کد خبر : 485880 تاریخ : ۱۴۰۲/۲/۲۵ - 04:45
حسن هانی زاده، تحلیلگر سیاسی امور بین الملل مساله ترکیه این است، قلیچداراوغلو یا اردوغان؟!

ستاره صبح آنلاین-ترکیه شاهد رویدادی مهم است. نتیجه انتخابات برای ترکیه سرنوشت ساز است. انتخاباتی که در ترکیه جریان داشت، بر خلاف چند انتخابات اخیر این کشور است که رقابت ها در آن جدی نبود؛ فضای رقابتی تنگاتنگی را تجربه می کند.

تمایل مردم ترکیه به نسبتی مساوی متوجه «کمال قلیچدار اوغلو» و «رجب طیب اردوغان» است. نظرسنجی ها شانس اردوغان را تنها کمی بیش از قلیشدار اوغلو پیش بینی کرده اند.

این احتمال وجود دارد که اردوغان بار دیگر در راس قدرت ترکیه قرار بگیرد ولی وقتی رقابت اینچنین نفس گیر است نمی توان با قاطعیت نتایج را پیش بینی کرد.

اردوغان با این امتیاز که رییس جمهور مستقر است و در رقابت های انتخاباتی از ظرفیت رسانه و دیده شدن استفاده کرده و همچنین با گفتمان عامیانه و مردم پسند ترکیه آشنا است، در نظر سنجی ها پیش افتاده و تا اینجا احتمال می رود آرا بیشتری را به سبد های انتخاباتی اش اختصاص داده باشد.

نباید فراموش کرد که اردوغان حدودا یک دهه است که در راس قدرت است و با رقبای خود رفتاری زیرکانه داشته است. اردوغان مدت ها است در میتینگ های انتخاباتی شرکت می کند و چهره اول رسانه های ترکیه است.

به نظر می رسد رقم بالایی از 64 میلیون شرکت کننده واجد شرایط رای در ترکیه به نوعی با اردوغان و حزب عدالت و توسعه سمپاتی دارند. از این رو پیش بینی رای آوری اردوغان دور از تصور نیست.

نباید فراموش کرد که در هفته های گذشته بیشترین تبلیغ سوء علیه کمال قلیشدار اوغلو به دلیل موضع گیری اش در خصوص ایران است. تا جاییکه رقیب او و هوادارانش ادعا کرده اند قلیشدار اوغلو رگ و ریشه ایرانی- خراسانی دارد.

مواضع قلیچدار اوغلو در مورد ایران چه در رقابت های انتخاباتی و چه در سال های گذشته نشان دهنده نگاه مثبت وی نسبت به ایران و سیاست خارجی ایران است. به ویژه موضع گیری او در مورد سوریه منصفانه است.

از این رو به نظر نگارنده اگر کمال قلیشدار اوغلو به پیروزی برسد فضای جدیدی در روابط بین ایران و ترکیه آغاز می شود. اگر چه گفتمان تبلیغاتی نامزد های انتخابات ریاست جمهوری با گفتمان عملی آن ها فاصله ای خواهد داشت ولی کلیت نگاه های قلیشدار اوغلو نشان دهنده حرکت به سمت و سویی است که منافع دو جانبه ایران و ترکیه را تامین می کند.

اگر قلیشدار اوغلو پس از پیروزی بر طبق آنچه در جریان رقابت های انتخابات اش وعده کرده عمل کند. ایران نباید از بابت همسایه شمال غربی اش (جمهوری آذربایجان) نگرانی داشته باشد.

رقیب اردوغان ایجاد رابطه با سوریه، عدم دخالت در مسائل ارمنستان و عدم تحریک جمهوری آذربایجان را به نوعی در سخنرانی های خود محور قرار داده است. ایجاد چنین فضایی تعاملی دلپذیر در منطقه می آفریند و روابط بین ایران و همسایگانش از جمله ترکیه و آذربایجان را به حالتی عادی باز می گرداند.

فراموش نکنیم که تنش بین ایران و آذربایجان از رفتار و موضع گیری های رجب طیب اردوغان تاثیر پذیرفته بود.

پیش بینی می شود تعاملات بین ایران و ترکیه به ریاست جمهوری کمال قلیشدار اوغلو، مناسباتی بهتر از قبل خواهد باشد. زیرا تعامل رجب طیب اردوغان با ایران بر اساس منافع مشترک طرفین نیست. البته باید منتظر ماند و دید نتیجه انتخابات به نفع کدام نامزد خواهد بود.