کد خبر : 516112 تاریخ : ۱۴۰۲/۳/۷ - 11:55
فریدون مجلسی در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین تشریح کرد: برگزاری انتخابات آزاد،رقابتی و نفس گیر در ترکیه/اردوغان تلاش می کند تا پانترکیسم را تقویت کند مجلسی می گوید:معتقدم اگر قلیچدار اوغلو بتواند آینده ترکیه را از سیاست های متعصبانه ترکی نجات دهد و سیاست های خودخواهانه برخی سیاسیون ترکیه که به دنبال جنگ و ماجراجویی هستند به دور نگه دارد می تواند گزینه خوبی برای جایگزینی اردوغان باشد.

ستاره صبح آنلاین:انتخابات ترکیه در دور دوم امروز برگزار می شود.برخلاف دور اول که نظرسنجی ها حکایت از پیشتازی قلیچدار اوغلو داشت در دور دوم اردوغان در نظر سنجی ها پیشتاز است.علاوه بر آن "سنان اوغان" سومین نفر از کاندیدای ترکیه که 5درصد آرا را در دور اول به خود اختصاص داده بود از کاندیداتوری اردوغان حمایت کرد و به ائتلاف جمهور پیوست اما حامیان اوغان از قلیچدار اوغلو حمایت می کنند و مردم را به رای دادن به او تشویق می کنند.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با فریدون مجلسی تحلیلگر روابط بین الملل انجام داده که در ادامه می خوانید:

  با توجه به تورم بالا و بن بست در سیاست خارجی دولت ترکیه چرا مردم هنوز به اردوغان تمایل دارند؟
بنده می توانم علاوه بر اشاره به دو نکته  که ناکامی در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی دولت اردوغان باشد به ناکارآمدی دولت اردوغان در جریان مدیریت زلزله اخیر ترکیه نیز اشاره کنم.از 11 استان زلزله زده 10 استان بیشترین رای را به اردوغان داده اند که این نکته قابل تامل است.بسیاری از مناطق زلزله زده پس از هفته ها هنوز وارد فاز بازسازی نشده اند.
داوری درباره اینکه چرا با وضعیت کنونی مردم ترکیه همچنان به اردوغان تمایل دارند مشکل است.بنده هم مانند بسیاری از ایرانیان خواهان پیروزی اردوغان نبوده ام پس اگر نکاتی مطرح می کنم می توان گفت به نوعی جانب دارانه است.
شاید بتوان عامل اصلی تمایل مردم ترکیه به اردوغان را مسائل قومی و عثمانی گرایی معرفی کرد.اردوغان تلاش می کند تا ناسیونالیسم ترکی را در جامعه تحریک کند تا بتواند با رویکردهای احساسی آرای خود را در انتخابات افزایش دهد.
در سوی دیگر بنده نمی خواهم بگویم که به قلیچدار اوغلو علاقه خاصی دارم و او را ایرانی الاصل می دانم کسی که چندین نسل در ترکیه بوده یک شهروند وفادار به کشور ترکیه است.
اما معتقدم اگر قلیچدار اوغلو بتواند آینده ترکیه را از سیاست های متعصبانه ترکی نجات دهد و سیاست های خودخواهانه برخی سیاسیون ترکیه که به دنبال جنگ و ماجراجویی هستند به دور نگه دارد می تواند گزینه خوبی برای جایگزینی اردوغان باشد. اگر ترکیه مثل همه کشورهایی که سیاست عقلانی دارند به امور خود بپردازد و از دخالت در سایر کشورها خودداری کند، از ماجراجویی در سوریه و شمال عراق دست بکشد روند توسعه را سرعت می بخشد.
رویکردهای سیاسی نابخردانه یکی از علل افزایش تورم در این کشور است.همچنین این عوامل باعث شده اعتبار ترکیه در جوامع بین الملل به نوعی دچار خدشه شود.
روند توسعه در ترکیه مثبت است اما سرعت آن به دلیل برخی سیاست های اردوغان در داخل و خارج کند شده است.حکومت 20 ساله اردوغان باعث شده که وی خوی دیکتاتوری بگیرد و قدرت را میراثی برای خود بداند.
از سوی دیگر رقیب اردوغان خود را به نظامی جمهوری و پارلمانی پایبند می داند و تاکید دارد که ترکیه نباید به دنبال جنگ در سوریه و عراق باشد.همچنین معتقد است مسائل مذهبی نباید در نظام تصمیم گیری و حکمرانی دخالت داشته باشد. سیاست های اردوغان و رویکردهای اسلام سنتی آن در راس دولت باعث شده طبقه سنتی محافظه کار ترکیه به وی اقبال داشته باشد.
برخی افراد که از برتری نسبی اردوغان در دور اول خوشحال شده اند فراموش کرده اند که اردوغان روزی آرای حداکثری مردم را به خود اختصاص می داد اما امروز نتوانسته نصف به علاوه یک در ترکیه رای بیاورد و رئیس جمهور شود.
میزان کاهش آرای او نسبت به دوره های قبل نشان میدهد که عملکرد اردوغان چگونه بوده است.به عقیده بنده پیشتازی اردوغان در نظر سنجی ها به دلیل حمایت سنان اوغان از وی در دور دوم است.اما نکته مهم این است که آن 5درصدی که در دور اول به سنان اوغان رای داده اند یعنی به اردوغان رای نداده اند.بنابراین امکان اینکه در دور دوم هم به اردوغان رای ندهند وجود دارد.سنان اوغان تکلیف پیروز انتخابات را روشن نخواهد کرد. در انتخابات ریاست جمهوری حزب ائتلاف ملت از چند حزب ناهمگون سیاسی تشکیل شده است. با وجود اینکه نتایج نظر سنجی حکایت از پیروزی خفیف اردوغان در مقابل رقیب خود دارد اما این دوره انتخابات ترکیه یکی از جالب ترین انتخابات ترکیه در طول تاریخ است که عموم افکار عمومی منتظر نتیجه آرای انتخابات هستند.بنابراین بدون هیچ اظهار نظر قطعی امیدوارم حکمرانی طولانی اردوغان که می تواند برای هر جامعه ای آسیب زا باشد در این دوره پایان یابد و اجازه دهد افکار تازه و کارشناسان تازه پا به عرصه حکمرانی بگذارد.