شرایط اقتصادی ایران دارد می توان تحلیلی جداگانه بر سفر پادشاه عمان داشت. این کشور از نظر نیروی کار دچار مشکل است و بازار عمان آماده استقبال از کالاها و خدمات ایرانی است. نسیم خوشی که با این سفر در بازار های کشور وزید، شاهدی بر این مدعا است.