کد خبر : 485926 تاریخ : ۱۴۰۲/۲/۲۸ - 02:01
علی بیگدلی تحلیلگر روابط بین الملل در گفتگو با ستاره صبح آنلاین؛ ترکیه برای نزدیکی به اروپا مجبور است رویکرد دموکراسی را دنبال کند/اردوغان رای طبقه سنتی را کسب کرد در حالی که قلیچدار اوغلو رای طبقه روشنفکر را بدست آورد بیگدلی گفت:میزان مشارکت مردم در انتخابات ترکیه تاکنون در هیچ کشوری در خاورمیانه سابقه نداشته است

ستاره صبح آنلاین/اعظم طاهری:اردوغان پس از ٢٠سال زمامداری در ترکیه و با آمیختن دموکراسی و دیکتاتوری درهم  در این کشور همچنان آرای بالاتری نسبت به سایر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه داشته  و دارد.او علاوه بر اینکه نظام پارلمانی را به ریاستی تبدیل کرد و با اصرار بر کاهش نرخ بهره تورم ٧٠درصدی را به این کشور تحمیل کرده است اما احتمالا از شانس بیشتری برای پیروزی در دور دوم انتخابات برخوردار است.رقیب او قلیچدار اوغلو با رویکردهای دموکراسی خواهانه و جذب طبقه روشنفکر و کردها توانست انتخابات را به دور دوم بکشاند.این فرآیند برای او یک پیروزی به شمار می رود.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح آنلاین گفتگویی با علی بیگدلی استاد دانشگاه شهید بهشتی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:


ارزیابی شما از مشارکت بالای مردم در انتخابات ترکیه چیست؟ 
اول باید به این موضوع اشاره کرد که ترکیه عضو ناتو است و خود را جزئی از کشورهای اروپایی می‌داند به همین دلیل تلاش می‌کند نشانه های دموکراسی غربی را تا حد امکان در کشور خود پیاده کند.
به همین دلیل اردوغان قبل از انتخابات اعلام کرد که نتیجه انتخابات هرچه که باشد می پذیرد. این سخن را روسای جمهور آمریکا پیش از آنکه اکثریت آرا را بدست بیاورند اعلام می کنند تا شبه ای برای تقلب و عدم پذیرش نتیجه انتخابات پیش نیاید.
بنده فکر میکنم انتخابات ترکیه به صورت صحیح برگزار شده و علت آرای بالای اردوغان به دلیل اخذ رأی در مناطق مسلمان نشین ترکیه است خصوصا شرق این کشور.اما در سه شهر بزرگ ترکیه یعنی استانبول، آنکارا و ازمیر رای قلیچدار اوغلو بیشتر بوده است.
رای اولی های ترکیه حدود ۵میلیون نفر هستند و در کنار قشر روشنفکر دانشگاهی به قلیچدار اوغلو رای دادند. بنابراین الگوهای دموکراسی در جامعه اروپایی تا حدود زیادی در جامعه ترکیه هم تاثیر گذاشته و به نوعی دموکراسی و قواعد آن به کشور ترکیه از غرب صادر شده است.
علی رغم اینکه اردوغان به دلیل تغییر نظام پارلمانی به ریاستی، نشانه هایی از دیکتاتوری در رفتار وی وجود دارد اما ترکیه به دلیل درخواست برای عضویت در اتحادیه اروپا نیاز دارد تا دموکراسی را به نحو صحیح و نه مصنوعی به اجرا در بیاورد که به نظر بنده در انتخابات اخیر ترکیه این اتفاق رخ داد.
-چرا سطح آرای اردوغان همچنان بیش از قلیچدار اوغلو است؟ 

یکی از دلایل بالا بودن آرا، رای اولی ها هستن که در دوره اردوغان به دنیا آمدند.این جوانان کمک شایانی به قلیچدار اوغلو کردند.جامعه ترکیه تصمیم دارد به غرب گرایش پیدا کند.سفر قلیچدار اوغلو به غرب باعث شد سطح آرای او بالا برود.در کشورهای خاورمیانه سابقه نداشته که انتخابات کشوری با مشارکت ٩٠درصدی همراه باشد اما این اتفاق در ترکیه رخ داد.
نوع انتخابات ترکیه در این دوره با گذشته تفاوت داشته، اردوغان به دلیل رویکردهای اسلامی و عثمانی گرایی جایگاه و پایگاه اجتماعی قلیچدار اوغلو را بالا برده است.
در انتخابات ترکیه رای اردوغان مانند گذشته مربوط به طبقه سنتی ترکیه است و برای پایگاه اجتماعی او تفاوتی رخ نداده است.
اردوغان در نهادسازی برای انتخابات مهارت بالایی دارد و این موضوع کمک می‌کند تا وی بتواند جامعه را اغنا کند.اردوغان برخلاف قلیچدار اوغلو فرد زیرکی است.
علاوه بر آن به دلیل اینکه اردوغان ٢٠سال در قدرت بوده نیروهای وفادار به خود را دارد که این موضوع روی آرای او تاثیرگذار خواهد بود.