کد خبر : 485879 تاریخ : ۱۴۰۲/۲/۲۵ - 11:52
حسین گل جماس خبرنگار پاکستانی در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین: غرب عمران خان را از قدرت ساقط کرد/ دادگاه عالی پاکستان دستگیری عمران خان توسط ارتش را غیرقانونی اعلام کرد و رای به آزادی او داد حسین گل جماس می گوید: عمران خان می خواهد در تابستان امسال در انتخابات شرکت کند. اما دولت از برگزاری انتخابات جدید واهمه دارد زیرا معتقد است خان با دو سوم اکثریت بازخواهد گشت و قانون اساسی را تغییر خواهد داد.

ستاره صبح آنلاین: عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان پس از برکناری از قدرت فعالیت های سیاسی خود را ادامه می دهد.او با دعوت از هوادارانش خیابان را اشغال کرده و نسبت به سیاست های دولت و ارتش اعتراض دارد.پس از اعتراض های گسترده توسط حامیان او عمران خان بازداشت شد. این بازداشت توسط دادگاه عالی پاکستان غیر قانونی اعلام شد و دادگاه به دولت دستور داده شد عمران خان را آزاد کند.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با "حسین گل جماس" خبرنگار پاکستانی انجام داده که در ادامه می خوانید:

  ارزیابی شما از روند بازداشت و آزادی عمراخان در پاکستان چیست؟
روزی که روسیه به اوکراین حمله کرد، عمران خان، نخست وزیر پاکستان، به طور تصادفی در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ملاقات کرد. هر دو رهبر در مورد نفت، تجارت و توافقنامه های امنیتی دوجانبه گفتگو کردند.
شش هفته بعد از آن دولت عمران خان با «طرح عدم اعتماد» در پارلمان پاکستان با حمایت قدرتمندترین فرد این کشور، "قمر جاوید باجوا"، فرمانده ارتش، و برخی دیگر از ژنرال‌های ارشد، از قدرت کنار گذاشته شد.
عمران خان پس از برکناری خود، تظاهرات بزرگی در سراسر پاکستان برگزار کرد و آمریکا و ارتش پاکستان را به توطئه علیه دولتش متهم کرد. او دولت جو بایدن را به تامین پول به رهبران مخالف برای خرید شرکای ائتلاف خود برای انحلال دولتش متهم کرد.
بنابراین عوامل اصلی برکناری عمران خان از قدرت را می توان در چند محور خلاصه کرد;سیاست خارجی مستقل،تمایل خان به برقراری روابط نزدیک با روسیه، چین و ایجاد فاصله از ایالات متحده و حمایت از افغانستان برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از این کشور.در نتیجه این رویکرد و تحولات میلیون ها نفر از مردم پاکستان از او حمایت کردند و محبوبیت او در عرض چند هفته به شدت افزایش یافت.
بر اساس نظرسنجی ها بیش از 70 درصد از مردم پاکستان حامی سیاست های دولت او شدند. افزایش پایگاه اجتماعی عمران خان باعث واهمه ارتش و دولت جدید این کشور شده است. زیرا دولت و ارتش می داند که خان با یک مأموریت بزرگ و قدرت بیشتر در زمان برگزاری انتخابات بازخواهد گشت.
از سوی دیگر، دولت تحت حمایت ارتش، یک بحران اقتصادی در کشور ایجاد کرد. پول ملی پاکسیتان سقوط کرد و تورم بالا رفت. افزایش فشارهای اقتصادی باعث نارضایتی مردم شده و جامعه مقصر شرایط فعلی کشور را ارتش می داند. این در حالی است که شرایط اقتصادی پاکستان در دولت عمران خان خوب بود. سپس دولت و ارتش تلاش کردند عمران خان را در پرونده های دروغین جلب کنند و چندین بار سعی کردند او را دستگیر کنند. حدود 150 پرونده با انگیزه سیاسی علیه او در دادگاه های سراسر کشور از جمله موارد خشونت و تروریسم تشکیل شده است.هر بار که پلیس برای دستگیری عمران خان به خانه او یورش می برد، هزاران نفر از مردم با پلیس درگیر می شدند و اجازه بازداشت خان را نمی دادند.
هفته گذشته  زمانی که عمران خان قصد داشت در مقابل دادگاه اسلام آباد برای درخواست وثیقه حاضر شود،نیروهای ارتش وی را بازداشت کردند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای حمله کننده به خان کماندوهای نظامی بودند.
پس از دستگیری خان توسط ارتش موجی از اعتراض ها در سراسر پاکستان شکل گرفت که تا پیش از این سابقه نداشت.هزاران معترض خشمگین به تأسیسات نظامی، محل سکونت و دفاتر افسران ارشد ارتش در سراسر کشور حمله کردند. این امر باعث ایجاد وحشت در محافل نظامی شد.
دادگاه عالی پاکستان دستگیری عمران خان توسط ارتش را غیرقانونی اعلام کرد و به دولت دستور داد فوراً او را آزاد کند. زمانی که عمران خان آزاد شد به شهر زادگاهش لاهور بازگشت و هزاران نفر از او استقبال کردند.

  به نظر شما برنامه عمران خان برای آینده چیست؟
عمران خان می خواهد در تابستان امسال در انتخابات شرکت کند. اما دولت از برگزاری انتخابات جدید واهمه دارد زیرا معتقد است خان با دو سوم اکثریت بازخواهد گشت و قانون اساسی را تغییر خواهد داد.
بنابراین دولت تمام تلاش خود را می کند تا او را متوقف کند.. ارتش به این واقعیت پی برده که عمران خان را نمی توان متوقف کرد. بنابراین ارتش اکنون در تلاش است تا با او به توافق برسد تا وقتی او به قدرت بازگشت افسرانی را که در توطئه برای برکناری او دست داشتند مجازات نکند.
زمانی که انتخابات عادلانه و آزاد برگزار شود، احتمالاً عمران خان با اکثریت عظیمی بازخواهد گشت و سیاست خارجی مستقل را دنبال خواهد کرد و روابط خوبی با روسیه، چین، ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ترکیه و سایر کشورهای مسلمان برقرار خواهد کرد.
البته در پاکستان مردم اگر بخواهند،می توانند از طریق نمایندگانشان در پارلمان نخست وزیر را تغییر دهند زیرا در این کشور قانون حاکم است به همین دلیل دیوان عالی کشور رای به ازادی عمران خان داد.