کد خبر : 516025 تاریخ : ۱۴۰۲/۳/۳ - 13:00
وعده ها و دستاورد های دوم خرداد چه شد؟/اسفندیار عبداللهی

در کردستان بین شهرهای سنندج و مریوان در یک مرکز پلیس که به آن بخش می‌گفتند بودم. سال آخر خدمت سربازی خود را می‌گذراندم. شور انتخاباتی از اوایل بهار سال 76 آغاز شده بود و برای اولین بار پس از انقلاب احساس کردم، قرار است مثل دنیای توسعه یافته شاهد یک رقابت جدی باشیم.
با این وجود از هر کسی می‌پرسیدی که به نظرت چه کسی رییس جمهور ایران می‌شود، غالبا می‌گفتند، "ناطق نوری". اما هر چه به روزهای پایانی کارزار انتخاباتی نزدیک می‌شدیم، صحنه رقابت شفاف‌تر و تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها متفاوت می‌شد. ظهور و نشانه این تغییر، تحلیل و پیش‌بینی در کردستان روشن‌تر و گویاتر از دیگر مناطق ایران بود. کردها از قدیم نظرات متفاوت‌تری از استان‌های مرکزی ایران نسبت به نوع حکمرانی داشتند و حالا شخصی پیدا شده بود که دو مشخصه جذاب برای آنها داشت. یکی از نظر مذهبی و دیگری بحث توسعه سیاسی و اصرار خاتمی بر تقویت جامعه مدنی و تاکید او بر توسعه سیاسی. تا اینجای قصه شاید فکر کنید، نگارنده از همان ابتدا یکی از طرفداران سفت و سخت سید محمد خاتمی بوده، اما به اطلاع مبارک برسانم، من در دوم خرداد 76 به "سید رضا زواره‌ای" رای دادم. در روز انتخابات مامور نیروی انتظامی در یک صندوق سیار بودم که تا غروب انتخابات، حدود 10 روستا را چرخیدیم و آراء مردم را اخذ کردیم. در آخرین روستا خودم هم رای دادم. کل اهالی روستا 55 نفر بودند و 15 نفر حائز شرایط رای دادن. یکی از آخرین نفراتی که رای خود را به صندوق سیار انداخت، چشمش افتاد و رای من به زواره‌ای را دید. پرسید به "سید" رای ندادی؟ منظورش آقای خاتمی بود. گفتم من از آخوند خوشم نمی اید، این حداقل کت و شلواری است. 
روز گذشته دوم خرداد 1402 بود، 26 سال پس از آن خرداد، هر روز بیشتر از روز قبل، آن امید هموطن کُرد من، کمتر و کمتر می‌شود. طی این دو دهه شاهد اتفاقات زیادی بودیم و تقریبا با فاصله‌هایی که هر روز بیشتر به هم نزدیک می‌شوند، ایرانیان خواهان عدالت‌، آزادی‌ و مسائل معیشتی و .. هستند. موضوعاتی که پس خرداد 76 احساس ‌شد، قرار بود آرام و در مسیر طبیعی محقق ‌شوند. 12سال بعد از خرداد 76، عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و سیاست خارجی ، با ظهور محمود احمدی‌نژاد که ناآشنا با حکمرانی بود مواجه شد. بعد با تراژدی انتخابات ریاست جمهوری سال 88 مواجه شدیم.  اقتصاد و سفره مردم کوچک تر از هر زمانی شده است و نگارنده در دوم خرداد 76 و آرزوهایش فریز شده است.پرسش این است که آیا یخ ذوب می شود و فضا بهتر می شود./منبع:الف